• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Kockobello
    Missermajser skrev 2022-10-15 12:09:51 följande:

Både och, eftersom det inte håller att referera till Kamprad för att kunna motbevisa det.

Vi lever ju i ett slutet system på jorden så länge vi inte kan hämta mer i rymden eller något. Resurser har ju något slags gräns och kontrolleras av några som mot betalning ger tillgång på de resurser som finns i vårt slutna system. Därför kan inte alla bli en Ingvar Kamprad. Det krävs ju även  folk som är mer i beroendeställning och som inte kan göra egna investeringar för att öka sitt kapital. Kan alla producera eget mervärde utan eget kapital att investera så skulle väldigt få vara med och producera mervärde åt andra.

En bra infallsvinkel. 
  • Missermajser
    Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 01:57:52 följande:
    Saken är den, fattiga behöver rika, rika behöver inte fattiga.
    Det finns annars redan partier för medellösa, V, S och MP för alla en politik som antingen är för bidragstagare eller de som är tillräckligt välbeställda för att vara vänster.
    Sedan avslöjar du dig när du tror att att alla småhusägare är förmögna. I stora delar av Sverige finns inte lägenhet som alternativ. Ta Småland utanför tätorterna, där sitter änkor och väljer mellan att frysa eller äta. De har inga skulder men inte heller särskilt höga inkomster och de måste välja?

Utan fattiga skulle det ju inte gå att reglera produktionskostnader nedåt eftersom det då saknas konkurrens och villiga att utföra både produktion, värderealisering och egendomsskydd. Allt detta skulle ju bli makalöst olönsamt om det bara var rika som utförde tjänster åt varandra och var varandras konsumenter. 

Möjligen kan allt ersättas av automatisering och teknologi som kans upprätthålla egendomsskyddet. Då skulle å andra sidan stora delar av marknaden och köpkraftiga konsumenter försvinna.

Däremot har du nog rätt i att statistik kring hyresrätt och småhus inte är en hållbar markör för rikedom eller fattigdom.

.

• Missermajser
    Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-15 10:57:25 följande:

Du vill alltså tvångsförflytta fattiga från landsbygden in till Ghetton?
    Den springande punkten är varför kan dessa människor helt plötsligt inte försörja sig själva, hur kommer det sig att så många under de senaste två åren har blivit så fattiga.

De fattiga ja; jag har det ganska gott men ser nu hur jag kommer drabbas av merkostnader på minst 60-70 Tkr per år. Dessutom, jag har transportkostnader, maten blir dyrare, kan inte ta tunnelbanan då den ligger 60 mil bort.
    Sedan möts jag av uttalanden som -"Varför skall jag drabbas?" och krav på kompensation. Ofta med en lösning som gör att min skatt höjs.

Vad skulle alternativet vara utom att möjligen offra andra offentliga utgifter och i så fall vilka?

Gör vi skattesänkningar istället så kommer ju nästa problem och det är ju att det lockar säljarna att höja priset i samma utsträckning som skatten sänks för att öka lönsamheten. Hur hindrar du det när de redan lyckat5s sälja till befintligt pris och det lämnas utrymme för en höjning inom ramen för kundens befintliga kostnad?

• Fröken Allvar

Jag vill inte tvångsförflytta någon. Jag vill att (de möjligen icke-existerande) människor som får sitt husliv betalt av socialtjänsten inser vilken förmån de har i så fall, och jag vill att alla ska kunna få välja samma förmån om detta stämmer. 

Och du, ghetto är ett ord som får stå för dig. Hur du uttrycker dig om städernas förorter är ditt val, men jag vet inte om du har så mycket att tillföra en diskussion om fattigas reella livsvillkor ifall du inte vet något? 

• Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 09:58:08 följande:
    Tänk att jag tvärtom tycker att det är du som avslöjar dig. Visst kan en med försörjningsstöd hyra in sig i ett hus. Alla de som gör det får gärna skriva om sina erfarenheter av att som fattig och medellös hyra hus och låta socialtjänsten betala elen i vinter. Jag vill gärna veta hur jag gör. Skulle gärna bo så. 
    Är det mig du skriver till får du gärna citera mitt inlägg så jag vet.

Men det åsido: du skrev "relatera till". Alltså, relatera till som i "kunna förstå" och liknande. Vad man kan relatera till, vad man kan förstå, har ju inget att göra med var man bor utan med vilka erfarenheter man har.

Att kommunen och soc äger/hyr hus för att placera familjer i behov av bostad i är ju inget märkligt. Vill du verkligen veta hur man hamnar i en sådan bostad?
    Blå och gul
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-10-15 12:43:30 följande:
    Är det mig du skriver till får du gärna citera mitt inlägg så jag vet.

Men det åsido: du skrev "relatera till". Alltså, relatera till som i "kunna förstå" och liknande. Vad man kan relatera till, vad man kan förstå, har ju inget att göra med var man bor utan med vilka erfarenheter man har.

Att kommunen och soc äger/hyr hus för att placera familjer i behov av bostad i är ju inget märkligt. Vill du verkligen veta hur man hamnar i en sådan bostad?
    Ja, jag vill veta. Jag visste inte att jag kunde få bo i hus. 
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 10:00:45 följande:
    Däremot tycker jag att det är väldigt orättvist mot andra som är fattiga, så jag vill inte att staten ska betala hus och el för alla fattiga. Bättre med lägenhet nära mataffär så man kan handla utan bil. 
    Orättvist och orättvist. Så kul är det nog inte att vara beroende av socialen för att få en bostad.

Lång i efterhand har jag förstått att ett par ungar man gick i skolan med deras familjer bodde i sina hus på någon slags rivningskontrakt via socialen. Det var hus som var utdömda och som låg på planerad mark för kommande industrianläggningar, de skulle alltså rivas så småningom. Inte jättelyxigt direkt.

Och detta var på den tiden TV fortfarande var i svart-vitt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 12:49:39 följande:
    Och du har bostad genom soc nu?

Stora familjer brukar hamna i den typen av boende. Men det är ju knappast lyxvillor det handlar om. Se mitt inlägg ovan.
    Blå och gul
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 12:49:39 följande:
    Skaffa 4-6 barn du inte kan forsorja.
  • Kockobello
    Tow2Mater skrev 2022-10-15 13:00:54 följande:
    Skaffa 4-6 barn du inte kan forsorja.
    Helt klockrent förslag. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns