olof 45 skrev 2022-08-30 09:53:48 följande:
"standardtillägg utöver underhållsbidrag " - låter som du haft en dålig advokat? Det där är ju det lata svaret, som tyvärr blivit standard. Men enligt LAG ska föräldrarna dela barnens kostnader enligt förmåga, och det är barnens fallenhet som avgör hobbykostnadernas skälighet.
Nej. Tror inte jag har en dålig advokat ärligt talat. En erfaren person med gott renommé och mycket erfarenhet. vad lagen säger och hur tingsrätten dömer är mycket svårt att sia om i fall som rör underhåll och standardtillägg. Det slår mycket om man rör sig utanför enkla straight forwar-fall och lagen är rätt vag avseende vad detta innebär i praktiken, att föräldrar ska bidra efter förmåga. handlar det bara om schabloner och att dela utgifter infektion till löneöverskott är det enkelt. Annars inte.
Att en domstol skulle döma en förälder att tvingas betala för en häst tror jag är extremt osannolikt. Det räknas inte som ett behov och är något man måste komma överens om att barnet K ha. standardtillågg kan dock bli aktuellt om TS är boendeförälder. Annars är det relativt osannolikt. Omöjligt säga säkert ens om vi här på familjeliv hade tillgång till deras båda ekonomier. Det är därför advokater brukar rekommendera att göra upp i godo utanför tingsrätten i möjligaste mån. Det är svårt att säkert förutsäga vad tingsrätten kommer besluta.
Detta har alla de advokater jag och min sambo pratat med sagt både i Stockholm och Uppsala.
vi har båda många vänner som är advokater och även är delägare i stora firmor så jag tror vi har fåt relaktivt goda råd om vilka firmor och advokater vi bör rådfråga för första, andra och tredje ?opinion? för att ha ett gott beslutsunderlag för hur gå vidare.