• Anonym (H)

Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma

Det är riktigt stökigt härhemma eftersom jag har haft det väldigt stressigt på jobbet och för att sonen inte gör någonting alls. Han är 18 år och då borde man inse att det inte är ok. 

Jag har varit pedagogisk, gjort checklistor, resonerat, blivit förbannad, tjatat och dragit in pengar för nöjen. Ingenting hjälper. 

Idag lovade han att göra allt på checklistan  (verkligen inte några betungande saker) och jag kände mig peppad att städa inför påskhelgen eftersom jag inte skulle behöva göra allt, trodde jag. 

Först drar han ut på det, sedan gör han lite grann och blir samtidigt irriterad eftersom han behöver göra något öht. Sedan går han iväg och jag tror att han har gått till återvinningen men det visar sig att han har stuckit till en kompis.

Nu sitter jag här och är både arg och ledsen med massor att göra. Det verkar barnsligt och dramatiskt men jag har nästan lust att skita i alltihop, inget påskfirande, inget påskägg, inget pynt. Jag kan ligga i soffan och kolla på TV hela helgen. 

Han skulle bli chockad tror jag. Det är så självklart att jag alltid fixar allt och inte bara för honom. Jag är en sådan som alltid ställer upp och blir tagen för given. 

Egentligen kanske jag borde åka iväg någonstans på en liten weekend ha ha, men vi ska till min mamma på påskafton och det är ju inte hennes fel att han beter sig så. 

Jag behövde mest pysa och kanske få råd från andra med lata tonåringar. Fånigt kanske men jag blev så himla ledsen. Han är bra på många andra sätt och självklart är han det finaste jag har men just det här är han helt omöjlig med. 

• Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma
  • Anonym (...)

Jadu..
    Det är väldigt vanligt att familjer har olika åsikter om vad som bör göras och i vilken grad.

Mitt perspektiv på det här är:
    1. DU är föräldern. Du äger hemmet, du har valt att fira. Vill du fira så innebär inte det för den skull att din vuxna son också måste anse att det är en god idé att fira påsk och att fixa inför den. 

2. Om du anser att det finns en godkänd miniminivå på städning rent allmänt för att han ska få bo kvar som vuxen, så ta upp det med honom. Han är ju myndig, men för den skull måste han ju inte anse att högtider är viktiga bara för att du anser det. Vill han fira påsk? Har du frågat honom om det, eller antar du bara?

3.Varför är det din mammas fel? 

Det låter lite som att du ser honom som en vuxen i vissa anseenden (Han måste hjälpa till), men inte i andra (Som vuxen väljer man själv om man vill fira högtider och på vilket sätt i så fall.)

Min tolkning här är att du har vissa legitima irritationer, och vissa som inte är legitima eftersom en vuxen inte ska bli tvingad att följa vissa traditioner om denne inte vill. 

• Anonym (Hmm)

Har du provat att behandla honom som en vuxen istället för som ett barn? Och sluta ge milslånga checklistor! Gör du verkligen allt på en sådan själv på en kväll...? Det låter inte rimligt. Då är det både bättre, lämpligare och antagligen mer framgångsrikt att be honom göra en eller två saker.

Så. Sätt dig ner med honom och diskutera, att ni måste dela på sysslorna eftersom ni faktiskt är två i hushållet. Vissa saker borde han sköta själv (sin tvätt, städa sitt rum regelbundet mm), vissa saker kanske ni delar upp eller turas om med. Berätta att du också kommer att behöva be honom göra en del andra småsaker ibland, sånt som tillkommer extra så att säga.

• Anonym (Ledsen)

1 bli ledsen inför honom, inte bara arg.
    2 skit i resten. Köp en säck godis till dig och ockupera tv. Säg till honom att du gärna hjälper till om han vill fixa påsk.

• Anonym (H)
    Anonym (...) skrev 2023-04-06 20:31:38 följande:

Jadu..
    Det är väldigt vanligt att familjer har olika åsikter om vad som bör göras och i vilken grad.

Mitt perspektiv på det här är:
    1. DU är föräldern. Du äger hemmet, du har valt att fira. Vill du fira så innebär inte det för den skull att din vuxna son också måste anse att det är en god idé att fira påsk och att fixa inför den. 

2. Om du anser att det finns en godkänd miniminivå på städning rent allmänt för att han ska få bo kvar som vuxen, så ta upp det med honom. Han är ju myndig, men för den skull måste han ju inte anse att högtider är viktiga bara för att du anser det. Vill han fira påsk? Har du frågat honom om det, eller antar du bara?

3.Varför är det din mammas fel? 

Det låter lite som att du ser honom som en vuxen i vissa anseenden (Han måste hjälpa till), men inte i andra (Som vuxen väljer man själv om man vill fira högtider och på vilket sätt i så fall.)

Min tolkning här är att du har vissa legitima irritationer, och vissa som inte är legitima eftersom en vuxen inte ska bli tvingad att följa vissa traditioner om denne inte vill. 

