• smce

Matpriserna och låg inkomst!

Hur ser det ut för er andra som ligger runt existensminimum med de allt dyrare priserna i affärerna? 
    Själv går jag redan under och då köper jag enbart de billigaste alternativen! 
    Denna månaden hade jag mer utgifter än vanligt och förut har jag kunnat snåla och planera för att få runt det men nu är det redan slut och det är den 2a i månaden! 
    Hur gör ni, får ni ihop det? Jag kan knappt sova längre för det stressar sönder mig...är det samma för alla eller är det jag som gör fel? 

• Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!
  • smce

Blandade upplevelser är jag, skönt att det ändå finns de som inte faller omkull utav detta, det önskar jag ingen! 

Jag själv handlar på ex Ica eller Willys, har alltid köpt de billigaste alternativen men nu hjälper det som sagt inte längre! Det är som sagt många dagar kvar och jag har inte lyckats fylla på alls i hyllorna, det som köps är det som går åt för stunden typ och det är redan slut!  Mycket är även slut av de billiga varorna, iaf i de butikerna jag varit i! 
    Vi är en vuxen och 4 barn och jag kan säga att jag hoppas vid gud att någonting händer så man kan få hjälp igenom detta för jag kommer som flera andra säger att få låta bli att äta själv om jag ens ska komma halvvägs igenom månaden! Billiga baskassar till låginkomsttagare eller vadsomhelst...för det kommer ju aldrig att gå ihop för väldigt många... Har aldrig klagat på bidrag eller något förut, men nu räcker det verkligen inte ens till det nödvändigaste! 

• smce

Där ser man ju hur mycket saker ändå stigit! Och som hos oss där flera av barnen äter selektivt samt gärna bröd etc till frukost och kvällsmat så är det väldigt stor skillnad och det går åt mycket mat så de inte är helt små längre heller! 

Man kan ju inte gärna säga ät mindre, även om man kanske ransonerar vissa saker lite...nä, de är sjukt stressande att försöka komma på hur man ska få ihop det! 
    Över två veckor kvar och vår matbudget är redan slut, samma pengar som alltid räckt förut! 

• smce

Jag är inte högutbildad och har aldrig varit högavlönad, dock låg barnens pappa på mellan 8-900 om året då vi skaffade barn...sen va han med om en trafikolycka och med lite handläggningstider och väntetider inom vården samt ett par kassa sjukintyg så låg han tillslut på ingenting... 

Sen kan jag fortsätta gnälla om hur mycket otur vi haft och skylla på omständigheter som separation, diagnoser osv men det förändrar liksom inget...och jag tänker inte lägga mer energi på att försvara mitt beslut att skaffa barn... 

Jag skrev ett inlägg för att vi som inte har marginaler och kanske inte kan trolla fram en högre inkomst tillräckligt snabbt går på knäna då priserna stigit som de gjort.
    Jag skrev även för att jag ville se över om det är jag som kan ändra något för att underlätta för oss...och önska lösningar kan man göra! 

• smce

Som svar på att det var dumt att han inte sparade när han hade hög inkomst får det bli att det får liksom stå för honom? Jag hade ingen inkomst så jag kunde inte spara? 

Och hur mkt jag än försöker planera så får jag inte ihop det, men å andra sidan så köpte jag verkligen det billigaste av allt redan förut och då räckte det precis utan marginaler, så blir varorna dyrare men inkomsten samma så ska de ju inte kunna räcka. 

• smce

Existensminimum är väl uträknat per person och familjesammansättning typ, tror jag? 
    Soc har en norm att gå efter och ex kronofogden har ett om man ligger för utmätning där soc norm är lägre iaf.

Jag har aldrig klagat på den normen och har många gånger legat under den också utan att söka försörjningsstöd för jag har klarat mid ändå. Vilket bör innebära att jag ändå haft förmågan att planera och hålla nere kostnaderna skapligt?

Det borde då även visa på att maten ökat såpass mycket i pris att planering inte räcker till för att kompensera att inkomsten är densamma. Givetvis har man själv ansvar för att höja sin inkomst så den matchar ens utgifter, men det finns nog få som inte redan försöker det  om man ligger på marginalen? Men just nu kan iaf inte jag få det att räcka hela vägen. Försöker dock planera nästkommande månads inköp och är det någon som sitter på smarta knep eller tips är det välkommet och kan säkert gynna fler i samma situation! 

• smce

Me33 - Kan inte du snälla dela med dig av din matsedel, och då är jag absolut inte ironisk eller något. Utan genuint nyfiken och i stort behov av att få mat så billigt det går! 

Jag är helt tokkörd den här månaden också och börjar bli lätt desperat över hur vi ska komma över det. 
    Har satsat på allt som är billigt, rotfrukter och ät-snart produkter mm. Haft många knasiga matkombos men iallfall mat. Och det är inte alltid man har mycket i bidrag varje månad bara för man har barn. Den här månaden hade jag in hälften av existensminimum. 

Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!