• smce

Matpriserna och låg inkomst!

Hur ser det ut för er andra som ligger runt existensminimum med de allt dyrare priserna i affärerna? 
    Själv går jag redan under och då köper jag enbart de billigaste alternativen! 
    Denna månaden hade jag mer utgifter än vanligt och förut har jag kunnat snåla och planera för att få runt det men nu är det redan slut och det är den 2a i månaden! 
    Hur gör ni, får ni ihop det? Jag kan knappt sova längre för det stressar sönder mig...är det samma för alla eller är det jag som gör fel? 

• Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!
  • Flash Gordon
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-03 10:09:34 följande:
    FF bull shit.
    Vilket språk du har!
    Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.

Jag valde märken jag köper. Skylla sig själv? Även de billigare märkena har förstås gått upp lika mycket i pris som de dyrare så det hjälper ju inte den som  har det skralt i kassan redan innan.

Det var du som ifrågasatte de pris-exempel jag gav. Jag visade dig vad det kostar i den butik du själv hänvisade till. Och irländsk köttfärs? Varsågod. 100 kronor kilot på Willys istället för 110 för svensk. Det gör ju ungefär ingen som helst skillnad för poängen jag gjorde i mitt inlägg.

Blå och gul
  • Anonym
    Aniiee skrev 2022-09-02 18:46:35 följande:
    Hängt med i nyheterna har du uppenbarligen inte heller.

Men vi säger så. Du har rätt och resten av samhället har fel. 
    Men alltså VAD i lite halvsmart handlande och hög lön är det som är tur? Vi hänger nog inte riktigt med ?
  • Anonym (Planering)
    Flash Gordon skrev 2022-09-03 14:42:44 följande:
    Vilket språk du har!
    Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.

Jag valde märken jag köper. Skylla sig själv? Även de billigare märkena har förstås gått upp lika mycket i pris som de dyrare så det hjälper ju inte den som  har det skralt i kassan redan innan.

Det var du som ifrågasatte de pris-exempel jag gav. Jag visade dig vad det kostar i den butik du själv hänvisade till. Och irländsk köttfärs? Varsågod. 100 kronor kilot på Willys istället för 110 för svensk. Det gör ju ungefär ingen som helst skillnad för poängen jag gjorde i mitt inlägg.

Willys har jätteofta erbjudande på köttfärs, skulle aldrig köpa för över 100 kr/kg. Smör/Bregott eller likvärdigt/ost/kaffe.ägg mm är det också jätteofta erbjudande på. Det handlar om att kunna planera och köpa när det är erbjudande. Willys har dessutom väldigt mycket kort datum-varor, superbra att lägga i frysen eller planera middag efter. 
  • Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-04 21:29:15 följande:
    Willys har jätteofta erbjudande på köttfärs, skulle aldrig köpa för över 100 kr/kg. Smör/Bregott eller likvärdigt/ost/kaffe.ägg mm är det också jätteofta erbjudande på. Det handlar om att kunna planera och köpa när det är erbjudande. Willys har dessutom väldigt mycket kort datum-varor, superbra att lägga i frysen eller planera middag efter. 
    Ja, det kan man titta efter. Extrapriser alltså, men även de bli ju dyrare än vad de var förr.

Det var en signatur som inte trodde att matpriserna hade ökat, därav exemplen. 
    Blå och gul
  • Anonym (Planering)
    Flash Gordon skrev 2022-09-04 21:34:43 följande:
    Ja, det kan man titta efter. Extrapriser alltså, men även de bli ju dyrare än vad de var förr.

Det var en signatur som inte trodde att matpriserna hade ökat, därav exemplen. 
    Vissa saker har gått upp, andra inte. Planerar man sina inköp gör det inte jättestor skillnad. Dina exempel var otroligt dyra. Det finns mängder av kaffe billigare än 70 kr tex. man får ju handla lite smart och prismedvetet
  • Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-04 23:42:26 följande:
    Vissa saker har gått upp, andra inte. Planerar man sina inköp gör det inte jättestor skillnad. Dina exempel var otroligt dyra. Det finns mängder av kaffe billigare än 70 kr tex. man får ju handla lite smart och prismedvetet
    Vilket har exakt noll betydelse för poängen och för den som levde på marginalen redan innan. Även ful-kaffe har gått upp i pris med en 10-15-20 kronor paketet.

Det handlar inte om du kan hitta extrapriser utan om huruvida maten ökat i pris eller inte-
    Blå och gul
  • Anonym (Planera)

Även fast vi har in pengar så vi klarar oss så försöker jag se över våra matkostnader.
    Försöker göra matsedel och sedan följa den, gör gärna grytor, att jag vann en crocpot har gjort långkok så behändigt, så har man råd så köp en sån.
    Sen brukar jag lägga mycket pengar på en gång på mat, det gjorde jag även när jag var själv och levde strax under existensminimum.
    Köpte kött från lokala bönder eller jägare.
    Getkött brukar jag kunna få tag i till bra pris, och det är ett gott och magert kött.
    Plockar gärna bär och svamp och fryser in/torkar, har koll på lokala facebookgrupper där det finns de som ber folk komma och plocka frukt/när hemma hos dom.
    Har man ont om plats för frysvaror kan man ju kolla efter liten frys till skänkes.
    Många gånger kan butiker med utländsk mat ha bra priser på frukt och grönt.
    Jag passar på att lägga in grönsaker när det är
    bra pris, tar inte lång stund.
    Upptäckte att vi sparade pengar när vi valde att handla och hämta upp varor i butik, blev inga spontanköp då.
    På vissa orter finns matbutiker riktade till fattiga, kan ju finnas de som skriver/läser här som har möjlighet att få handla där

• sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-03 11:09:51 följande:
    Som sagt, väljer man medvetet dyrare varor så blir det så klart också dyrare matkostnader än att köpa mer "basic" :)
    Du skrev att det inte gått upp i pris, ja, allt har gått upp i pris, även de billiga märkena.
  • Anonym (Planering)
    Flash Gordon skrev 2022-09-05 06:31:26 följande:
    Vilket har exakt noll betydelse för poängen och för den som levde på marginalen redan innan. Även ful-kaffe har gått upp i pris med en 10-15-20 kronor paketet.

Det handlar inte om du kan hitta extrapriser utan om huruvida maten ökat i pris eller inte-
    Poängen är att man kan ha samma matkonto som innan med planering. Jag lever själv på existensminimum och handlar man smart och lagar från grunden och efter säsong är det inga problem att hålla samma matbudget. 
  • Anonym (Dumheter)
    smce skrev 2022-09-03 13:41:16 följande:

Jag är inte högutbildad och har aldrig varit högavlönad, dock låg barnens pappa på mellan 8-900 om året då vi skaffade barn...sen va han med om en trafikolycka och med lite handläggningstider och väntetider inom vården samt ett par kassa sjukintyg så låg han tillslut på ingenting... 

Sen kan jag fortsätta gnälla om hur mycket otur vi haft och skylla på omständigheter som separation, diagnoser osv men det förändrar liksom inget...och jag tänker inte lägga mer energi på att försvara mitt beslut att skaffa barn... 

Jag skrev ett inlägg för att vi som inte har marginaler och kanske inte kan trolla fram en högre inkomst tillräckligt snabbt går på knäna då priserna stigit som de gjort.
    Jag skrev även för att jag ville se över om det är jag som kan ändra något för att underlätta för oss...och önska lösningar kan man göra! 

Han var högavlönad men hade inget större sparande, inga försäkringar?? Det är ju bara dumt. 
Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!