Ja, han vill fira påsk och han gillar inte heller när det är stökigt men förväntar sig att jag fixar allt det. 

Jag skrev att det INTE är min mammas fel. 

• Anonym (Mamacita)

Jag har ett par lata och glömska tonåringar här hemma med, men de är samtidigt väldigt goa och vill ack så väl. Självklart kan man ställa krav - särskilt på hygien och när det kommer till gemensamma utrymmen och saker (tallrikar och glas) - men man kan nog inte förvänta sig att de faktiskt ska bry sig särskilt mycket om hushållssysslor. Jag tycker att listor är bra och det gör det väldigt tydligt vad som har gjorts och vad som inte har gjorts.

Att hålla vad man lovar är viktigt i vårt hem och om man hade lovat att göra något så får man se till att hålla det. 

• Anonym (H)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-04-06 20:39:31 följande:

Har du provat att behandla honom som en vuxen istället för som ett barn? Och sluta ge milslånga checklistor! Gör du verkligen allt på en sådan själv på en kväll...? Det låter inte rimligt. Då är det både bättre, lämpligare och antagligen mer framgångsrikt att be honom göra en eller två saker.

Så. Sätt dig ner med honom och diskutera, att ni måste dela på sysslorna eftersom ni faktiskt är två i hushållet. Vissa saker borde han sköta själv (sin tvätt, städa sitt rum regelbundet mm), vissa saker kanske ni delar upp eller turas om med. Berätta att du också kommer att behöva be honom göra en del andra småsaker ibland, sånt som tillkommer extra så att säga.

Jag skrev uttryckligen att det inte var någon betungande checklista. Den här gången handlade det om att kasta sopor, plocka undan och gå till återvinningscentralen. Jag skrev också att han själv drog ut på tiden till eftermiddagen och sedan stack han till en kompis. Han gjorde inget på kvällen. 

Jag ger honom checklistor eftersom han har bett mig om det. Han tycker att det är enklare så. 

Jag har resonerat vuxet med honom många gånger. 

• Anonym (H)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-06 20:44:33 följande:

1 bli ledsen inför honom, inte bara arg.
    2 skit i resten. Köp en säck godis till dig och ockupera tv. Säg till honom att du gärna hjälper till om han vill fixa påsk.

Ha ha, ha det borde jag kanske göra. Lägga mig i soffan och ropa ?Säg till om du behöver hjälp med något!?. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamacita) skrev 2023-04-06 20:49:15 följande:

Jag har ett par lata och glömska tonåringar här hemma med, men de är samtidigt väldigt goa och vill ack så väl. Självklart kan man ställa krav - särskilt på hygien och när det kommer till gemensamma utrymmen och saker (tallrikar och glas) - men man kan nog inte förvänta sig att de faktiskt ska bry sig särskilt mycket om hushållssysslor. Jag tycker att listor är bra och det gör det väldigt tydligt vad som har gjorts och vad som inte har gjorts.

Att hålla vad man lovar är viktigt i vårt hem och om man hade lovat att göra något så får man se till att hålla det. 

Tack för förståelsen!

Sonen är också go och lite av en mönsterkille i övrigt, vilket jag är otroligt tacksam för. 

Han har tyvärr väldigt hög toleransnivå för stök. Om jag inte styrde upp allt skulle det bli totalt kaos här. 

Jag tycker också att checklistor är bra. Jag tror att han har lite dåligt samvete för att han inte gjorde allt han hade lovat. Han ringde nyss och hävdade att han inte hade sett den gigantiska påsen med kartonger i köket. 

Vi får fortsätta städa imorgon. Jag blev bara ledsen eftersom jag är helt slut efter jobbveckan och hade blivit glad för hjälpen. Då hade det inte känts så övermäktigt men nya tag imorgon som sagt. 

• Anonym (B)
    Anonym (H) skrev 2023-04-06 21:10:56 följande:

Tack för förståelsen!

Sonen är också go och lite av en mönsterkille i övrigt, vilket jag är otroligt tacksam för. 

Han har tyvärr väldigt hög toleransnivå för stök. Om jag inte styrde upp allt skulle det bli totalt kaos här. 

Jag tycker också att checklistor är bra. Jag tror att han har lite dåligt samvete för att han inte gjorde allt han hade lovat. Han ringde nyss och hävdade att han inte hade sett den gigantiska påsen med kartonger i köket. 

Vi får fortsätta städa imorgon. Jag blev bara ledsen eftersom jag är helt slut efter jobbveckan och hade blivit glad för hjälpen. Då hade det inte känts så övermäktigt men nya tag imorgon som sagt. 

Du pratar nästan om din son som att han var en vuxen partner. SJÄLVKLART är det du som ska styra upp i hemmet? Herregud lata föräldrar nuförtiden. 
Svar på tråden Blir så less på att sonen inte gör någonting hemma