• smce

Matpriserna och låg inkomst!

Hur ser det ut för er andra som ligger runt existensminimum med de allt dyrare priserna i affärerna? 
    Själv går jag redan under och då köper jag enbart de billigaste alternativen! 
    Denna månaden hade jag mer utgifter än vanligt och förut har jag kunnat snåla och planera för att få runt det men nu är det redan slut och det är den 2a i månaden! 
    Hur gör ni, får ni ihop det? Jag kan knappt sova längre för det stressar sönder mig...är det samma för alla eller är det jag som gör fel? 

• Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!
  • Friger
    Anonym (gg) skrev 2022-09-19 16:12:52 följande:
    Mamma bakade och lagade mycket mat i den när vi var små, så jag vet hur man gör i alla fall :)

Jag vet inte själv hur man räknar ut det, men det var en annan tråd på flashback där de påstod att det blir billigare att baka om man bakar mycket i taget av de anledningarna jag skrev i förra inlägget.

Själv bakar jag inte så ofta, bara samiskt bröd ibland, i stekpanna, vi äter inte så mycket bröd, det är mest jag som gillar det, och en franska tex tar en vecka minst att äta upp. Så det lönar sig inte direkt eftersom det är en liten utgift. Däremot älskar jag egentligen hembakt.

Kan absolut tänka mig att det är billigare att baka mycket än lite. Du värmer ju bara upp själva ugnen en gång då.

Här går det åt en hel del bröd men jag köper på mig när det är extrapris och fryser in. Sparar jag lite på i vart fall.

Älskar också hembakt. Hade jag kunnat baka så hade det lätt varit värt det oavsett om det är lite billigare/dyrare.

• Friger
    Aniiee skrev 2022-09-19 16:13:58 följande:
    Eftersom du frågar....

Så, ett exempel.
    Enligt uppgift drar min ugn i snitt 0,6 kWh/h (utäknat av mig mha elförbrukningsapp, ugnen var då på i 4 timmar) vid 175 graders värme.

Snittpriset för mitt rörliga elavtal var 4 kronor och 36 öre per kwh i Augusti.

Jag har ett recept på Gotlandslimpa framme, vilket är ett söt-ish rågsiktsbröd. Receptet ger 2 limpor. Jag räknar på 16 skivor bröd per limpa, men i ärlighetens namn har jag inte räknat skivor när jag gjort bröd, så det kan ju bli fler, men knappast färre, beror också på hur tjocka skivor man gör, men säg just nu att det blir 2 limpor á 16 skivor = 32 skivor bröd.

Ingredienserna, uppvägda och klara, kostar med dagens (igår) prilsäge totalt 27,12 kr totalt, eller 0,85 kr/skiva.  

Lägg till elförbrukning för vattenkokare, säg 0.2 kwh, plus ugnen, 1h för gräddning, men också uppvärming, så säg 0,9 kwh, då det drar mer att värma en ugn, men det är lite gissning. Så 1,1 kwh = ca 4 kr och 8 öre.

Delat på 32 bördskivor = 15 öre per brödskiva = 1 kr/brödskiva totalt.

Som jämförelse kostar en limpa Gårdslimpa från Skogaholm (ryckt ur högen... mest ik i bårdrasket) 37,95, eller 2,10 kr.
    Låter som ganska låg förbrukning på ugnen men säger inte emot dig. Jag har ingen aning. Jag tror på din mätning.

