Inlägg från: Anonym (Planering) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Planering)

Matpriserna och låg inkomst!

Flash Gordon skrev 2022-09-03 14:42:44 följande:
    Vilket språk du har!
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-03 10:09:34 följande:
    Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.

Jag valde märken jag köper. Skylla sig själv? Även de billigare märkena har förstås gått upp lika mycket i pris som de dyrare så det hjälper ju inte den som  har det skralt i kassan redan innan.

Det var du som ifrågasatte de pris-exempel jag gav. Jag visade dig vad det kostar i den butik du själv hänvisade till. Och irländsk köttfärs? Varsågod. 100 kronor kilot på Willys istället för 110 för svensk. Det gör ju ungefär ingen som helst skillnad för poängen jag gjorde i mitt inlägg.

Willys har jätteofta erbjudande på köttfärs, skulle aldrig köpa för över 100 kr/kg. Smör/Bregott eller likvärdigt/ost/kaffe.ägg mm är det också jätteofta erbjudande på. Det handlar om att kunna planera och köpa när det är erbjudande. Willys har dessutom väldigt mycket kort datum-varor, superbra att lägga i frysen eller planera middag efter. 
  • Anonym (Planering)
    Flash Gordon skrev 2022-09-04 21:34:43 följande:
    Ja, det kan man titta efter. Extrapriser alltså, men även de bli ju dyrare än vad de var förr.

Det var en signatur som inte trodde att matpriserna hade ökat, därav exemplen. 
    Vissa saker har gått upp, andra inte. Planerar man sina inköp gör det inte jättestor skillnad. Dina exempel var otroligt dyra. Det finns mängder av kaffe billigare än 70 kr tex. man får ju handla lite smart och prismedvetet
  • Anonym (Planering)
    Flash Gordon skrev 2022-09-05 06:31:26 följande:
    Vilket har exakt noll betydelse för poängen och för den som levde på marginalen redan innan. Även ful-kaffe har gått upp i pris med en 10-15-20 kronor paketet.

Det handlar inte om du kan hitta extrapriser utan om huruvida maten ökat i pris eller inte-
    Poängen är att man kan ha samma matkonto som innan med planering. Jag lever själv på existensminimum och handlar man smart och lagar från grunden och efter säsong är det inga problem att hålla samma matbudget. 
  • Anonym (Planering)
    Flash Gordon skrev 2022-09-05 13:40:59 följande:
    TS frågar om de utan marginaler. TS köper redan det billigaste. TS frågar hur det fungerar för andra när priserna skjuter i höjden.
    Missade du att jag skrev att jag levde på existensminimum? vi är två vuxna och två tonåringar. så stor skillnad gör inte höjningarna om man planerar och lagar från grunden 
  • Anonym (Planering)
    me33 skrev 2022-09-19 08:02:41 följande:

Nu bör flera människor se det som en bra tid att se över sina utgifter. 

I skrivande stund är jag uppe i 270 kr med 2/3 av månaden passerad. 

Jag kommer att komma under 500:- vilket är mitt mål Skrattande

Och då tränar och äter jag mycket samt bra, nyttigt.

Och vad köper du och lagar då?
  • Anonym (Planering)
    me33 skrev 2022-09-19 12:01:10 följande:

Bild 1 och 3 har du där. 

Inte ett matinköp över 100 sek Cool

Det är inte lätt men det går.

Du svarar ju inte på vad du äter. Det är omöjligt att ha en näringsrik tillräckligt kost på den summan
  • Anonym (Planering)
    me33 skrev 2022-09-19 12:45:51 följande:

Jag bryr mig inte.

Du ljuger uppenbarligen eftersom du inte ens kan hitta på vad du faktiskt äter för den summan
Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!