Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma

Ja jäklar, detta med att ge tonåringar uppgifter, ibland verkar det vara så väldigt viktigt att uppgifterna kan göras när tonåringen känner för det. Det är liksom svårt att göra det när mamma vill det ska göras. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 19:24:08 följande:

Tack snälla du! 

Det är svårt att veta när man inte har något att jämföra med. Mina väninnor har kärnfamiljer och jag tror att det är lättare då. Det går ju fortare när man är två och det kanske är lättare att styra upp städningen med tonåringarna tillsammans. 

Jag har haft det tufft med sonens pappa som blev våldsam när sonen var nyfödd. Jag lämnade honom rätt omgående och har kämpat hårt med otaliga tvister i rätten för att sonen ska få ett tryggt liv. Pappan fortsätter att trakassera och hota oss båda två, (det är polisanmält som vanligt).

När sonen fyllde 18 kunde jag slappna för första gången på åratal men då kände jag också hur otroligt trött jag är. Jag har inte så mycket fighting spirit kvar. Jag vill bara vara i naturen och vila. 

Jag känner en stor skuld över att livet blev så för sonen och att jag valde en sådan usel pappa, även om jag inte visste det när jag träffade honom.

Det är nog därför jag har svårt att ta ifrån sonen saker som straff. Jag vill ju ge honom allt. Rent rationellt förstår jag att det är ok med konsekvenser men känslomässigt är det svårare. 

Känn ingen skuld för att du valde en usel pappa, hade du inte valt honom, hade sonen inte funnits. Annan pappa, annat barn.

Jag valde också en usel pappa, det var mitt livs bästa misstag, annars hade jag ju inte haft min son! Har frågat min son om hur det känns att ha lite speciella familjeförhållande (vilket han har på lite olika sätt), men han säger att det är ok för han känner ju inte till något annat, han är van. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 19:35:28 följande:

Tack för förståelsen!

Jag har inte gjort så mycket idag. Jag somnade sent eftersom jag var ledsen och hade svårt att sova.

Jag ska pynta lite och plocka undan. Jag har handlat påskägg och mat till imorgon. Vi skulle planera påskmiddagen tillsammans idag men han får köpa till det han vill ha. 

Han är fortfarande hos sin kompis men har inte hört av sig och jag vill inte hålla på och ringa. Fast det känns lite ensamt när jag hör att grannarna har besök och sonen är hos en annan familj. 

Jag vill inte använda påskfirandet som något ultimatum men jag tänker inte göra allt som jag brukar.

Gör det du orkar och vill, det blir nog bra. 

Jag har gjort det enklare vid högtider etc undan för undan, ju äldre min son blivit. Orkar inte dra fram något påskpynt nu. Har i stället städat upp efter sonen och hans kompisar som dumpat diverse sportprylar i huset. Normalt sett brukar han få städa undan sådan själv, men nu har de haft skrivningar och tester hela veckan och då unnar jag dem att gå ut och göra något roligt i stället. (Han gjorde något lamt försök till att städa). Så han firar påsk dels med att träffa kompisar och dels med mig, vi ska äta lite extra gott, prata om påskens historia som vi brukar och titta på någon rolig film. För några år sedan slutade jag med påskgodis eftersom ingen av oss äter det egentligen. 

För övrigt, absolut att din son kan ta hand om ett par tvättmaskiner i veckan, middag ett par ggr i veckan och dammsugning en gång i veckan (han kan välja vilken dag). 

Du skriver att du har massor att göra nu. Är det verkligen sådant som är nödvändigt, eller kan du dra ner på listan? Man kan tex fira jul med att beställa ett par julklappar på internet och beställa hem pizza. Eller på något annat sätt hitta ett sätt att ha en trevlig samvaro som passar alla. 
Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma