• Anonym (H)

Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma

Det är riktigt stökigt härhemma eftersom jag har haft det väldigt stressigt på jobbet och för att sonen inte gör någonting alls. Han är 18 år och då borde man inse att det inte är ok. 

Jag har varit pedagogisk, gjort checklistor, resonerat, blivit förbannad, tjatat och dragit in pengar för nöjen. Ingenting hjälper. 

Idag lovade han att göra allt på checklistan  (verkligen inte några betungande saker) och jag kände mig peppad att städa inför påskhelgen eftersom jag inte skulle behöva göra allt, trodde jag. 

Först drar han ut på det, sedan gör han lite grann och blir samtidigt irriterad eftersom han behöver göra något öht. Sedan går han iväg och jag tror att han har gått till återvinningen men det visar sig att han har stuckit till en kompis.

Nu sitter jag här och är både arg och ledsen med massor att göra. Det verkar barnsligt och dramatiskt men jag har nästan lust att skita i alltihop, inget påskfirande, inget påskägg, inget pynt. Jag kan ligga i soffan och kolla på TV hela helgen. 

Han skulle bli chockad tror jag. Det är så självklart att jag alltid fixar allt och inte bara för honom. Jag är en sådan som alltid ställer upp och blir tagen för given. 

Egentligen kanske jag borde åka iväg någonstans på en liten weekend ha ha, men vi ska till min mamma på påskafton och det är ju inte hennes fel att han beter sig så. 

Jag behövde mest pysa och kanske få råd från andra med lata tonåringar. Fånigt kanske men jag blev så himla ledsen. Han är bra på många andra sätt och självklart är han det finaste jag har men just det här är han helt omöjlig med. 

• Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma
  • Anonym (H)
    Studentpappa skrev 2023-04-07 19:57:17 följande:

Att han inte är hemma är väl inte så knepigt? Jag var typ aldrig hemma som tonåring, sen påskägg som 18-åring?

Jag hade vid den åldern varit på fest och antagligen kommit hem 03, den enda högtid jag tillbringade med föräldrarna var julafton. Fast hjälpa till och tvätta etc. fick jag göra, ingen städade mitt rum då stängde dom bara dörren så dom slapp se det. 

Nej, det är inte konstigt och det är därför jag inte håller på och ringer. Jag kan ju tycka att det känns ensamt ändå utan att agera på det. Han är för övrigt inte på fest utan hos en kompis.

Han brukar vilja ha ett påskägg och det är väl inte så märkligt. Jag köper påskägg till min 80-åriga mamma från något tjusigt ställe med delikatesspraliner. Mina syskon och jag köper också påskägg till varandra om vi ses över påskhelgen. Det är väl olika i olika familjer. 

• Studentpappa
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 20:11:08 följande:

Nej, det är inte konstigt och det är därför jag inte håller på och ringer. Jag kan ju tycka att det känns ensamt ändå utan att agera på det. Han är för övrigt inte på fest utan hos en kompis.

Han brukar vilja ha ett påskägg och det är väl inte så märkligt. Jag köper påskägg till min 80-åriga mamma från något tjusigt ställe med delikatesspraliner. Mina syskon och jag köper också påskägg till varandra om vi ses över påskhelgen. Det är väl olika i olika familjer. 

Nej så är det såklart, är väl bra att du inte tjatar även om det känns ensamt. Jag var helt ointresserad av att vara med mina föräldrar och det känns ju på ett sätt sunt som ung. Jag skulle vara mer bekymrad om det saknades kompisar och ungdomen var hemma. 

Jag har idag en väldigt bra kontakt med föräldrarna så det går ju till sig med åldern.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Kvinna 48)

Kör ut karln. Han är vuxen och får leva som han vill i den bostad han klarar av att fixa. 

• Anonym (H)
    Studentpappa skrev 2023-04-07 20:39:30 följande:
    Nej så är det såklart, är väl bra att du inte tjatar även om det känns ensamt. Jag var helt ointresserad av att vara med mina föräldrar och det känns ju på ett sätt sunt som ung. Jag skulle vara mer bekymrad om det saknades kompisar och ungdomen var hemma. 

Jag har idag en väldigt bra kontakt med föräldrarna så det går ju till sig med åldern.

Absolut, det hade varit sorgligt om han satt hemma med mamma varenda kväll. 

Jag uppmuntrar honom snarare att vara mer social. Han har vänner men verkar inte fatta när andra ungdomar är intresserade av att hänga med honom ibland. Vill man ha fler vänner måste man ju vara aktiv själv. 

Jag umgicks helst inte med föräldrarna i den åldern heller. Jag festade dessutom mycket hårdare än sonen men det berättar jag inte för honom ha ha. Vi bor i Stockholm så det är dyrt att bli full när de går ut, vilket är bra, och de hänger mest hemma hos varandra. 

• Anonym (I)
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 11:43:17 följande:

Jag tänker inte göra det han skulle göra igår utan fixa undan det värsta och pynta i vardagsrummet. Vi får fira påsk i en stökig lägenhet. Vi får i alla fall inte gäster tack och lov. Då hade jag städat allt.

Jag har testat allt ni föreslår förutom att hota att slänga ut honom. Det skulle jag aldrig göra. Det här är hans hem där han ska känna sig trygg oavsett bråk om städning.

Han sov över hos sin kompis där det säkert är städat och pyntat. 

Jag känner mig så kass som förälder ibland. Jag jobbar mycket för att kunna ge sonen ett bra liv men jag hinner inte med allt härhemma.

Jag har i alla fall uppfostrat honom bra i övrigt. Han är artig och trevlig mot andra och duktig i skolan. Det jag har kunnat ge honom är intresset för vetenskap och böcker. Han läser massor och har A i flera ämnen. 

Sedan har han fått massor av kärlek från mig och min familj. Han vet som jag skrev ovan om att han är det viktigaste och finaste jag har.

Men jag är ingen bullmamma som jag önskar att jag hade varit, en sådan som har ett städat hem, mat i ugnen och kan fixa en riktigt fin påsk. 

Man är ingen bra förälder om ens barn inte respekterar en. Synd att såna som du TS inte förstår det och uppfostrar mansbebisar som sedan någon annan stackare ska få ta hand om och relationer som ej håller. 

En bra förälder lär sina barn hur man sköter ett hushåll och respekterar andra. Att man delar ansvaret för hushållet. 
  • Anonym (H)
    Anonym (I) skrev 2023-04-07 22:07:12 följande:
    Man är ingen bra förälder om ens barn inte respekterar en. Synd att såna som du TS inte förstår det och uppfostrar mansbebisar som sedan någon annan stackare ska få ta hand om och relationer som ej håller. 

En bra förälder lär sina barn hur man sköter ett hushåll och respekterar andra. Att man delar ansvaret för hushållet. 

Det är han verkligen inte. Han är mer självständig än många andra i sin ålder och har en färdig plan för vidare studier och karriär. Den här tråden handlar om städning. Han lagar sin egen mat och tvättar som jag skrev ovan. 

Men nu fick du skriva att jag är en dålig förälder, vilket verkar vara poängen med ditt inlägg. Inget råd, inget svar på det jag skrev utan bara ett konstaterande av att jag är dålig och du är bra. Då vet jag.  

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 19:24:08 följande:

Tack snälla du! 

Det är svårt att veta när man inte har något att jämföra med. Mina väninnor har kärnfamiljer och jag tror att det är lättare då. Det går ju fortare när man är två och det kanske är lättare att styra upp städningen med tonåringarna tillsammans. 

Jag har haft det tufft med sonens pappa som blev våldsam när sonen var nyfödd. Jag lämnade honom rätt omgående och har kämpat hårt med otaliga tvister i rätten för att sonen ska få ett tryggt liv. Pappan fortsätter att trakassera och hota oss båda två, (det är polisanmält som vanligt).

När sonen fyllde 18 kunde jag slappna för första gången på åratal men då kände jag också hur otroligt trött jag är. Jag har inte så mycket fighting spirit kvar. Jag vill bara vara i naturen och vila. 

Jag känner en stor skuld över att livet blev så för sonen och att jag valde en sådan usel pappa, även om jag inte visste det när jag träffade honom.

Det är nog därför jag har svårt att ta ifrån sonen saker som straff. Jag vill ju ge honom allt. Rent rationellt förstår jag att det är ok med konsekvenser men känslomässigt är det svårare. 

Känn ingen skuld för att du valde en usel pappa, hade du inte valt honom, hade sonen inte funnits. Annan pappa, annat barn.

Jag valde också en usel pappa, det var mitt livs bästa misstag, annars hade jag ju inte haft min son! Har frågat min son om hur det känns att ha lite speciella familjeförhållande (vilket han har på lite olika sätt), men han säger att det är ok för han känner ju inte till något annat, han är van. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 19:35:28 följande:

Tack för förståelsen!

Jag har inte gjort så mycket idag. Jag somnade sent eftersom jag var ledsen och hade svårt att sova.

Jag ska pynta lite och plocka undan. Jag har handlat påskägg och mat till imorgon. Vi skulle planera påskmiddagen tillsammans idag men han får köpa till det han vill ha. 

