• Spucks

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Nu undrar jag verkligen: vad är det för hobby som en förälder ställer sig emot men som är så extrem viktig för ett barn att den andra föräldern låter barnet börjar ändå, trots att den knappt har råd med det!?
    För jag antar att pappan vägrar betala för att det är just denna sak han inte vill att barnet h
    åller på med. Eller är han generellt emot organiserade fritidsaktiviteter?

Och hur ser resten av ekonomin ut? Delar ni ungefär lika p
    å alla utgifter (ca. 50-50) eller rättvisst (ca. 66-33).

• Spucks
    Anonym (K) skrev 2022-08-28 15:07:53 följande:

Barnet kan vara funktionsnedsatt, om barnet exempelvis rider och behöver en specialsadel kan det nog bli dyrt. 
    Finns även olika typer av npf-diagnoser och liknande, en i min krets avskydde all typ av lagsport och växte upp på en liten ort, då finns det kanske inte mer än motorcross att välja på. Eller vad tusan man nu kunde göra där. Men du fattar poängen. 

Ja, det finns många möjliga anledningar .... men eftersom det är relevant i TS fall varför just det hobby är så viktig och varför pappan vägrar frågade jag TS. 
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 13:06:37 följande:
    Med mina fördomsfulla glasögon gissar jag att det helt enkelt är  en dotter  och ridning eller balettlekttioner. Hoppas jag har fel. 
    Annars hockey eller slalom oavsett kön. Slalom är otroligt dyrt och tidskrävande.. 

Tragiskt iaf om en förälder säger nej enbart för att den inte delar intresset. Ekonomin är ju lättare att förstå. 
    Visst, om pappan vägrar betala bara för att han saknar intresse är det trist. Men kanske har han ju andra skäl varför han är emot just denna hobby.
  • Spucks
    Anonym (Bertil) skrev 2022-08-28 16:29:32 följande:

Varför ska barnen ha rätt till en dyr hobby?
    Bara för att det finns pengar så betyder det inte att de måste rulla.

Jag tjänar bra, har mycket sparat på banken och i fonder.
    Är i dagsläget miljonär.
    Men skulle ALDRIG låta mina barn få hålla på med en dyr hobby om jag skulle behöva bekosta den.

Sedan är ju frågan vad som är dyrt.
    500 kr/månaden?
    2000 kr/månaden?

En hobby som kostar mer än 300 kr/månaden anser jag vara dyr.

Dina barn skulle alltså inte få spela ett instrument? För det är oftas dyrare än 300kr/månad.
  • Spucks
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-28 17:33:26 följande:
    Simning, ridning, gymnastik och så vidare blir alla dyrare än 300/mån här där jag bor.
    Ja, visst, det finns såklart massor med saker som är dyrare. Men jag tog upp musikundervisning för vid idrott kan han argumntera att det finns ju andra, billigare, sporter att välja på. Men när det gäller instrument finns den möjligheten för det mesta inte.
  • Spucks
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-28 17:54:02 följande:
    Det förstår jag, men det var inte det personen jag frågade skrev.
    Så om det hade varit 100kr dyrare hade hon inte fått lära sig ett instrument, trots att du lätt har råd?
  • Spucks
    LinaSofia skrev 2022-08-28 20:26:02 följande:
    Jo, det låter som han straffar TS. Han vill att TS inte ska ha råd att lämna honom genom att han trots att han tjänar mer inte hjälper till och om hon lämnar vill han inte börja hjälpa till. 
    Men ts kan inte stanna bara för det. 
    Det är inte han som ska vara intresserad, det är barnet och han ska stötta intresset.
    Pappan straffar mamman för han vägrade betala för en aktivitet och mamman valde att anmäla barnet ändå?
  • Spucks
    LinaSofia skrev 2022-08-28 20:48:34 följande:
    Ja, ska barnet inte få ha en hobby om möjligheten finns?
    Att mamman känner en oro att barnet inte ska få ägna sig åt det som barnet vill om hon väljer att lämna trots att hans ekonomiska förutsättningar finns låter inte bra i mina öron. Man undrar lite grand hur han beter sig i övrigt. 
    Vi vet ju inte varför han vägrar betala - han kanske har en bra anledning? TS har ju än så länge undanhållit denna viktiga information om vilket hobby det handlar sig om och varför pappan inte vill betala.
  • Spucks
    LinaSofia skrev 2022-08-28 20:59:05 följande:
    Varför vet väl inte TS?
    Alltså nu blir det väl bara löjlig.
  • Spucks
    LinaSofia skrev 2022-08-28 21:05:23 följande:
    Okej, om vi säger såhär. Någon blir illa behandlad på sin arbetsplats. Då frågar man, varför blir du illa behandlad på din arbetsplats?
    Vad ska då personen svara? Hajar du lite var jag vill komma? 
    Nej, jag förstår inte vart du vill komma. Du antar, utan att TS skrev något åt det hållet, att hennes man gör det för att straffa henne eller att hon inte kan vete varför han vägrar. 
    Du fantasierar ihop en historia utan n
    ågon anledning. 
  • Spucks
    LinaSofia skrev 2022-08-28 21:15:16 följande:
    Hon skriver att hon går på knäna för att få ihop det ekonomiska fast han har dubbelt så mycket pengar som henne. Det låter illavarslande. När man lever ihop ska båda leva på lika villkor.
    Men absolut, jag vet egentligen ingenting. 
    Som jag har förstått det, går hon på knäna ekonomisk just pga hobbyn.
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?