Anonym (Noway) skrev 2023-03-10 13:29:05 följande:
Ja FKL tyckte ju tidigare att det bara är att lägga ned allt för det är ändå ingen ide och Bella tycker att hennes dotter klarat sig fint utan sin pappa. Men säkert bra att farsan betalar sitt underhåll och du slipper ha han hängandes efter dig eller? Jag fattar inte pm det är nån slags hämndaktion från mammans sida. Hur går det till nurå? jag vill ju först få veta om jag är farsan och om jag är det och jag har en son ska jag fasen inte ens få träffa han för att mamman är sur? Är det verkligen så det finkar i sånna här fall?
Pappan till min dotter kom inte när han blev kallad till faderskapsutredning och begärde inte DNA-test, han trodde på mig när jag sa att han garanterat är pappan (jag hade inte haft sex med någon annan så det var ingen tvekan att det var han) men han erkände inte faderskapet heller. Så faderskapet avgjordes i domstol. Han kom inte till förhandlingen heller så de gick på min berättelse eftersom pappan inte sa emot. Han hade knappt någon inkomst då så jag fick underhållsstöd av försäkringskassan och det var många år senare jag fick veta att han hade börjat betala in till FK. Jag fick aldrig några pengar direkt av honom.
Jag hade helst velat att han skulle varit delaktig, så mycket som möjligt och hade han velat träffa henne eller haft delad vårdnad hade jag inte nekat honom det. För min dotters skull. Hon har rätt att få ha sin pappa och han har rätt att träffa henne också enligt mig. Man är två som skaffar barn och barnet har rätt till båda sina föräldrar. Hon har ju missat att lära känna både honom och sina farföräldrar och andra släktingar på hans sida vilket jag var och är ledsen för. Nu när hon är vuxen bestämmer hon själv men när hon var liten såg jag det som mitt ansvar att göra vad jag kunde och absolut inte motarbeta det.
Socialnämnden gör allt de kan för att fastställa rätt faderskap och de går långt för att hitta rätt pappa. Barnet har rätt att veta sitt ursprung och det handlar också om arvsrätt och underhåll, och att barnet har rätt till umgänge med båda sina föräldrar och resten av sin biologiska familj. Du vet ju att hon har fött barn nu och att du kanske är pappa så om du kontaktar Socialnämnden kommer de att utreda om du är pappan med de medel som krävs. Det är inget mamman kan hindra.
Du ska begära DNA-test först så du vet om du är den riktiga pappan. Sedan är lagen sådan att man anser att det bästa för barnet är att ha kontakt med båda sina föräldrar. Om du inte har allvarliga missbruksproblem och har misshandlat mamman och är uppenbart olämplig förälder, så kommer du med största sannolikhet att få rätt till åtminstone umgänge om det går till domstol. Först ska du kontakta familjerätten och begära samtalshjälp där. Då kallar de både dig och mamman och försöker få er att komma överens där och skriva avtal om umgänge och/eller vårdnad. Om hon vägrar eller ni inte kommer överens kan du driva det till domstol. Det är ingen krånglig process och det kostar inget om du inte väljer att ta hjälp av advokat men det måste du inte göra, du kan driva din egen talan. Om mamman motarbetar dig och hon är den som inte vill samarbeta så är det till hennes nackdel i domstolen. Att du inte har varit delaktig under graviditeten är inget de bryr sig om, du finns ju här nu och vill träffa ditt barn och då kommer de att anse att det bästa för barnet är att få ha umgänge med dig, eller delad vårdnad om du begär det och det inte finns något som talar emot det.