• Anonym (Hur gör man?)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

• Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?
  • Anonym (Ego)

TS - tror du att barnen vill att du gör den här prioriteringen? Stannar i ett äktenskap som gör dig olycklig för att de ska få ha kvar sin ponny? Jag skulle inte vilja växa upp med den vetskapen.

• Tow2Mater

Låter inte som det riktigt fanns ekonomi för en ponny ens till att börja med. Separerar ni kommer ni ju båda få ökade utgifter. Men rent konkret, hur många tusen handlar det om att du skulle vilja han skulle behöva skjuta till bara för att kunna behålla den?  

• Tow2Mater
    olof 45 skrev 2022-08-30 09:53:48 följande:
     "standardtillägg utöver underhållsbidrag " - låter som du haft en dålig advokat? Det där är ju det lata svaret, som tyvärr blivit standard. Men enligt LAG ska föräldrarna dela barnens kostnader enligt förmåga, och det är barnens fallenhet som avgör hobbykostnadernas skälighet.
    Bull. Hobbys ska vara inom rimliga nivåer.
  • Fiona M
     "standardtillägg utöver underhållsbidrag " - låter som du haft en dålig advokat? Det där är ju det lata svaret, som tyvärr blivit standard. Men enligt LAG ska föräldrarna dela barnens kostnader enligt förmåga, och det är barnens fallenhet som avgör hobbykostnadernas skälighet.
    Vilken lag är det?
  • Anonym (Njae)
    Nej. Tror inte jag har en dålig advokat ärligt talat. En erfaren person med gott renommé och mycket erfarenhet.  vad lagen säger och hur tingsrätten dömer är mycket svårt att sia om i fall som rör underhåll och standardtillägg. Det slår mycket om man rör sig utanför enkla straight forwar-fall och lagen är rätt vag avseende vad detta innebär i praktiken, att föräldrar ska bidra efter förmåga. handlar det bara om schabloner och att dela utgifter infektion till löneöverskott är det enkelt. Annars inte. 

Att en domstol skulle döma en förälder att tvingas betala för en häst tror jag är extremt osannolikt. Det räknas inte som ett behov och är något man måste komma överens om att barnet K ha. standardtillågg kan dock bli aktuellt om TS är boendeförälder. Annars är det relativt osannolikt. Omöjligt säga säkert ens om vi här på familjeliv hade tillgång till deras båda ekonomier. Det är därför advokater brukar rekommendera att göra upp i godo utanför tingsrätten i möjligaste mån. Det är svårt att säkert förutsäga vad tingsrätten kommer besluta.

Detta har alla de advokater jag och min sambo pratat med sagt både i Stockholm och Uppsala.
    vi har båda många vänner som är advokater och även är delägare i stora firmor så jag tror vi har fåt relaktivt goda råd om vilka firmor och advokater vi bör rådfråga för första, andra och tredje ?opinion? för att ha ett gott beslutsunderlag för hur gå vidare. 
  • Anonym (Njae)
    Fiona M skrev 2022-08-30 19:09:21 följande:
    Vilken lag är det?

Det stämmer så vitt jag förstått också och fått höra från olika advokater vi varit i kontakt med pga en knepig situation, men det rör ju barnens BEHOV. Det inkluderar inte hästar.

Man brukar titta på föräldrarnas löneöverskott och sen så räknar man en kvot. Denna kvot används sedan för att besluta hur stor del av barnens behov vardera förälder ska stå för när barnen inte har växelvis boende och underhåll ska betalas av umgängesföräldern. 

• Anonym (Njae)
    Tow2Mater skrev 2022-08-30 19:06:19 följande:
    Bull. Hobbys ska vara inom rimliga nivåer.
    Exakt
    det finns en schablon för hobbies , typ fritid eller liknande kallas den posten. Den ska täcka typ cykel, spela fotboll eller aktivitet på den ekonomiska nivå. 
    Där ingår inte en egen ponny. Det måste man vara överens om naturligtvis om man ska dra kostnaderna ihop. 
  • Fiona M
    Anonym (Njae) skrev 2022-08-30 20:22:44 följande:

Det stämmer så vitt jag förstått också och fått höra från olika advokater vi varit i kontakt med pga en knepig situation, men det rör ju barnens BEHOV. Det inkluderar inte hästar.