Han är fortfarande hos sin kompis men har inte hört av sig och jag vill inte hålla på och ringa. Fast det känns lite ensamt när jag hör att grannarna har besök och sonen är hos en annan familj. 

Jag vill inte använda påskfirandet som något ultimatum men jag tänker inte göra allt som jag brukar.

Gör det du orkar och vill, det blir nog bra. 

Jag har gjort det enklare vid högtider etc undan för undan, ju äldre min son blivit. Orkar inte dra fram något påskpynt nu. Har i stället städat upp efter sonen och hans kompisar som dumpat diverse sportprylar i huset. Normalt sett brukar han få städa undan sådan själv, men nu har de haft skrivningar och tester hela veckan och då unnar jag dem att gå ut och göra något roligt i stället. (Han gjorde något lamt försök till att städa). Så han firar påsk dels med att träffa kompisar och dels med mig, vi ska äta lite extra gott, prata om påskens historia som vi brukar och titta på någon rolig film. För några år sedan slutade jag med påskgodis eftersom ingen av oss äter det egentligen. 

För övrigt, absolut att din son kan ta hand om ett par tvättmaskiner i veckan, middag ett par ggr i veckan och dammsugning en gång i veckan (han kan välja vilken dag). 

Du skriver att du har massor att göra nu. Är det verkligen sådant som är nödvändigt, eller kan du dra ner på listan? Man kan tex fira jul med att beställa ett par julklappar på internet och beställa hem pizza. Eller på något annat sätt hitta ett sätt att ha en trevlig samvaro som passar alla. 
  • Anonym (H)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-04-07 23:02:51 följande:
    Känn ingen skuld för att du valde en usel pappa, hade du inte valt honom, hade sonen inte funnits. Annan pappa, annat barn.

Jag valde också en usel pappa, det var mitt livs bästa misstag, annars hade jag ju inte haft min son! Har frågat min son om hur det känns att ha lite speciella familjeförhållande (vilket han har på lite olika sätt), men han säger att det är ok för han känner ju inte till något annat, han är van. 

Så tänker jag också. Det var värt allt för även om jag blir irriterad på sonen ibland så är han det finaste jag har. Det är en kärlek som är starkare än allt annat. 

Vi pratar också om det ibland och sonen säger samma sak. Han vet inget annat och han har varit omgiven av släktingar som älskar honom.

• Anonym (I)

Det var ju precis det jag skrev? Ingen bryr sig om hans betyg eller karriär. Din tråd handla om att han ej hjälper till hemma och det är din skyldighet som förälder att lära honom det - annars är man en dålig förälder! 

En ansvarsfull och ordentlig 18 åring som du så gärna vill få det att låta som drar inte hemifrån för att morsan ber en städa skiten som man själv varit med och skapat. Men en omogen mansbebis med dålig kvinnosyn gör. 

Gör ditt jobb som förälder och sluta dalta. 

• Anonym (H)
    Anonym (I) skrev 2023-04-08 01:00:10 följande:

Det var ju precis det jag skrev? Ingen bryr sig om hans betyg eller karriär. Din tråd handla om att han ej hjälper till hemma och det är din skyldighet som förälder att lära honom det - annars är man en dålig förälder! 

En ansvarsfull och ordentlig 18 åring som du så gärna vill få det att låta som drar inte hemifrån för att morsan ber en städa skiten som man själv varit med och skapat. Men en omogen mansbebis med dålig kvinnosyn gör. 

Gör ditt jobb som förälder och sluta dalta. 

Jag är dålig, även min son är dålig och du är bra, Då vet jag igen. Ditt tyckande bidrar mycket till tråden. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (I)

Jag bidrar iallafall inte med mansbebisar till denna värld som sedan någon annan ska få lida med. Jag har tillfört tråden mer än du själv. 
    Men om du trivs med att en vuxen man inte respekterar dig så var det ju onödigt att göra en tråd om det. Du har själv skapat din situation. 

• Räkan77

TS, jag tror du är en bra mamma, men att du inte mår så bra som människa. Du skriver att du har varit utbränd tidigare och att du känner tecken på att det är på gång igen. Ta hand om dig. Har du några egna roliga planer för påsken? Något du gör bara för din egna skull?

Som ensamstående mamma som jobbar mycket antar jag att du inte har prioriterarat dig själv så mycket. Men nu när sonen är äldre så har du möjlighet. Sonen verkar ha sparpengar, vill han ha mer så kan han jobba lite. Nu har du möjlighet att lägga lite mer pengar och tid på dig själv, gör det! 

När du mår bättre så kommer inte städningen vara ett så stort bekymmer. Då kan du fortsätta som du gör nu med sonen utan att behöva bli så påverkad. 

