• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Kockobello

När det regnar manna har den fattige ingen sked.

• Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-10-17 08:51:20 följande:
    I samma program finns ett inslag om en mataffär som skapat en kyl dit människor kan skänka mat till de som behöver få mat.

Bra initiativ eller ovärdigt och utpekande? Skulle du våga/orka ta ett paket köttbullar i skänkkylen? Har du modet att visa dig som fattig? 
    Ar de veganska? Skulle nog hellre serveras (de veganska naturligtvis) bullarna tillagade tillsammans med en grönsak och en dricka på Stadsmissionen.
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-10-17 18:31:47 följande:
    Ar de veganska? Skulle nog hellre serveras (de veganska naturligtvis) bullarna tillagade tillsammans med en grönsak och en dricka på Stadsmissionen.
    Okej. I Stockholm finns det lunch för 50 kronor i Katarina kyrka, det kanske vore något. Men nu var inte det frågan, utan om du skulle våga ta någon i skänkeskylen när de betalande kunderna såg på. 
  • Anonym (Bra)

Sverige är ett av de länder i världen med minst lönespridning och enorma transfereringar från hårt arbetande människor till människor som inte arbetar, eller arbetar alldeles för lite.

Jag hoppas innerligt att klyftorna ökar, och att den svenska välfärdsmodellen fortsätter att sakta förlora legitimitet och slutligen dö.

Kan man inte jobba får familjen ta hand på en i första hand, i andra hand frivilliga. Är vansinnigt att vilt främmande människor ska tvingas att göra det.

• Anonym (Livslevande äkta fattiglapp)
    Anonym (Bra) skrev 2022-10-17 23:43:43 följande:

Sverige är ett av de länder i världen med minst lönespridning och enorma transfereringar från hårt arbetande människor till människor som inte arbetar, eller arbetar alldeles för lite.

Jag hoppas innerligt att klyftorna ökar, och att den svenska välfärdsmodellen fortsätter att sakta förlora legitimitet och slutligen dö.

Kan man inte jobba får familjen ta hand på en i första hand, i andra hand frivilliga. Är vansinnigt att vilt främmande människor ska tvingas att göra det.

Då får vi hålla tummarna att du är en av de som drabbas riktigt hårt av dina egna önskningar och att det då inte finns några anhöriga som kan eller har lust att sörja för digSkål
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-17 23:49:47 följande:
    Då får vi hålla tummarna att du är en av de som drabbas riktigt hårt av dina egna önskningar och att det då inte finns några anhöriga som kan eller har lust att sörja för digSkål
    Hoppas kan du ju göra bäst du vill men inget av det är särskilt troligt.

Det lustiga här är att du faktiskt hoppas att det ska gå illa för en annan människa trots att du garanterat tror dig vara bättre än mig. Jag vill ingen annan illa. Jag hoppas att de som behöver hjälp och stöd får det. Bara inte genom tvång och hot om våld mot andra människor, det är i mina ögon helt orimligt.

• Missermajser
    Anonym (Bra) skrev 2022-10-17 23:43:43 följande:

Vill man ha skyhög kriminalitet och klankultur så är ditt förslag lysande med väldigt få kvarvarande  kreativa och begåvade människor. Alla blir beroende av släkten och fostras av denna genom tacksamhetsskuld..... Perfekt sätt att återuppliva klankulturen som det skrikits så mycket om redan innan valet.

Vissa kan säkert tycka det är spännande....

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns