-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-13 13:06:31 följande:Bra för alla är såna basala saker som rösträtt, schyssta arbetsvillkor, en lön man kan leva på, en bostad, jämlik vård, dvs att alla individer ska få likvärdig kvalitet.
Fungerande samhällsservice, möjligheter till individuell utveckling, välmående, kunna utbilda sig, ägna sig åt personliga intressen, ha en miljö som är hälsosam,
kunna påverka sin livssituation, ha likvärdiga rättigheter mm mm. Tror du förstår konceptet. Självklart går detta inte att applicera på detaljnivå och allas intressen gagnar inte samhället i stort där det bör finnas vissa begränsningar naturligtvis.
Rättvisa ska inte vara upp till individen att avgöra utan bör styras utifrån demokratiska regler och lagar naturligtvis. Välmående och ekonomiskt trygga människor blir tex inte i lika hög grad våldsamma, något för samhället politiker att beakta. Osund konkurrens, orättvisor, klasskillnader, nyliberalism och rasism tex skapar kriminalitet, rädslor och misstänksamhet. Alltså något samhället i stort borde bekämpa.-"Bra för alla" håller jag med om med plus ett tillägg; "Skyldigheter". Utan skyldigheter så kan du inte ha rättigheter.
-"Rättvisa", absolut kan vi i samhället definiera en viss nivå av rättvisa. Men du kan inte ta bort den individuella uppfattningen om rättvisa.
Är ganska säker på att ett rättvist samhälle på något märkligt sätt är helt i linje med din uppfattning om rättvisa.
Orsakerna till orättvisa sedan som redovisar är väldigt vänster... och osund konkurrens och kriminalitet är inte bra, de andra är bara "buzzwords".
-
Känner att jag måste ta ansvar för min detour kring fattigdom och utseende.
Jag tänker att man kan se dyr respektive billig ut och att bägge saker kostar pengar.
Det jag menar är att långvarigt bristfällig kost, rökning som någon kopplade till fattigdom vilket det nog ligger något i, samt inga pengar till hårfärg och frisör/hårtransplantation påverkar utseendet.
Det utseende man ofta får av dålig kost och långvarig stress gör att man inte är välkommen i alla rum eller ens på alla arbetsplatser.
Sen finns det många arbetarkvinnor som inte har mycket pengar men ändå är väldigt duktiga på att ta hand om sig och sina barns kost och utseende, men alla orkar inte.
Man kan också ha fått skulder för att man har velat konsumera sig till ett utseende på så sätt bli fattig i efterhand. -
Var det inte Mae West som sa att det kostar massor att se så "billig ut"?Fröken Allvar skrev 2022-10-13 13:46:41 följande:
Känner att jag måste ta ansvar för min detour kring fattigdom och utseende.
Jag tänker att man kan se dyr respektive billig ut och att bägge saker kostar pengar.
Det jag menar är att långvarigt bristfällig kost, rökning som någon kopplade till fattigdom vilket det nog ligger något i, samt inga pengar till hårfärg och frisör/hårtransplantation påverkar utseendet.
Det utseende man ofta får av dålig kost och långvarig stress gör att man inte är välkommen i alla rum eller ens på alla arbetsplatser.
Sen finns det många arbetarkvinnor som inte har mycket pengar men ändå är väldigt duktiga på att ta hand om sig och sina barns kost och utseende, men alla orkar inte.
Man kan också ha fått skulder för att man har velat konsumera sig till ett utseende på så sätt bli fattig i efterhand.
-
Dolly Parton. Men Dolly är, hur rolig hon än är, inte trådens ämne.
-
Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-13 13:06:31 följande:Bra för alla är såna basala saker som rösträtt, schyssta arbetsvillkor, en lön man kan leva på, en bostad, jämlik vård, dvs att alla individer ska få likvärdig kvalitet.
Fungerande samhällsservice, möjligheter till individuell utveckling, välmående, kunna utbilda sig, ägna sig åt personliga intressen, ha en miljö som är hälsosam,
kunna påverka sin livssituation, ha likvärdiga rättigheter mm mm. Tror du förstår konceptet. Självklart går detta inte att applicera på detaljnivå och allas intressen gagnar inte samhället i stort där det bör finnas vissa begränsningar naturligtvis.
Rättvisa ska inte vara upp till individen att avgöra utan bör styras utifrån demokratiska regler och lagar naturligtvis. Välmående och ekonomiskt trygga människor blir tex inte i lika hög grad våldsamma, något för samhället politiker att beakta. Osund konkurrens, orättvisor, klasskillnader, nyliberalism och rasism tex skapar kriminalitet, rädslor och misstänksamhet. Alltså något samhället i stort borde bekämpa.Hur definierar du begreppet "nyliberalism"? Menar du som ideologi eller som en reaktion/effekt från/i näringslivet på generellt avtagande lönsamhet?
