• Friger

Matpriserna och låg inkomst!

Lönar det sig att baka bröder själv då?

Vet att bröder är svindyrt... Men det är el också. En ugn är ju knappast gratis att köra en kväll i dagens läge.

Jag har medlidande med de som har svårt att få ekvationen att gå i hopp. Är lättare för en annan som varit rätt slarvig vid inköp att minska kostnaderna än för någon som redan innan höjningarna drog åt svångremmen.

• Friger
    Anonym (J) skrev 2022-09-19 09:27:47 följande:
    Äter du mycket, nyttig frukost, lunch och middag för 15 kronor per dag?
    Du kanske menar att du använder sådant som finns i frys och skåp sedan tidigare?
    Låter lite, äter du en banan har du ju bränt halva dags-kassan.

Nu har jag sparat lite på frukt-kostnaderna genom att jag har egna fruktträd. Men inga bananträd tyvärr.
  • Friger
    Anonym (gg) skrev 2022-09-19 13:40:35 följande:
    Kolla vad din ugn drar. Men tror att bakmaskin blir billigare, men då ska man ju äga en sådan med. Det dyraste är att värma upp ugnen, när den väl är varm drar den inte lika mycket, så en ide är att laga allt man kan tänka sig behöver tillagas i ugn i ett svep så att säga.

Jag önskar jag bodde i norra sverige just nu, med mammas vedspis och vår vedbod där, med vår egen ved som inte kostar oss mycket eftersom den kommer från egen skog. Tyvärr har jag mitt jobb i SE4, och barn som bott här i många år.
    Haha bor i SE3 har egen skog, egen ved och en vedspis. Men har aldrig använt ugnen i den! Däremot eldar jag i den för mysvärme, har även kokat lite mat någon gång. Fungerar utmärkt.

Oj... Det är lättare sagt än gjort att mäta vad en ugn drar. Funktionen är ju så att den värmer tills den kommer upp i inställd temperatur. Sen ligger den och "hovrar", dvs slår av och på för att upprätthålla temperaturen.

Har du ett vanligt uttag och separat ugn går det att mäta enkelt genom att köpa en mätare och sätta i vägguttaget. Har du perilex-uttag eller fast anslutning så är det knepigare. Går ju att hänga på en mätning i centralen. Oftast brukar ugnen vara tredje fasen på en tre-fas-spis.

Men helt meningslöst för mig. Jag bakar inte. Det skulle bli jättedyrt eftersom jag skulle få betala både el, ingredienser och ändå vara tvungen att köpa bröd i butiken efteråt.

Var bara en tanke om det verkligen är billigare att baka själv än att köpa färdigbakat om du räknar med kostnaden för elen?
  • Friger
    Anonym (gg) skrev 2022-09-19 16:12:52 följande:
    Mamma bakade och lagade mycket mat i den när vi var små, så jag vet hur man gör i alla fall :)

Jag vet inte själv hur man räknar ut det, men det var en annan tråd på flashback där de påstod att det blir billigare att baka om man bakar mycket i taget av de anledningarna jag skrev i förra inlägget.

Själv bakar jag inte så ofta, bara samiskt bröd ibland, i stekpanna, vi äter inte så mycket bröd, det är mest jag som gillar det, och en franska tex tar en vecka minst att äta upp. Så det lönar sig inte direkt eftersom det är en liten utgift. Däremot älskar jag egentligen hembakt.

Kan absolut tänka mig att det är billigare att baka mycket än lite. Du värmer ju bara upp själva ugnen en gång då.

Här går det åt en hel del bröd men jag köper på mig när det är extrapris och fryser in. Sparar jag lite på i vart fall.

Älskar också hembakt. Hade jag kunnat baka så hade det lätt varit värt det oavsett om det är lite billigare/dyrare.

• Friger
    Aniiee skrev 2022-09-19 16:13:58 följande:
    Eftersom du frågar....

Så, ett exempel.
    Enligt uppgift drar min ugn i snitt 0,6 kWh/h (utäknat av mig mha elförbrukningsapp, ugnen var då på i 4 timmar) vid 175 graders värme.

Snittpriset för mitt rörliga elavtal var 4 kronor och 36 öre per kwh i Augusti.

Jag har ett recept på Gotlandslimpa framme, vilket är ett söt-ish rågsiktsbröd. Receptet ger 2 limpor. Jag räknar på 16 skivor bröd per limpa, men i ärlighetens namn har jag inte räknat skivor när jag gjort bröd, så det kan ju bli fler, men knappast färre, beror också på hur tjocka skivor man gör, men säg just nu att det blir 2 limpor á 16 skivor = 32 skivor bröd.

Ingredienserna, uppvägda och klara, kostar med dagens (igår) prilsäge totalt 27,12 kr totalt, eller 0,85 kr/skiva.  

Lägg till elförbrukning för vattenkokare, säg 0.2 kwh, plus ugnen, 1h för gräddning, men också uppvärming, så säg 0,9 kwh, då det drar mer att värma en ugn, men det är lite gissning. Så 1,1 kwh = ca 4 kr och 8 öre.

Delat på 32 bördskivor = 15 öre per brödskiva = 1 kr/brödskiva totalt.

Som jämförelse kostar en limpa Gårdslimpa från Skogaholm (ryckt ur högen... mest ik i bårdrasket) 37,95, eller 2,10 kr.
    Låter som ganska låg förbrukning på ugnen men säger inte emot dig. Jag har ingen aning. Jag tror på din mätning.

Så enligt din beräkning så är det hembakta brödet drygt hälften så dyrt och elen skulle då vara en väldigt liten del av tillverkningskostnaden?
  • Friger
    Aniiee skrev 2022-09-19 19:47:55 följande:
    Ja, det är vad jag får det till i just detta fall. Sen finns det så klart både billigare och dyrare bröd. Vad ugnen drar kan man ju kolla, det ska finnas tabeller i bruksanvisningen eller separat datablad. Brukar även stå på typ elgiganten osv om man kollar efter en spis. 
    Nä, behövs inte. Även om du skulle fördubbla el-förbrukningen i bakningen så verkar det ju ändå vara billigare att baka brödet än att köpa det. Brytpunkten var ju ganska långt bort.

va mest en nyfiken tanke.
Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!