Man brukar titta på föräldrarnas löneöverskott och sen så räknar man en kvot. Denna kvot används sedan för att besluta hur stor del av barnens behov vardera förälder ska stå för när barnen inte har växelvis boende och underhåll ska betalas av umgängesföräldern. 

Efter förmåga och behov låter rimligt, efter fallenhet helt orimligt.
  • Anonym (Fia)

Jag förstår dig TS och skulle också kunna stanna under de premisserna. Men jag tänker ändå vad du kan göra så det blir lite mer drägligt under tiden? Kan du bygga upp dig själv? Ställa lite krav på maken? Se till att få ut något av att du stannar för egen del och inte bara för barnen. Vi har bara ett liv var rädd om det och nyttja det till fullo. 

• Colourfulrainbow

Ni kan inte skaffa en eller två medryttare? Ni kan inte flytta någonstans där det finns möjlighet att hitta billigare stallhyra? 

• Anonym (123)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2022-08-29 20:29:45 följande:
    Ja det är riktigt jobbigt detta. Jag har råd att behålla ponnyn som det är nu,men då har jag inte råd med eget boende.
    Jag överväger dock mer och mer att stanna,iallafall tills barnen växt ur ponnyn. Lillasyster vill nog ta över efter storasyster,så jag räknar med kanske fem år till och det är ju ändå en överkomlig tid..
    Ok, så mannen ville inte och du bestämde dig för att bekosta ponnyn själv. Det låter inte riktigt som att du hade koll på vad det faktiskt kostar, att ha häst är som ett svart hå ekonomiskt och man bör ha mycket god ekonomi. 4-6-8.000 / månad kan man räkna med, beroende på var man bor.

Tycker ändå att du ska räkna på en skilsmässa, er relation låter allt annat än sund. Du får väl ut en bra slant vid skilsmässa och bodelning om nu han tjänar så bra?
  • Anonym (K)

Men får du inte ut några pengar vid en skilsmässa?

• Anonym (Ylva)

Rent krasst har människor i alla tider stannat i relationer som inte varit fantastiska för sina barns skull.
    Jag tänker att det är viktigt att vara sann emot sig själv om det faktiskt är så och försöka planera för den där separerationen som man gissar man kommer ta tag i senare.
    Stå i bostadskö, se till att ha insyn i ekonomin, lär dig vad du behöver. Vårda relationer med vänner. Prata med folk som ev. funderar på gåvor/arv om att det är lämpligt med enskild egendom. Osv 

• Anonym (Lia)

Du kan inte "ta initiativ" till en procentuell ekonomi nu då? Eller ännu hellre en uppdelning där ni båda har lika mycket pengar kvar efter att räkningarna är betalda. Även om du då betalar ponnyn ur dina egna överskottspengar så har du ändå mycket lättare att ha råd med den i dagsläget.

Flyttar du så har han i praktiken hjälpt till att betala för ponnyn. Ni delar ju på alla tillgångar och dina tillgångar har minskat pga ponnyn. Och om han inte vill betala för den nu så tror jag dina chanser är minimala att tvinga honom att betala underhåll för något så lyxigt som en egen häst.

• olof 45
    Fiona M skrev 2022-08-30 19:09:21 följande:
    Vilken lag är det?
    De grundläggande bestämmelserna om föräldrars underhållsskyldighet finns i 7 kap. föräldrabalken. Föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.
  • olof 45
    olof 45 skrev 2022-09-01 15:47:55 följande:
    De grundläggande bestämmelserna om föräldrars underhållsskyldighet finns i 7 kap. föräldrabalken. Föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.
    Om ni vill läsa mera, googla: ?Fortsatt föräldrar ? om ansvar ekonomi och samarbete? SOU 2011:51
  • olof 45
    Fiona M skrev 2022-08-30 20:52:36 följande:
    Efter förmåga och behov låter rimligt, efter fallenhet helt orimligt.
    "Efter fallenhet" kan jag ha snappat upp från finska lagen;

"Kostnader för specialintressen I sådana fall där ett barn har ett specialintresse beaktas kostnaderna som detta medför om de är ?större än ringa? och om den förälder som inte bor med barnet har deltagit i beslutet om att inleda aktiviteten eller om kostnaderna är motiverade och skäliga, särskilt med hänsyn till barnets fallenhet och önskemål"
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?