• Anonym (I)

Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma

Felet är ju att du daltar. Du är förälder det är ditt hem. Du jobbar du betalar. = Dina regler. 

Det är ej förhandligbart om det på listan skall göras eller ej. Man kan inte bara dra till en kompis istället. Inte när man är 18 år. Dags att informera honom att passar ej dina regler och följs är han fri att flytta.

Hade aldrig accepterat sånt. 

• Anonym (I)
    Anonym (H) skrev 2023-04-07 11:43:17 följande:

Jag tänker inte göra det han skulle göra igår utan fixa undan det värsta och pynta i vardagsrummet. Vi får fira påsk i en stökig lägenhet. Vi får i alla fall inte gäster tack och lov. Då hade jag städat allt.

Jag har testat allt ni föreslår förutom att hota att slänga ut honom. Det skulle jag aldrig göra. Det här är hans hem där han ska känna sig trygg oavsett bråk om städning.

Han sov över hos sin kompis där det säkert är städat och pyntat. 

Jag känner mig så kass som förälder ibland. Jag jobbar mycket för att kunna ge sonen ett bra liv men jag hinner inte med allt härhemma.

Jag har i alla fall uppfostrat honom bra i övrigt. Han är artig och trevlig mot andra och duktig i skolan. Det jag har kunnat ge honom är intresset för vetenskap och böcker. Han läser massor och har A i flera ämnen. 

Sedan har han fått massor av kärlek från mig och min familj. Han vet som jag skrev ovan om att han är det viktigaste och finaste jag har.

Men jag är ingen bullmamma som jag önskar att jag hade varit, en sådan som har ett städat hem, mat i ugnen och kan fixa en riktigt fin påsk. 

Man är ingen bra förälder om ens barn inte respekterar en. Synd att såna som du TS inte förstår det och uppfostrar mansbebisar som sedan någon annan stackare ska få ta hand om och relationer som ej håller. 

En bra förälder lär sina barn hur man sköter ett hushåll och respekterar andra. Att man delar ansvaret för hushållet. 
  • Anonym (I)

Det var ju precis det jag skrev? Ingen bryr sig om hans betyg eller karriär. Din tråd handla om att han ej hjälper till hemma och det är din skyldighet som förälder att lära honom det - annars är man en dålig förälder! 

En ansvarsfull och ordentlig 18 åring som du så gärna vill få det att låta som drar inte hemifrån för att morsan ber en städa skiten som man själv varit med och skapat. Men en omogen mansbebis med dålig kvinnosyn gör. 

Gör ditt jobb som förälder och sluta dalta. 

• Anonym (I)

Jag bidrar iallafall inte med mansbebisar till denna värld som sedan någon annan ska få lida med. Jag har tillfört tråden mer än du själv. 
    Men om du trivs med att en vuxen man inte respekterar dig så var det ju onödigt att göra en tråd om det. Du har själv skapat din situation. 

• Anonym (I)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-04-08 21:25:48 följande:

Jag tänker att det är väldigt märkligt att folk tror att en ungdom blir en mansbebis för att den som 18åring inte driver sig själv och fattar att hushållssysslor behöver göras.

Nu är min ungdom "bara" 16, men det är helt fascinerande hur mycket energi man får lägga på fostran kring hushållet. Lutar man sig tillbaka så svämmar hushållet över av disk, tvätt, skolprylar och proteinpulver!

Jag tänker att livet har olika faser och jag hade inte prioriterat en klassisk "mysig påsk" med en tonåring om orken faktiskt inte hade funnits. 

Som förälder får man ibland ha fokus på det absolut viktigaste och ibland är det att vila och sen fokusera på det som är viktigast för en själv. 

Jag tänker att det är en fas... Och att man ska igenom det hela på ett uthärdligt sätt. Det är inte mammas fel att människor är själviska skitar, det är såväl hormoner som en fas. 

Att ungdomen ej fattar är en sak. Det är knappast det som jag har åsikter om. Det är TS däremot som gör honom till en mansbebis. Hur ska han veta annat om hon inte visar och förklarar? Man låter inte sitt barn sov över hos en kompis och skita i sysslorna i det gemensamma hushållet. Oavsett ålder men framförallt i den åldern som ung vuxen när man faktiskt inte har någon rätt längre att ens bo kvar. 

En bra förälder tillrättavisar sitt barn så hen kan lära sig. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-04-09 21:50:27 följande:
    En bra förälder håller inte på och micro-styr sin 18-åring varje dag och stund. Det ingår att faktiskt släppa kontrollen och vara lite frustrerad på sina ungdomar.

Det är löjligt att tro att "mansbebisar" beror på att mödrar inte tillrättavisat... Och att en trött tonårsmamma ska fördömmas.

Ungdomar har perioder då de har nedsatt ork och orkar man som förälder inte just då ta striden är det faktiskt rimligt att ha fokus på att själv ta igen sig och senare skälla.
    Läser du ens eller du bara ordbajsar? 

Det är ok att skita i att städa. Det är ok att tonåringar behöver tjatas på och att det inte blir perfekt. Men att låta sin tonåring dra till en kompis och övernatta när hen valt att skita i det man kom överens om och bara rycka på axlarna som att det inte hänt ÄR inte att vara en bra och ansvarsfull förälder. Det är att belöna dåligt beteende och lär sonen att han kan skita i reglerna.  Och vill TS vara en sådan förälder så visst men då ska man inte sitta här och gnälla. 

Han gör så för att hon tillåter det. 
Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma