• Anonym (Hur gör man?)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

• Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?
  • Anonym (Bertil)
    Spucks skrev 2022-08-28 16:57:33 följande:
    Dina barn skulle alltså inte få spela ett instrument? För det är oftas dyrare än 300kr/månad.
    Kostar 210 kr/månad.
    Min ena dotter spelar.
  • Spucks
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-28 17:33:26 följande:
    Simning, ridning, gymnastik och så vidare blir alla dyrare än 300/mån här där jag bor.
    Ja, visst, det finns såklart massor med saker som är dyrare. Men jag tog upp musikundervisning för vid idrott kan han argumntera att det finns ju andra, billigare, sporter att välja på. Men när det gäller instrument finns den möjligheten för det mesta inte.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 16:36:05 följande:
    Oooo, tuff kille....
    Jag är kvinna. Och nu beter du dig som ett barn.
  • Anonym (Som vanligt)

Pappans syfte är att straffa mamman genom att vägra betala för barnets aktivitet. Tyvärr är det ju barnet som får ta smällen när pappa utövar ekonomisk utpressning mot mamman.

• Spucks
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-28 17:54:02 följande:
    Det förstår jag, men det var inte det personen jag frågade skrev.
    Så om det hade varit 100kr dyrare hade hon inte fått lära sig ett instrument, trots att du lätt har råd?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Som vanligt) skrev 2022-08-28 18:27:03 följande:

Pappans syfte är att straffa mamman genom att vägra betala för barnets aktivitet. Tyvärr är det ju barnet som får ta smällen när pappa utövar ekonomisk utpressning mot mamman.

Exakt. Självklart vet han om att hon inte har råd om
    hon separerar. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 18:26:52 följande:
    Jag är kvinna. Och nu beter du dig som ett barn.
    Men detsamma. Du vill ju bara bråka och trycka ner nån. 
    Att protestera mot att ett barn bör få utföra sin aktivitet om det är möjligt oavsett skilsmässa eller ej-vad kallar du det? Moget? 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 17:03:28 följande:
    Jag trodde också det var till 20. Jag ska nog kolla upp det där men det vore konstigt om de missat nåt. 
    Tyvärr, här är det 18. Kollade precis. 
  • Anonym (Jenny)

Separerar ni och pappan fortsätter vägra betala hälften och du inte längre har råd får ju barnet givetvis sluta med den hobbyn. Känns ju rätt självklart. Trist såklart, men man måste ju vara realistisk. Det finns ju ingen rättighet som säger att barn måste få fortsätta med sin dyra hobby direkt så pappan kan ju inte tvingas betala.

• Anonym (S-G)
    Anonym (Bertil) skrev 2022-08-28 18:25:08 följande:
    Kostar 210 kr/månad.
    Min ena dotter spelar.

Fick hon välja instrument efter kostnad, inte intresse? 

Vad hade hänt om det kostat en humdralapp mer eller om priset höjs nu?

Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?