Anonym (gg) skrev 2022-09-19 13:40:35 följande:
Kolla vad din ugn drar. Men tror att bakmaskin blir billigare, men då ska man ju äga en sådan med. Det dyraste är att värma upp ugnen, när den väl är varm drar den inte lika mycket, så en ide är att laga allt man kan tänka sig behöver tillagas i ugn i ett svep så att säga.
Jag önskar jag bodde i norra sverige just nu, med mammas vedspis och vår vedbod där, med vår egen ved som inte kostar oss mycket eftersom den kommer från egen skog. Tyvärr har jag mitt jobb i SE4, och barn som bott här i många år.
Haha bor i SE3 har egen skog, egen ved och en vedspis. Men har aldrig använt ugnen i den! Däremot eldar jag i den för mysvärme, har även kokat lite mat någon gång. Fungerar utmärkt.
Oj... Det är lättare sagt än gjort att mäta vad en ugn drar. Funktionen är ju så att den värmer tills den kommer upp i inställd temperatur. Sen ligger den och "hovrar", dvs slår av och på för att upprätthålla temperaturen.
Har du ett vanligt uttag och separat ugn går det att mäta enkelt genom att köpa en mätare och sätta i vägguttaget. Har du perilex-uttag eller fast anslutning så är det knepigare. Går ju att hänga på en mätning i centralen. Oftast brukar ugnen vara tredje fasen på en tre-fas-spis.
Men helt meningslöst för mig. Jag bakar inte. Det skulle bli jättedyrt eftersom jag skulle få betala både el, ingredienser och ändå vara tvungen att köpa bröd i butiken efteråt.
Var bara en tanke om det verkligen är billigare att baka själv än att köpa färdigbakat om du räknar med kostnaden för elen?