• Anonym (Hur gör man?)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

• Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?
  • Ess
    LinaSofia skrev 2022-08-28 21:15:16 följande:
    Hon skriver att hon går på knäna för att få ihop det ekonomiska fast han har dubbelt så mycket pengar som henne. Det låter illavarslande. När man lever ihop ska båda leva på lika villkor.
    Men absolut, jag vet egentligen ingenting. 
    Klarar inte ens ekonomi hobbyn så får barnet sluta, det är den krassa verkligheten.
  • LinaSofia
    Ess skrev 2022-08-28 22:06:35 följande:
    Klarar inte ens ekonomi hobbyn så får barnet sluta, det är den krassa verkligheten.
    Ja, absolut. Men ts kan inte stanna i relationen för hobbyns skull eller någon annans, annats skull. Hennes liv är värt mer än så. Om barnet måste sluta med sin hobby är det inte hennes fel, det är då för att exet inte vill hjälpa till. Att vara fast i relationen är orimligt. 
  • Ess
    LinaSofia skrev 2022-08-28 22:38:24 följande:
    Ja, absolut. Men ts kan inte stanna i relationen för hobbyns skull eller någon annans, annats skull. Hennes liv är värt mer än så. Om barnet måste sluta med sin hobby är det inte hennes fel, det är då för att exet inte vill hjälpa till. Att vara fast i relationen är orimligt. 
    Nä jag tycker inte heller att hon ska stanna i relationen. Men hon måste prata med barnet om vilka konsekvenser separationen drar med sig, så barnet inte är helt oförberedd.
    Ts blivande ex har inget ansvar för att barnet ska kunna fortsätta med hobbyn iom han inte redan nu betalar för den.
  • Spucks
    LinaSofia skrev 2022-08-28 21:15:16 följande:
    Hon skriver att hon går på knäna för att få ihop det ekonomiska fast han har dubbelt så mycket pengar som henne. Det låter illavarslande. När man lever ihop ska båda leva på lika villkor.
    Men absolut, jag vet egentligen ingenting. 
    Som jag har förstått det, går hon på knäna ekonomisk just pga hobbyn.
  • Anonym (Ego)
    LinaSofia skrev 2022-08-28 22:38:24 följande:
    Men det är ju knappast så att hon är oskyldig till situationen som uppstått. Hon har föst in barnet i en hobby pappan inte tycker är värd pengarna. Det är hennes beslut. Gifta, sambos eller skilda spelar ingen roll, man kan inte ta ekonomiska beslut åt andra. Det är hennes fel att hon går på knäna ekonomiskt pga hobbyn och de tär hon som får ta smällen och antingen vara kvar i relationen eller förklara för barnet att från och med nu har vi inte råd.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-29 07:28:31 följande:
    Men det är ju knappast så att hon är oskyldig till situationen som uppstått. Hon har föst in barnet i en hobby pappan inte tycker är värd pengarna. Det är hennes beslut. Gifta, sambos eller skilda spelar ingen roll, man kan inte ta ekonomiska beslut åt andra. Det är hennes fel att hon går på knäna ekonomiskt pga hobbyn och de tär hon som får ta smällen och antingen vara kvar i relationen eller förklara för barnet att från och med nu har vi inte råd.
    Föst in barnet? Det låter som att TS tvingat på barnet en hobby det knappt ville gå på?

Endast TS och hennes man vet hur det ligger till, och TS har tyvärr lämnat tråden. 

Min gissning, byggd på återkommande erfarenheter är att mannen "inte ser" barnets behov och därmed inte vill bidra till det.
    Mamman ser, och tar beslutet att trots att det kommer att tynga henne ekonomiskt, så sätter hon barnets välmående främst och ser till att barnet får gå på den hobby som gör den gott.

Med tiden retar det henne mer och mer hur pappan ständigt kommer undan både ekonomiskt och tidsmässigt med att "inte se", att "inte förstå ". Med att tycka att det inte gagnar honom och då får det vara. 

Ett annat exempel: mamman i en familj tar upp att barnen nu när hösten närmar sig behöver nya regnkläder. Pappan blir alldeles förvånad, tanken har inte ens slagit honom. Vaddå de kan väl ha de vi köpte förra hösten?
    Mamman förklarar att barnen växt en del sen dess och kläderna både stramar och glipar nu.
    Pappan tycker att så farligt kan det väl inte vara, kommer det in lite regn så torkar det ju snabbt. 

Mamman har inte hjärta att låta dom gå i dessa kläder utan köper en ny uppsättning till vardera barn. Hon ber inte pappan om pengar eftersom hon vet hans inställning. Det blir ett mönster. 

Det är även detta som med tiden gör det svårt för mamman att lämna.
  • Anonym (123)

Hur gick er diskussion till innan barnet fick börja med hobbyn?? Var ni verkligen överens? Upplägget är udda, bestämde ni så från början?

Personligen tycker jag det är viktigt att man är överens om hobbies och fritidsaktiviteter från start, inte bara av kostnadsskäl utan även av säkerhetsskäl, och om ena föräldern säger nej så är det nej och då får barnet välja något annat.

För att svara på frågan, nej du kan såklart inte tvinga honom att betala och har du inte råd så får barnet sluta.

• Mrs Moneybags
    Anonym (123) skrev 2022-08-29 08:11:22 följande:

Hur gick er diskussion till innan barnet fick börja med hobbyn?? Var ni verkligen överens? Upplägget är udda, bestämde ni så från början?

Personligen tycker jag det är viktigt att man är överens om hobbies och fritidsaktiviteter från start, inte bara av kostnadsskäl utan även av säkerhetsskäl, och om ena föräldern säger nej så är det nej och då får barnet välja något annat.

För att svara på frågan, nej du kan såklart inte tvinga honom att betala och har du inte råd så får barnet sluta.

Vilka säkerhetsskäl tänker du på? 

Det viktigaste är väl om barnet i fråga vill gå på aktiviteten.
  • Anonym (S-G)

Är vi överens om att båda föräldrarna (om de är närvarande och har stabil ekonomi) bör bekosta fritidsaktiviteter för sina barn? 
    Inget om vilken hobby eller summa nu, utan är vi överens om att det är bådas ansvar? Om inte, kan ni förklara varför den ene inte ska betala alls?

Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?