-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Kategori fattigdomsförakt, med ironiskt svar på tal -
Tycker du ser det lite för svart-vitt.Fröken Allvar skrev 2022-10-24 10:37:26 följande:
Jag tror att vi kommit till vägs ände med det samhällsbygge som började med folkhemmet. Vi har ideal om att alla ska med, samtidigt som vi är många som upplevt att vi inte varit välkomna. Det handlar ofta om pengar. Tråden handlar om att många inte har tillräckligt med pengar för att kunna leva i Sverige. Utan pengar är man inte välkommen. Vad det innebär för vem som ska ge vem pengar vet inte jag. Men jag tror att skatt är ett bra system. Hur hög den ska vara är upp till ekonomer att beräkna.
Jag är glad att du "Bra" kan se på arbetsmarknadsinsatser som onödiga. Jag kan tycka att många tjänar pengar på utsatta och på skolelever på oetiska sätt. Men eftersom dessa inte får bidrag utan tjänar pengar, lyfter lön och vinst som entreprenörer inom vård, socialtjänst, arbetsförmedling och skola, skäller ingen ut dem för att de får sitt levebröd med skattepengar genom att utnyttja andra. Av detta sker för lite kontroll. Skället och kontrollen handlar oftare om de fattiga och motiveras lika ofta med dessas dåliga livsval. Människor kommer alltid att göra dåliga livsval. Frågan är vem som ska hjälpa den som gjort dåliga livsval, alternativt varit drabbad av olycka som sjukdom, mobbning, trakasserier etcetera.
Det fria samhället har sina problem. Samtidigt vill vi alla vara fria. Pengar ger frihet.
Din text om hur din s.k. Coach utnyttjar systemet och sannolikt lever gott på det är just anledningen till att jag inte tycker att skattehöjningar är svaret på allt.
Det finns vettiga insatser och seriösa aktörer.
Samtidigt finns det så många som lever gott på statens tuttar och skriker så fort det börjar pratas om att följa upp vad som levereras.
Läs gärna Malmö -framtidsstaden som kom ut för några år sedan så ser du hur fattigdom och utanförskap göder en hel drös med projektledare, coacher och annat folk. -
Jag vet inte vad du tycker är svartvitt, och jag tror att alla arbetslösa med möjlighet att välja tacksamt skulle ta emot tips på vettiga insatser och seriösa aktörer. Länka gärna!Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-24 14:21:46 följande:Tycker du ser det lite för svart-vitt.
Din text om hur din s.k. Coach utnyttjar systemet och sannolikt lever gott på det är just anledningen till att jag inte tycker att skattehöjningar är svaret på allt.
Det finns vettiga insatser och seriösa aktörer.
Samtidigt finns det så många som lever gott på statens tuttar och skriker så fort det börjar pratas om att följa upp vad som levereras.
Läs gärna Malmö -framtidsstaden som kom ut för några år sedan så ser du hur fattigdom och utanförskap göder en hel drös med projektledare, coacher och annat folk.
Boktips, som ditt om "Malmö - framtidsstaden"är alltid bra. Javisst finns det mycket folk som arbetar, många gånger säkert i god tro, med kontroll av de utsatta.
Jag ska länka till ett reportage som jag tar tror kommer att falla dig på läppen Högerliberal. -
www.svd.se/a/0Q42gg/usa-s-vastkust-skjutningar-far-seattle-att-overge-vansterpolitiken
Till Högerliberal och andra intresserade. Lite utan ämnet, men ändå intressant att människor påstås sova inne på nätterna men tälta i en park på dagarna.
Utsatthet är inte bara pengarna. För mig var det pengarna som var det stora problemet, men så är det sannerligen inte för alla. Om man behöver finansiera ett missbruk är inte en liten, fast inkomst lösningen. Men för många av oss är ekonomisk trygghet och helst ett jobb för sammanhang en stor hjälp för att slippa känslan av att vara oönskad och ovälkommen. -
Det finns inga fattiga i Sverige.Fröken Allvar skrev 2022-10-03 09:33:27 följande:Det Fattig-Sverige du inte trodde fannswww.aftonbladet.se/nyheter/a/l3V3RM/cervenka-det-kommer-ett-fattig-sverige-ni-inte-trodde-fanns
-
Jag blir så förundrad. Vad vill du? Har du läst i tråden? Vem är du?Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 17:14:35 följande:Det finns inga fattiga i Sverige.
-
Vem jag är? En vanlig arbetande medborgare.Fröken Allvar skrev 2022-10-24 17:41:46 följande:Jag blir så förundrad. Vad vill du? Har du läst i tråden? Vem är du?
Jag har läst delar av tråden.
Vad jag vill? Poängtera myten om att det finns fattigdom i Sverige. -
Okej. Det får du göra, men du ser rätt dum ut. Å andra sidan är det mest folk som inte tror på fattigdom som är aktiva i tråden, så du pass3in rätt väl.Anonym (Loth) skrev 2022-10-24 17:45:36 följande:Vem jag är? En vanlig arbetande medborgare.
Jag har läst delar av tråden.
Vad jag vill? Poängtera myten om att det finns fattigdom i Sverige. -
Min respektive din situation är ganska talande för vem som är dum.Fröken Allvar skrev 2022-10-24 17:54:41 följande:Okej. Det får du göra, men du ser rätt dum ut. Å andra sidan är det mest folk som inte tror på fattigdom som är aktiva i tråden, så du pass3in rätt väl.
Människor som misslyckats gillar inte att ta ansvar. Så då blir det enklare att leta syndabockar än att syna sig själv.
Sedan är offermentalitet oerhört attraktivt för denna grupp då de återigen kan skjuta ansvaret ifrån sig. -
Det är din inlägg som får dig att framstå som dum i tråden.Fröken Allvar skrev 2022-10-24 17:54:41 följande:Okej. Det får du göra, men du ser rätt dum ut. Å andra sidan är det mest folk som inte tror på fattigdom som är aktiva i tråden, så du pass3in rätt väl.
I Sverige får man förr eller senare hjälp. Men det är enklare att skylla ifrån sig och gå in i offermentalitet.
Finns oändligt antal med snygtartiklar om folk som klagar på att de är fattiga. Men råd har de med iPhones, cigaretter, tatueringar, skräpmat och plastikoperationer. Att de som påstår sig vara fattiga är de mest överviktiga är rätt talande faktiskt.