Så enligt din beräkning så är det hembakta brödet drygt hälften så dyrt och elen skulle då vara en väldigt liten del av tillverkningskostnaden?
  • mammatill6
    Anonym (Har man inte råd får man byta) skrev 2022-09-19 18:20:05 följande:
    Både stora coop och Kvantum i Sverige hade Bregott förra veckan för 42kr, då får man bunkra om man måste ha Bregott. Har man inte råd med Bregott får amn äta något annat bredbart margarin. 
    Har man inte råd med dom märkena man vill ha får man köpa ett annat budgetalternativ. Dina priser avser ju inte dom billigaste varorna och inte extrapriser utan det är ju normalpriser. 
    Det va en jämförelse mot vad samma vara kostade för några månader sedan till normalpris. Då det hävdades att priserna inte ökat.  Bllligaste idag till smörgåsen på Ica va lätta, kostade 27. Kostade tidigare 15.90.
  • me33
    Anonym (Kreditkort) skrev 2022-09-19 15:59:51 följande:

Jag har ett kreditkort som jag använder i slutet av månaden. Jag är studerande och tiden och orken till att stå och laga mat finns inte alltid där. Det blir en del färdigrätter, annars brukar jag laga billig mat. Köper knappt något kött, blir max en pkt köttfärs i månaden. Äter mkt potatis, bönor och gör min egen pastasås. 

Jag kommer få jobb och lön efter utbildningen, annars hade jag inte vågat dra på mig kreditkortsskulder. 

fyfan va dumt resonerat
  • Aniiee
    Friger skrev 2022-09-19 18:56:23 följande:
    Låter som ganska låg förbrukning på ugnen men säger inte emot dig. Jag har ingen aning. Jag tror på din mätning.

Så enligt din beräkning så är det hembakta brödet drygt hälften så dyrt och elen skulle då vara en väldigt liten del av tillverkningskostnaden?
    Ja, det är vad jag får det till i just detta fall. Sen finns det så klart både billigare och dyrare bröd. Vad ugnen drar kan man ju kolla, det ska finnas tabeller i bruksanvisningen eller separat datablad. Brukar även stå på typ elgiganten osv om man kollar efter en spis. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Friger
    Aniiee skrev 2022-09-19 19:47:55 följande:
    Ja, det är vad jag får det till i just detta fall. Sen finns det så klart både billigare och dyrare bröd. Vad ugnen drar kan man ju kolla, det ska finnas tabeller i bruksanvisningen eller separat datablad. Brukar även stå på typ elgiganten osv om man kollar efter en spis. 
    Nä, behövs inte. Även om du skulle fördubbla el-förbrukningen i bakningen så verkar det ju ändå vara billigare att baka brödet än att köpa det. Brytpunkten var ju ganska långt bort.

va mest en nyfiken tanke.
  • Anonym (Kreditkort)
    me33 skrev 2022-09-19 19:44:26 följande:
    fyfan va dumt resonerat
    Vilken dum kommentar. Jag skrev att jag äter billigt, och att jag är studerande. Vad ska jag mer göra? Jobba extra? Jag är utmattad tillräckligt som det är. När jag får jobb kan jag betala av skulden ganska snabbt. 
  • me33

Prova ändå skippa kreditkortet, du har på tok för pragmatisk inställning. Att rättfärdiga ett kreditkort är tabu.

• Mannen73

Mitt tips är att jobba så mycket du kan, övertid, extrajobb.
    Så gör jag.

Visst, det är jobbigt men pengarna kommer in.

Tjänade 5000 kr extra denna månad tack vare extrajobb och övertid.

• me33

Inte alla får arbete så mycket som de kanske vill, skit-Eu sätter käppar i hjulet för en del. 

Inom transport så finns ett max-tak på 200 h/året. Troligen kommer flera branscher att skärpas av jet-flygande eu-politiker.

• smce

Me33 - Kan inte du snälla dela med dig av din matsedel, och då är jag absolut inte ironisk eller något. Utan genuint nyfiken och i stort behov av att få mat så billigt det går! 

Jag är helt tokkörd den här månaden också och börjar bli lätt desperat över hur vi ska komma över det. 
    Har satsat på allt som är billigt, rotfrukter och ät-snart produkter mm. Haft många knasiga matkombos men iallfall mat. Och det är inte alltid man har mycket i bidrag varje månad bara för man har barn. Den här månaden hade jag in hälften av existensminimum. 

Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!