-
www.aftonbladet.se/ledare/a/Ll58OP/systemskiftet-de-vill-hoja-din-hyra-med-20-25-procent
Jag visste inte att det var förhållandevis få svenskar som bor i lägenhet, 4,5 miljoner. Resten bor alltså i hus, och kan nog inte relatera till fattiga. Det känns ännu viktigare att tråden får leva. -
Fröken Allvar skrev 2022-10-14 08:16:55 följande:www.aftonbladet.se/ledare/a/Ll58OP/systemskif...
Jag visste inte att det var förhållandevis få svenskar som bor i lägenhet, 4,5 miljoner. Resten bor alltså i hus, och kan nog inte relatera till fattiga. Det känns ännu viktigare att tråden får leva.Av Sveriges drygt 4,8 miljoner hushåll bor ungefär
2,4 miljoner i en lägenhet i flerbostadshus, varav 1,4 miljoner är hyresrätter och 1,0 miljoner är bostadsrätter. 2,1 miljoner hushåll i småhus. Av dessa bor 1,9 miljoner i privatägt småhus, och resten i ett småhus med hyresrätt eller bostadsrätt.De resterande bor i byggnader som inte huvudsakligen är avsedda för boende, eller i specialbostäder som studentbostäder eller äldreboenden. I vissa fall saknas uppgifter om boendet i statistiken.
Andel hushåll i småhus med äganderätt 2021 39,5 %Andel hushåll i flerfamiljshus, bostadsrätt2021Andel hushåll i flerfamiljshus, hyresrätt 2021 28,6 %20,8 %
www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/boende-i-sverige/ -
Tack. Magdalena Andersson har idag sagt att det är viktigt att svenskarna inte blir fattigare. Jag utgår ifrån att hon menar att de rikaste människorna som bor i småhusen inte ska behöva bli mindre rika och behöva närma sig de ekonomiska nivåer som de fattigaste redan nu lever i.Tow2Mater skrev 2022-10-14 14:16:34 följande:
Av Sveriges drygt 4,8 miljoner hushåll bor ungefär
2,4 miljoner i en lägenhet i flerbostadshus, varav 1,4 miljoner är hyresrätter och 1,0 miljoner är bostadsrätter. 2,1 miljoner hushåll i småhus. Av dessa bor 1,9 miljoner i privatägt småhus, och resten i ett småhus med hyresrätt eller bostadsrätt.De resterande bor i byggnader som inte huvudsakligen är avsedda för boende, eller i specialbostäder som studentbostäder eller äldreboenden. I vissa fall saknas uppgifter om boendet i statistiken.
Andel hushåll i småhus med äganderätt 2021 39,5 %Andel hushåll i flerfamiljshus, bostadsrätt2021Andel hushåll i flerfamiljshus, hyresrätt 2021 28,6 %20,8 %
www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/boende-i-sverige/
Det finns fortfarande inte något parti för fattiga i Sverige. -
Tove Liljedahl SvD 14 oktober:
"Och nu tycks det vara så att det finns en tilltagande mängd människor i vårt land som är i behov av hjälp, vilket för en kyrka som står stadigt i sitt uppdrag borde mana till beslutsamhet. Men istället för att betrakta den egna verksamheten som utgångspunkt för hur man bygger ett gott samhälle, och inbjuda till kraftsamling kring den, väljer även kyrkans företrädare att ställa välfärdsstaten och de offentliga systemen i centrum för problemformuleringen. Det är också ett fattigdomstecken"
Liljedahl vill att Jesus ska klara upp fattigdomen i Sverige och de som jobbar i kyrkan ska vara hans händer och fötter.
Jag känner lite att Jesus gärna får knacka på hemma hos Tove Liljedahl och meddela att tre vräkta barnfamiljer är i behov av att dela hennes bostad på obestämd tid, eftersom välfärdsstaten inte fanns på Jesus tid. -
Saken är den, fattiga behöver rika, rika behöver inte fattiga.Fröken Allvar skrev 2022-10-14 14:23:17 följande:Tack. Magdalena Andersson har idag sagt att det är viktigt att svenskarna inte blir fattigare. Jag utgår ifrån att hon menar att de rikaste människorna som bor i småhusen inte ska behöva bli mindre rika och behöva närma sig de ekonomiska nivåer som de fattigaste redan nu lever i.
Det finns fortfarande inte något parti för fattiga i Sverige.
Det finns annars redan partier för medellösa, V, S och MP för alla en politik som antingen är för bidragstagare eller de som är tillräckligt välbeställda för att vara vänster.
Sedan avslöjar du dig när du tror att att alla småhusägare är förmögna. I stora delar av Sverige finns inte lägenhet som alternativ. Ta Småland utanför tätorterna, där sitter änkor och väljer mellan att frysa eller äta. De har inga skulder men inte heller särskilt höga inkomster och de måste välja?