• smce

Matpriserna och låg inkomst!

Hur ser det ut för er andra som ligger runt existensminimum med de allt dyrare priserna i affärerna? 
    Själv går jag redan under och då köper jag enbart de billigaste alternativen! 
    Denna månaden hade jag mer utgifter än vanligt och förut har jag kunnat snåla och planera för att få runt det men nu är det redan slut och det är den 2a i månaden! 
    Hur gör ni, får ni ihop det? Jag kan knappt sova längre för det stressar sönder mig...är det samma för alla eller är det jag som gör fel? 

• Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:18:32 följande:

Jag märker knappt av någon skillnad. Det enda som jag behöver kolla priserna på är grönsaker, allt annat verkar ligga på ungefär samma nivåer som alltid.

Då måste du leva i en bubbla.
    Jag har noterat att samtliga saker som vi ser som basvaror. 
    Inga konstigheter. Mjölk, smör etc. 
    De har blivit rejäla prisökningar på mycket basmat.
  • Anonym (Lollo)
    Ester69 skrev 2022-09-03 08:31:37 följande:
    Fast ibland kan dom små marginalerna komma efter man skaffat barn. 
    Det brukar låta så. Alla som skaffar barn måste ta med i beräkningen att de kan bli ensamstående eftersom det är vanligt att separera idag. Som förälder måste man tänka efter före, annars blir man som TS som sitter och gråter över att man inte ka  uppfylla barnens mest basala behov. 
    Om TS är själv med barnen får hon dock över 13 000 (!!) per månad i underhåll, barnbidrag och flerbarnstillägg. Med en normal lön på det borde det inte gå någon större nöd på familjen.
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-09-03 08:37:28 följande:
    Då måste du leva i en bubbla.
    Jag har noterat att samtliga saker som vi ser som basvaror. 
    Inga konstigheter. Mjölk, smör etc. 
    De har blivit rejäla prisökningar på mycket basmat.
    Som sagt, titta på priserna och jämför. Jag handlar i normala butiker, mest små Ica-butiker (dvs håller ofta ändå lite högre priser) och någon gång i månaden möjligen till Willys.
  • Anonym (Hmm)
    Flash Gordon skrev 2022-09-03 06:34:52 följande:
    Du får väl ringa vem du vill för min del.
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:33:20 följande:
     För det första köper jag aldrig Bregott, de har alltid varit dyra. Ett stort paket Lätta kostar ca 30 kr, köttfärs har gått upp men inte så farligt så nu är det ca 75 kr/kg. Kaffe dricker jag inte men kan se online att det kostar strax över femtiolappen. Vad handlar du på för lyxaffärer??
    Du har ju fått svar av många andra men bara för sakens skull då, här har du ditt Willys online. 

Ta sedan priserna i en normal ICA/Coop/CityGross
    FF bull shit. Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-03 10:09:34 följande:
    FF bull shit. Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.
    Det stämmer inte 
    Även den importerade maten har stigit i pris.
    Men fortfarande kan man köpa det de säljer med lockpriser .
    Även Lätta har stigit i pris  (sambon gillar det)
    Sedan är den maten man köper hem som inte äts upp är den dyraste, därför köper jag t ex inte färs i billiga storpack för jag tycker den smakar vidrigt 
    Köper hellre den butiksmalda, även om den är något dyrare.
    Men t.ex den billigaste frysta kycklingen har stigit i pris. 
  • Ester69
    Anonym (Lollo) skrev 2022-09-03 09:35:51 följande:
    Det brukar låta så. Alla som skaffar barn måste ta med i beräkningen att de kan bli ensamstående eftersom det är vanligt att separera idag. Som förälder måste man tänka efter före, annars blir man som TS som sitter och gråter över att man inte ka  uppfylla barnens mest basala behov. 
    Om TS är själv med barnen får hon dock över 13 000 (!!) per månad i underhåll, barnbidrag och flerbarnstillägg. Med en normal lön på det borde det inte gå någon större nöd på familjen.
    Nå nu har vi ju inte det blekaste aning om hur ts har planerat sitt skaffande av barn. Man kan ju få tvillingar i två omgångar eller trillingar.
    Men sen vet vi heller inte om dom lever på barnbidrag och en sjuklön och då blir det inte fett.
    Men mat är inte billigt nu. Nu har jag tur bra lön, billig hyra och bunden el men även jag märker att jag får betala mer för matkassen. 
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-09-03 10:20:05 följande:
    Det stämmer inte 
    Även den importerade maten har stigit i pris.
    Men fortfarande kan man köpa det de säljer med lockpriser .
    Även Lätta har stigit i pris  (sambon gillar det)
    Sedan är den maten man köper hem som inte äts upp är den dyraste, därför köper jag t ex inte färs i billiga storpack för jag tycker den smakar vidrigt 
    Köper hellre den butiksmalda, även om den är något dyrare.
    Men t.ex den billigaste frysta kycklingen har stigit i pris. 
    Som sagt, väljer man medvetet dyrare varor så blir det så klart också dyrare matkostnader än att köpa mer "basic" :)
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-09-03 09:35:51 följande:
    Det är svårt att förutse allt som ev kan hända i livet, såsom skilsmässa, sjukskrivning, arbetslöshet, krig, inflation, barn med särskilda behov m.m. Absolut är det bra att ha en viss buffert, men allt går inte att räkna med för då skulle nog få våga/ kunna skaffa barn.
    Efter de flesta separationer i Sverige har man dessutom barnen växelvis och då får man som regel inget underhållsbidrag och ofta halva barnbidraget. Jag får 2240kr/ månad för tre barn i barnbidrag och flerbarnstillägg, för fyra barn blir det 3370kr. Matkostnaderna blir ju lite lägre vid växelvis boende, men mycket annat som boende, bil, saker till hemmet blir ju samma som om de bott här alltid.
  • Anonvm
    Anonym (Blivit dyrare) skrev 2022-09-02 20:13:18 följande:

Jag handlar nästan enbart på lågpris som Willys och Lidl. Om det är något speciellt som inte finns där kan jag gå på ICA som här har bättre utbud. Jag brukar alltid kolla extrapriser innan jag handlar och planerar veckans mat efter detta. Jag brukar också se till att göra inköpen samma dag som extra priset börjar (måndag eller torsdag gäller här) eftersom det annars tar slut.  Dock har jag inte låg inkomst men har haft.  Dessutom har en av tonåringarna flytta ut precis nu så det totala vi lägger på mat har sjunkit drastiskt. 

Eftersom jag är med i Lidls kundklubb har jag mina kvitton digitalt och jämförde mina inköp aug/sep i år med förra året och det har definitivt blivit dyrare överlag.
    Tre saker hade blivit billigare eller hade samma pris:
    Pärsons skinka 1 kr  billigare 
    IPA alkoholfri samma pris
    Gurka samma pris

Resterande var dyrare:
    Potatis 2 kr dyrare/kg
    Gul lök 4 kr dyrare/kg
    Avokado nät 700 g 16 kr dyrare
    Dennis korv 4 kr dyrare/pkt
    Bregott stor 16 kr dyrare 
    Pågen Rosta 4 kr dyrare
    Ost Port Salut 13 kr dyrare/kg
    Vindruvor 500 g 14 kr dyrare
    Mellanmjölk 1,5 l 5 kr dyrare
    Grädde 5 dl 6 kr dyrare
    Pepsi 1,5 l 1 kr dyrare 

Jag köper enbart 1 vara på LIDL eftersom jag och barnen är överens om att den är absolut godast.

Det handlar om frysta köttbullar, Enebackens som LIDL säljer är enligt oss överlägset godast och ligger även bland de billigaste.

Priset på 1kg påse har legat oförändrat på 49:- en mycket lång tid nu (sen jag började hålla koll för ungefär 3år sen). Nu höjdes dessa nyligen till 59:- vilket är en höjning på hela 20%
  • smce

Jag är inte högutbildad och har aldrig varit högavlönad, dock låg barnens pappa på mellan 8-900 om året då vi skaffade barn...sen va han med om en trafikolycka och med lite handläggningstider och väntetider inom vården samt ett par kassa sjukintyg så låg han tillslut på ingenting... 

Sen kan jag fortsätta gnälla om hur mycket otur vi haft och skylla på omständigheter som separation, diagnoser osv men det förändrar liksom inget...och jag tänker inte lägga mer energi på att försvara mitt beslut att skaffa barn... 

Jag skrev ett inlägg för att vi som inte har marginaler och kanske inte kan trolla fram en högre inkomst tillräckligt snabbt går på knäna då priserna stigit som de gjort.
    Jag skrev även för att jag ville se över om det är jag som kan ändra något för att underlätta för oss...och önska lösningar kan man göra! 

Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!