• Anonym (Hur gör man?)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

• Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?
  • Spucks

Nu undrar jag verkligen: vad är det för hobby som en förälder ställer sig emot men som är så extrem viktig för ett barn att den andra föräldern låter barnet börjar ändå, trots att den knappt har råd med det!?
    För jag antar att pappan vägrar betala för att det är just denna sak han inte vill att barnet h
    åller på med. Eller är han generellt emot organiserade fritidsaktiviteter?

Och hur ser resten av ekonomin ut? Delar ni ungefär lika p
    å alla utgifter (ca. 50-50) eller rättvisst (ca. 66-33).

• Anonym (Va?)
    Spucks skrev 2022-08-28 12:59:46 följande:

Nu undrar jag verkligen: vad är det för hobby som en förälder ställer sig emot men som är så extrem viktig för ett barn att den andra föräldern låter barnet börjar ändå, trots att den knappt har råd med det!?
    För jag antar att pappan vägrar betala för att det är just denna sak han inte vill att barnet håller på med. Eller är han generellt emot organiserade fritidsaktiviteter?

Och hur ser resten av ekonomin ut? Delar ni ungefär lika på alla utgifter (ca. 50-50) eller rättvisst (ca. 66-33).

Med mina fördomsfulla glasögon gissar jag att det helt enkelt är  en dotter  och ridning eller balettlekttioner. Hoppas jag har fel. 
    Annars hockey eller slalom oavsett kön. Slalom är otroligt dyrt och tidskrävande.. 

Tragiskt iaf om en förälder säger nej enbart för att den inte delar intresset. Ekonomin är ju lättare att förstå. 
  • fornminne

Gällande eget ansvar vs strukturer. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Man har alltid ansvar för sitt liv och sina val. Man kan inte skylla på "strukturer" eller samhället.

Däremot går det inte att säga att TS får "skylla sig sig själv som hamnade i denna situationen", eftersom vi inte vet hur hon har hamnat där. Vi behöver mer information. Mannen kanske verkade jättevettig i början eller är helt ok på andra sätt. Kanske inte tjänade alls lika mycket för 10-15 år sen eller när de nu träffades. Det kanske var rimligt med delad ekonomi då. Sen har det fortsatt, plus andra problem uppenbarligen. Men med barn ihop är det inte lika enkelt att bara dra.

Vi vet inte heller om mannen är en snål skitstövel (även om TS framställer det så) eller om han på goda grunder sagt nej till den dyra hobbyn men TS lät barnet börja ändå. Vad som däremot är uppenbart är att TS och mannen inte verkar ha någon bra relation. Om han vägrar parterapi och enda anledningen till att hon stannar är ekonomin och barnets hobby. Men mer vet vi inte eftersom TS inte har skrivit mer.

• Anonym (Ego)
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 12:18:41 följande:
    Jag har inte påstått något av det du säger. 
    Har någon inte råd så får man ta det i åtanke. Naturligtvis. Oavsett om man är skild eller inte. 
    Ordalydelsen jag protesterade mot var följande:
    "Varför skulle han betala för en dyr hobby som ha. Tydligen inte tycker att barnet ska hålla på med"

Tycker, inte Har inte råd med. Jag tolkar det som att barn bara bör syssla  med något som även föräldrar är intresserad av. Sen insinuerades att mamman "självsvåldigt" fått in barnet på. Det vet vi ju inget om. 
    Jag vet vad försörjningplikt är. Jag tycker att barnets hobby är ett behov och att viljan ska finnas från båda att betala lika mycket för sitt barn även efter en separation/skilsmässa.  Även skilda barn bör få fortsätta med sin grej om det funkar. 
    Barn har intressen och hobbys och det ingår som förälder att stå för det så långt det är möjligt. Oavsett om man lever tillsammans eller inte. 
    Men jag vet att föräldrar plötsligt vägrar för att bråka med den andre föräldern och så får barnet sluta. 
    Bedrövligt!  Som jag skrev så vill ju en del inte ens betala för läkarbesök även om man är försörjningspliktig. 

Att ha hobbys är möjligtvis ett behov men det måste inte vara något dyrt. Du kan inte jämföra vårdbehov med önskan att få t.ex. rida eller spela hockey.

• Anonym (Reality check)
    fornminne skrev 2022-08-28 14:16:38 följande:

Gällande eget ansvar vs strukturer. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Man har alltid ansvar för sitt liv och sina val. Man kan inte skylla på "strukturer" eller samhället.

Däremot går det inte att säga att TS får "skylla sig sig själv som hamnade i denna situationen", eftersom vi inte vet hur hon har hamnat där.

Det tycker jag visst man kan säga. Ts lät ju barnet fortsätta med hobbyn trots att maken sa nej och nu står hon där med dålig ekonomi. Okunskap om framtida kostnader eller inte så är det ts som tagit beslutet. Enda vettiga nu är att avsluta hobbyn eftersom hon inte har råd att fortsätta betala, och inte kommer att ha råd om hon skiljer sig heller.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 14:18:57 följande:

Att ha hobbys är möjligtvis ett behov men det måste inte vara något dyrt. Du kan inte jämföra vårdbehov med önskan att få t.ex. rida eller spela hockey.

Det har jag inte gjort heller. Gör dig inte dummare än du är. Du förstår precis vad jag menar men vill bara bråka och klämma till nån för att kunna dig lite bättre. 
  • Anonym (K)

Barnet kan vara funktionsnedsatt, om barnet exempelvis rider och behöver en specialsadel kan det nog bli dyrt. 
    Finns även olika typer av npf-diagnoser och liknande, en i min krets avskydde all typ av lagsport och växte upp på en liten ort, då finns det kanske inte mer än motorcross att välja på. Eller vad tusan man nu kunde göra där. Men du fattar poängen. 

Spucks skrev 2022-08-28 12:59:46 följande:

För jag antar att pappan vägrar betala för att det är just denna sak han inte vill att barnet håller på med. Eller är han generellt emot organiserade fritidsaktiviteter?

Och hur ser resten av ekonomin ut? Delar ni ungefär lika på alla utgifter (ca. 50-50) eller rättvisst (ca. 66-33).

• Anonym (Ego)
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 14:22:46 följande:
    Det har jag inte gjort heller. Gör dig inte dummare än du är. Du förstår precis vad jag menar men vill bara bråka och klämma till nån för att kunna dig lite bättre. 
    Ja, jag fattar vad du menar men tycker att du resonerar helt fel. Jag bråkar inte, jag säger bara emot. Kan du inte tåla det kanske du ska ta en paus.
  • Anonym (Bertil)

Varför ska barnen ha rätt till en dyr hobby?
    Bara för att det finns pengar så betyder det inte att de måste rulla.

Jag tjänar bra, har mycket sparat på banken och i fonder.
    Är i dagsläget miljonär.
    Men skulle ALDRIG låta mina barn få hålla på med en dyr hobby om jag skulle behöva bekosta den.

Sedan är ju frågan vad som är dyrt.
    500 kr/månaden?
    2000 kr/månaden?

En hobby som kostar mer än 300 kr/månaden anser jag vara dyr.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 16:21:35 följande:
    Ja, jag fattar vad du menar men tycker att du resonerar helt fel. Jag bråkar inte, jag säger bara emot. Kan du inte tåla det kanske du ska ta en paus.
    Oooo, tuff kille....
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?