Aniiee skrev 2022-09-19 16:13:58 följande:
Eftersom du frågar....
Så, ett exempel.
Enligt uppgift drar min ugn i snitt 0,6 kWh/h (utäknat av mig mha elförbrukningsapp, ugnen var då på i 4 timmar) vid 175 graders värme.
Snittpriset för mitt rörliga elavtal var 4 kronor och 36 öre per kwh i Augusti.
Jag har ett recept på Gotlandslimpa framme, vilket är ett söt-ish rågsiktsbröd. Receptet ger 2 limpor. Jag räknar på 16 skivor bröd per limpa, men i ärlighetens namn har jag inte räknat skivor när jag gjort bröd, så det kan ju bli fler, men knappast färre, beror också på hur tjocka skivor man gör, men säg just nu att det blir 2 limpor á 16 skivor = 32 skivor bröd.
Ingredienserna, uppvägda och klara, kostar med dagens (igår) prilsäge totalt 27,12 kr totalt, eller 0,85 kr/skiva.
Lägg till elförbrukning för vattenkokare, säg 0.2 kwh, plus ugnen, 1h för gräddning, men också uppvärming, så säg 0,9 kwh, då det drar mer att värma en ugn, men det är lite gissning. Så 1,1 kwh = ca 4 kr och 8 öre.
Delat på 32 bördskivor = 15 öre per brödskiva = 1 kr/brödskiva totalt.
Som jämförelse kostar en limpa Gårdslimpa från Skogaholm (ryckt ur högen... mest ik i bårdrasket) 37,95, eller 2,10 kr.
Låter som ganska låg förbrukning på ugnen men säger inte emot dig. Jag har ingen aning. Jag tror på din mätning.
Så enligt din beräkning så är det hembakta brödet drygt hälften så dyrt och elen skulle då vara en väldigt liten del av tillverkningskostnaden?