• Anonym (Att välja sina strider)

Jag tänker att det är väldigt märkligt att folk tror att en ungdom blir en mansbebis för att den som 18åring inte driver sig själv och fattar att hushållssysslor behöver göras.

Nu är min ungdom "bara" 16, men det är helt fascinerande hur mycket energi man får lägga på fostran kring hushållet. Lutar man sig tillbaka så svämmar hushållet över av disk, tvätt, skolprylar och proteinpulver!

Jag tänker att livet har olika faser och jag hade inte prioriterat en klassisk "mysig påsk" med en tonåring om orken faktiskt inte hade funnits. 

Som förälder får man ibland ha fokus på det absolut viktigaste och ibland är det att vila och sen fokusera på det som är viktigast för en själv. 

Jag tänker att det är en fas... Och att man ska igenom det hela på ett uthärdligt sätt. Det är inte mammas fel att människor är själviska skitar, det är såväl hormoner som en fas. 

• Anonym (I)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-04-08 21:25:48 följande:

Jag tänker att det är väldigt märkligt att folk tror att en ungdom blir en mansbebis för att den som 18åring inte driver sig själv och fattar att hushållssysslor behöver göras.

Nu är min ungdom "bara" 16, men det är helt fascinerande hur mycket energi man får lägga på fostran kring hushållet. Lutar man sig tillbaka så svämmar hushållet över av disk, tvätt, skolprylar och proteinpulver!

Jag tänker att livet har olika faser och jag hade inte prioriterat en klassisk "mysig påsk" med en tonåring om orken faktiskt inte hade funnits. 

Som förälder får man ibland ha fokus på det absolut viktigaste och ibland är det att vila och sen fokusera på det som är viktigast för en själv. 

Jag tänker att det är en fas... Och att man ska igenom det hela på ett uthärdligt sätt. Det är inte mammas fel att människor är själviska skitar, det är såväl hormoner som en fas. 

Att ungdomen ej fattar är en sak. Det är knappast det som jag har åsikter om. Det är TS däremot som gör honom till en mansbebis. Hur ska han veta annat om hon inte visar och förklarar? Man låter inte sitt barn sov över hos en kompis och skita i sysslorna i det gemensamma hushållet. Oavsett ålder men framförallt i den åldern som ung vuxen när man faktiskt inte har någon rätt längre att ens bo kvar. 

En bra förälder tillrättavisar sitt barn så hen kan lära sig. 
  • Anonym (Att välja sina strider)
    Anonym (I) skrev 2023-04-09 20:58:53 följande:
    Att ungdomen ej fattar är en sak. Det är knappast det som jag har åsikter om. Det är TS däremot som gör honom till en mansbebis. Hur ska han veta annat om hon inte visar och förklarar? Man låter inte sitt barn sov över hos en kompis och skita i sysslorna i det gemensamma hushållet. Oavsett ålder men framförallt i den åldern som ung vuxen när man faktiskt inte har någon rätt längre att ens bo kvar. 

En bra förälder tillrättavisar sitt barn så hen kan lära sig. 
    En bra förälder håller inte på och micro-styr sin 18-åring varje dag och stund. Det ingår att faktiskt släppa kontrollen och vara lite frustrerad på sina ungdomar.

Det är löjligt att tro att "mansbebisar" beror på att mödrar inte tillrättavisat... Och att en trött tonårsmamma ska fördömmas.

Ungdomar har perioder då de har nedsatt ork och orkar man som förälder inte just då ta striden är det faktiskt rimligt att ha fokus på att själv ta igen sig och senare skälla.
  • Anonym (I)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-04-09 21:50:27 följande:
    En bra förälder håller inte på och micro-styr sin 18-åring varje dag och stund. Det ingår att faktiskt släppa kontrollen och vara lite frustrerad på sina ungdomar.

Det är löjligt att tro att "mansbebisar" beror på att mödrar inte tillrättavisat... Och att en trött tonårsmamma ska fördömmas.

Ungdomar har perioder då de har nedsatt ork och orkar man som förälder inte just då ta striden är det faktiskt rimligt att ha fokus på att själv ta igen sig och senare skälla.
    Läser du ens eller du bara ordbajsar? 

Det är ok att skita i att städa. Det är ok att tonåringar behöver tjatas på och att det inte blir perfekt. Men att låta sin tonåring dra till en kompis och övernatta när hen valt att skita i det man kom överens om och bara rycka på axlarna som att det inte hänt ÄR inte att vara en bra och ansvarsfull förälder. Det är att belöna dåligt beteende och lär sonen att han kan skita i reglerna.  Och vill TS vara en sådan förälder så visst men då ska man inte sitta här och gnälla. 

Han gör så för att hon tillåter det. 
Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma