-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Om du vill ta dig ur situationen är det väl bättre att satsa på någonting annat än att få soc att betala för ett mögligt ruckel på landsbygden.Fröken Allvar skrev 2022-10-15 12:49:39 följande:Ja, jag vill veta. Jag visste inte att jag kunde få bo i hus.
Det här blir ju tyvärr ett exempel hur man inte ska tänka om man vill framåt, att gå och vara avundsjuk på soc-fall i kalla hus ute på landsbygden.
Det finns mer konstruktiva vägar att gå. -
Jag håller med dig, men jag tror att få när en sådan avund? Min vilja att göra en poäng gick överstyr här. Jag bor ju i lägenhet i en förort själv, som jag skrivit tidigare i tråden. Skulle gärna bo i hus om möjligt.Kockobello skrev 2022-10-15 13:17:31 följande:Om du vill ta dig ur situationen är det väl bättre att satsa på någonting annat än att få soc att betala för ett mögligt ruckel på landsbygden.
Det här blir ju tyvärr ett exempel hur man inte ska tänka om man vill framåt, att gå och vara avundsjuk på soc-fall i kalla hus ute på landsbygden.
Det finns mer konstruktiva vägar att gå.
Men nog om det, och till din poäng om att fastna i jämförelser med andras bättre situation. Problemet med fattigdom är att den ekonomiska stressen tar så mycket energi att det är svårt att ta sig vidare.
Det gäller inte alla fattiga, men jag har tidigare varit i flera situationer som tog onödigt lång tid att lösa på grund av ekonomisk stress.
Och de mögliga rucklen du nämner vill jag gärna höra mer om oavsett. Vore bäst om någon som bott i ett skrev. Har du det? -
Okej, nu förstår jag. Jag är nog lite "stadsdum", förstår situationen bättre utifrån ditt inlägg. Tack för det.Flash Gordon skrev 2022-10-15 12:51:46 följande:Orättvist och orättvist. Så kul är det nog inte att vara beroende av socialen för att få en bostad.
Lång i efterhand har jag förstått att ett par ungar man gick i skolan med deras familjer bodde i sina hus på någon slags rivningskontrakt via socialen. Det var hus som var utdömda och som låg på planerad mark för kommande industrianläggningar, de skulle alltså rivas så småningom. Inte jättelyxigt direkt.
Och detta var på den tiden TV fortfarande var i svart-vitt. -
En intressant googling kom upp:
Enligt Nacka kommuns enhet för fastighetsförvaltning ingår totalt 31 villor i kommunens bestånd för sociala ändamål. I 16 av dessa bor hyresgäster med besittningsrätt till husen. -
Fröken Allvar skrev 2022-10-15 12:41:35 följande:
Jag vill inte tvångsförflytta någon. Jag vill att (de möjligen icke-existerande) människor som får sitt husliv betalt av socialtjänsten inser vilken förmån de har i så fall, och jag vill att alla ska kunna få välja samma förmån om detta stämmer.
Och du, ghetto är ett ord som får stå för dig. Hur du uttrycker dig om städernas förorter är ditt val, men jag vet inte om du har så mycket att tillföra en diskussion om fattigas reella livsvillkor ifall du inte vet något?
Husliv betalt av socialen? Tänk utanför storstadsregionerna.
Jag pratar om väldigt många pensionärer som bor i hus de har betalt av eftersom det var så man gjorde. De bor i en ort med vänner och grannar, de har ett "gott liv" på ålderns höst. Inte fett, men en viss livskvalitet.
De har hus som kanske inte är toppskick men de har haft en fungerande ekonomi eftersom driftskostnaderna och levnadsomkostnader har varit någorlunda förutsägbara.
Ett hus med direktel har kostat ungefär 20.000 om året att värma och driva. 75% är värme och varmvatten.
Helt plötsligt så kostar det 3 till 5 ggr mer plus att matkostnaderna skenar. De har inte varit men är nu fattiga med utgifter som de inte kan hantera.
De har ingen hyresförening som vägrar låta kostander drabba dem.
Debatten fokuserar ofta på de medellösa, de fattigaste. Vad vi nu står inför är att vi kommer få många fler medellösa och en ny kategori, tidigare pensionärer och låginkomsttagare och de kommer inte ha en suck. Det skrämmer mig i alla fall.
-
Missermajser skrev 2022-10-15 12:32:07 följande:
Vad skulle alternativet vara utom att möjligen offra andra offentliga utgifter och i så fall vilka?
Gör vi skattesänkningar istället så kommer ju nästa problem och det är ju att det lockar säljarna att höja priset i samma utsträckning som skatten sänks för att öka lönsamheten. Hur hindrar du det när de redan lyckat5s sälja till befintligt pris och det lämnas utrymme för en höjning inom ramen för kundens befintliga kostnad?
Jag tror inte på skattehöjningar eller skattesänkningar.
Jag tror på mer ansvarsfull hantering av skattemedel.
Det sistnämnda innebär riktade insatser för de som har svårast men kanske inte att genuscertifiera bibliotek eller att SVT bränner pengar (skattefinansierat) på "Sveriges fetaste hundar".
-
Verkligen. Typ änkan som levt på gröt senaste 10 åren bara för att kunna bo kvar i sitt hem som de gnetat ihop och betalat av lånet på.Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 14:50:10 följande:
Husliv betalt av socialen? Tänk utanför storstadsregionerna.
Jag pratar om väldigt många pensionärer som bor i hus de har betalt av eftersom det var så man gjorde. De bor i en ort med vänner och grannar, de har ett "gott liv" på ålderns höst. Inte fett, men en viss livskvalitet.
De har hus som kanske inte är toppskick men de har haft en fungerande ekonomi eftersom driftskostnaderna och levnadsomkostnader har varit någorlunda förutsägbara.
Ett hus med direktel har kostat ungefär 20.000 om året att värma och driva. 75% är värme och varmvatten.
Helt plötsligt så kostar det 3 till 5 ggr mer plus att matkostnaderna skenar. De har inte varit men är nu fattiga med utgifter som de inte kan hantera.
De har ingen hyresförening som vägrar låta kostander drabba dem.
Debatten fokuserar ofta på de medellösa, de fattigaste. Vad vi nu står inför är att vi kommer få många fler medellösa och en ny kategori, tidigare pensionärer och låginkomsttagare och de kommer inte ha en suck. Det skrämmer mig i alla fall.
-
Har bara sett artiklar nu om medelklass som är oroliga. Är inte så intresserad av den sortens "fattigdom" i denna tråd. Men om artiklar om en fattig änka kommer så kanske jag lägger upp den. Den här tråden handlar om de fattigastes situation, det är korrekt. Jag gjorde en annan tråd om medelklassen men den blev inte så läst. Kan länka till den här.Kockobello skrev 2022-10-15 15:37:39 följande:Verkligen. Typ änkan som levt på gröt senaste 10 åren bara för att kunna bo kvar i sitt hem som de gnetat ihop och betalat av lånet på.
-
-
Gröt-ätande änkan är alltså inte att bry sig om, eftersom hon har ett gammalt hus?Fröken Allvar skrev 2022-10-15 16:23:59 följande:Har bara sett artiklar nu om medelklass som är oroliga. Är inte så intresserad av den sortens "fattigdom" i denna tråd. Men om artiklar om en fattig änka kommer så kanske jag lägger upp den. Den här tråden handlar om de fattigastes situation, det är korrekt. Jag gjorde en annan tråd om medelklassen men den blev inte så läst. Kan länka till den här.
Vilka är det som får räknas i tråden då?