Anonym (H) skrev 2023-04-07 19:35:28 följande:
Tack för förståelsen!
Jag har inte gjort så mycket idag. Jag somnade sent eftersom jag var ledsen och hade svårt att sova.
Jag ska pynta lite och plocka undan. Jag har handlat påskägg och mat till imorgon. Vi skulle planera påskmiddagen tillsammans idag men han får köpa till det han vill ha.
Han är fortfarande hos sin kompis men har inte hört av sig och jag vill inte hålla på och ringa. Fast det känns lite ensamt när jag hör att grannarna har besök och sonen är hos en annan familj.
Jag vill inte använda påskfirandet som något ultimatum men jag tänker inte göra allt som jag brukar.
Gör det du orkar och vill, det blir nog bra.
Jag har gjort det enklare vid högtider etc undan för undan, ju äldre min son blivit. Orkar inte dra fram något påskpynt nu. Har i stället städat upp efter sonen och hans kompisar som dumpat diverse sportprylar i huset. Normalt sett brukar han få städa undan sådan själv, men nu har de haft skrivningar och tester hela veckan och då unnar jag dem att gå ut och göra något roligt i stället. (Han gjorde något lamt försök till att städa). Så han firar påsk dels med att träffa kompisar och dels med mig, vi ska äta lite extra gott, prata om påskens historia som vi brukar och titta på någon rolig film. För några år sedan slutade jag med påskgodis eftersom ingen av oss äter det egentligen.
För övrigt, absolut att din son kan ta hand om ett par tvättmaskiner i veckan, middag ett par ggr i veckan och dammsugning en gång i veckan (han kan välja vilken dag).
Du skriver att du har massor att göra nu. Är det verkligen sådant som är nödvändigt, eller kan du dra ner på listan? Man kan tex fira jul med att beställa ett par julklappar på internet och beställa hem pizza. Eller på något annat sätt hitta ett sätt att ha en trevlig samvaro som passar alla.