• Rotfrukt

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ja som väntat fick vi en ny statsminister och en regering i samarbete med SD med sitt stora inflytande i viktiga frågor t.ex invandring och brottsbekämpning. Men det klagas högljutt från vänstern och liberalerna är mycket besvikna på sin partiledare. Så är det bra eller dåligt att landet kanske i fyra år framöver styrs av högerkoalitionen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
  • nihka
    Kockobello skrev 2022-11-02 22:30:50 följande:
    Ja, bort med aktivisterna.
    Yes! Alla som inte röstar på SD är aktivister och ska genast entledigas!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Kunniglingvist skrev 2022-11-02 22:53:27 följande:

Den här lösningen är den värsta tänkbara för alla andra partier utom SD. När det var uppenbart att högerblocket skulle ta makten var det enda jag önskade mig att SD skulle sitta i regeringen. Nu fick de igenom all politik och slapp sitta i regeringen under lågkonjunktur. Behöver inte ta något ansvar alls. Bara sitta och håva in fler missnöjesröster. Nästa val blir det svårt för moderaterna att inte vika sig för stadsminister Åkesson. Framtiden ser inte ljus ut direkt

Ja, Åkesson får väl tilldelas någon stad som han får bli minister över så han får träna sig i att ta ansvar. För nåt.

Färgelanda kanske?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-11-02 19:40:46 följande:
    Jag ser att du väljer lika friskt som Elsa vad du väljer att lyfta. 
    Ja, det känns rimligt att lyfta ett sådant självmål som det ändå är.

Först antyda att Widding har fel och sedan intervjua en person som ger henne rätt.

Vad säger det om klimatet, samtalsklimatet alltså?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-02 19:56:17 följande:
    Precis som väntat kom ganska omgående avfärdandet av all kritik mot Widding som de tunga forskarna, experterna, på Sveriges olika universitet kommer med, och en envis fortsatt hävdan att det är Widding som har rätt, och vetenskapssamfundet som har fel.

Vetenskapsförakt i ordets rätta bemärkelse. Politisk övertygelse framför fakta.
    Du kan adressera mig direkt med ett citat. Det är ärligare. Jag citerar ju dig när jag skriver till dig. Du vill väl ändå föra ett ärligt och sansat meningsutbyte om saken?

Vad säger du om det jag citerat?

Läser du texten som länkas och jämför med vad Widding VERKLIGEN sade så ser du snart att de flesta av svaren handlar om någonting hon aldrig sagt.

Så hur ska man kunna hålla ett samtal då? Halmgubbar kallas det om det sker här på forum.

De svar som faktiskt behandlar det Widding sagt ger henne visserligen rätt i sak men man menar att det finns nån slags moralisk aspekt som gör att Sverige ändå måste gå före, oavsett vad andra länder gör.

Men återigen, och det måste kanske betonas gång på gång vad det verkar, Widding är SD. SD sitter inte i regeringen.
    Blå och gul
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-11-02 19:25:46 följande:
    Vad var det nu hon nämnde: kemikalier, läkemedelsrester ... och så var det en till som jag inte kommer ihåg. Hon menar att resurser bör fokuseras mot detta istället för mot klimatet, om nu resurserna är begränsade. Vilket de är.
    Mer miljöfokus och mindre klimatpopulism. En sund åsikt som i längden gynnar alla. Förutom möjligen de som baserar sin inkomst på miljöpopulism.
  • Jemp

Intervju med SD i DN om varför de inte uppfyller sina vallöften- här om bränslepriserna: "nej det funkade visst inte". 

Samma sak var det ju med elprisstödet. 

Inte för att jag är positiv till kraftigt sänkta priser på fossila drivmedel men de framstår ju enbart som väldigt okunniga. 

• Mentat
    Jemp skrev 2022-11-03 16:38:47 följande:

Intervju med SD i DN om varför de inte uppfyller sina vallöften- här om bränslepriserna: "nej det funkade visst inte". 

Samma sak var det ju med elprisstödet. 

Inte för att jag är positiv till kraftigt sänkta priser på fossila drivmedel men de framstår ju enbart som väldigt okunniga. 

Jag tankade min dieselbil idag och såg en märkning vid pumpen om vad bränslet bestod av: 72% fossilt, 28% biobränsle. Dock: 14% var palmolja! Det brukar ju annars vara något vi vill undvika av miljöskäl så en minskad reduktionsplikt verkar inte vara helt igenom negativ. I andra sammanhang anses det ju väldigt viktigt att undvika palmolja.
  • theotherone

Du kan ju alltid testa med att tanka HVO100?

• Jemp
    Mentat skrev 2022-11-03 19:22:52 följande:
    Jag tankade min dieselbil idag och såg en märkning vid pumpen om vad bränslet bestod av: 72% fossilt, 28% biobränsle. Dock: 14% var palmolja! Det brukar ju annars vara något vi vill undvika av miljöskäl så en minskad reduktionsplikt verkar inte vara helt igenom negativ. I andra sammanhang anses det ju väldigt viktigt att undvika palmolja.
    Ja den är på väg bort tror jag (ur dieseln) men definitivt en känd problematik. 
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?