• Anonym (Hur gör man?)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

• Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-29 10:08:56 följande:

Det här är samma sak som läkarbesöken tidigare i tråden, irrelevant. Det är skillnad på en dyr hobby och basala behov som ytterkläder. 

Ett annat exempel. Mitt ex fick en period för sig att ena barnet skulle gå en obskyr kampsport i andra änden av stan, för att han hållit på med det och barnet visade intresse för det. Det skulle innebära otaliga timmar i bil och utanför träningslokaler för mig och barnets yngre syskon (pappan hade sina föräldrar som backup för barnvakt, jag hade inget sånt stöd). Jag blev under en period utmålad som tråkig och snål (fast det handlade mer om tid än pengar) för att jag sa nej, både av pappan och barnet. Bara för att barnet är intresserad av en hobby är det inte självklart det bästa för alla inblandade att bara säga ja och man har ingen rätt som förälder att fatta beslut över den andra förälderns huvud. 

Nu håller han på med en annan hobby, som tränas lokalt, och han har helt och hållet glömt idén med kampsport. 

Jag vet inte. TS har inte skrivit ut pappans argument. 
    Hon har bara skrivit att "barnet kommer att gå under om det får sluta på denna aktivitet ".

Jag tänker då att barnet kanske har en diagnos och det är viktigt att få göra en viss sak med jämna mellanrum. 
    Eller barnet kanske är väldigt ensamt och denna aktivitet är enda sättet att få ut barnet ur isoleringen och få träffa andra. 

Om det är som TS beskriver hade jag som förälder tagit att få skjutsa till andra sidan stan fast det blir jobbigt och man hamnar i bilköer etc. 
    Att säga nej till att betala känns också konstigt om denna aktivitet är något som verkligen är välgörande för barnets psykiska och fysiska hälsa. 
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Linn) skrev 2022-08-29 11:14:39 följande:
    Jag vet inte. TS har inte skrivit ut pappans argument. 
    Hon har bara skrivit att "barnet kommer att gå under om det får sluta på denna aktivitet ".

Jag tänker då att barnet kanske har en diagnos och det är viktigt att få göra en viss sak med jämna mellanrum. 
    Eller barnet kanske är väldigt ensamt och denna aktivitet är enda sättet att få ut barnet ur isoleringen och få träffa andra. 

Om det är som TS beskriver hade jag som förälder tagit att få skjutsa till andra sidan stan fast det blir jobbigt och man hamnar i bilköer etc. 
    Att säga nej till att betala känns också konstigt om denna aktivitet är något som verkligen är välgörande för barnets psykiska och fysiska hälsa. 
    Det går så klart att tänka ut speciella situationer där ts val är behjärtansvärt. Men det ändar inte att hon inte kan kräva ersättning av sin man, vare sig nu eller efter en skilsmässa.
  • Anonym (123)
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-29 09:23:13 följande:

Är vi överens om att båda föräldrarna (om de är närvarande och har stabil ekonomi) bör bekosta fritidsaktiviteter för sina barn? 
    Inget om vilken hobby eller summa nu, utan är vi överens om att det är bådas ansvar? Om inte, kan ni förklara varför den ene inte ska betala alls?

Frågan i TS var väl om kan tvinga föräldern att betala och det kan man ju inte.

Det jag tycker är märkligt är hur situationen ens har uppstått. Fritidsintressen och sporter är viktigt och präglar ofta barnen långt upp i vuxen ålder och bör rimligen vara något man sinsemellan diskuterar och enas kring. TS har inte svarat på varför de valt det upplägg de har från början.
  • olof 45
    Anonym (Om) skrev 2022-08-28 07:42:43 följande:

Om ni separerar? Om det inte är "när" du menar och ni inte ens planerar att separera så förstår jag inte varför man ens ska spekulera i det....

Men för att svara på frågan så kan det mycket väl bli så barnet måste sluta, det enda du kan kräva är hela barnbidraget samt underhållsstöd om barnen ska bo hos dig men du kan inte kräva att han ska betala en viss hobby, ska ni dela 50/50 så blir det ännu svårare att få ihop det då du inte får något underhållsstöd och delar lika på barnbidraget

Varför skriver du saker som inte stämmer?

TS kan via rättegång få exet (blivande exet, whatever) att betala. Man tar hänsyn till barns hobbyer enligt barnens vilja och fallenhet (minns ej exakt formulering).

Han kan bli dömd att betala enligt hans betalningsförmåga, alltså ca 2/3 av kostnaden.

Det där med underhållsstöd är MINIMUM! Att folk inte vet detta är för mig ganska shockerande...
  • olof 45
    Anonym (,,) skrev 2022-08-28 07:46:03 följande:

Har han inte betalat innan, så varför skulle han vilja börja efter en separation? Du kan inte tvinga honom tyvärr. 

Men det låter riktigt tragiskt att ni lever tillsammans och har så vattentäta skott med ekonomin? Det är ju inte enbart ditt barn- man brukar dela på barns kostnader. 

Mitt tips är parterapi (oavsett om ni ska fortsätta ihop eller inte). Där kan ni få hjälp att prata om bl.a ekonomin, kanske lyssnar han när en utomstående deltar i samtalet?
    Du kan också ringa soc och be om föräldrastöd/stödsamtal. Det heter att man gör en ansökan (inte en anmälan, det är inte samma sak). Då kan man få prata där, dels ensam men även med maken (om soc kan få honom att komma dit). 

Vid en ev separation syns det att du har försökt samarbeta, men inte han (om han inte gjorde det). Värt ett försök. 

Efter separation kan ni vänder er till Familjerätten för liknande samtal.

Säger samma här som i mitt tidigare inlägg: Varför skriver du saker som inte stämmer?

TS kan via rättegång "tvinga" blivande exet att betala. 
  • Alessia
    Anonym (Om) skrev 2022-08-28 07:42:43 följande:

Om ni separerar? Om det inte är "när" du menar och ni inte ens planerar att separera så förstår jag inte varför man ens ska spekulera i det....

Men för att svara på frågan så kan det mycket väl bli så barnet måste sluta, det enda du kan kräva är hela barnbidraget samt underhållsstöd om barnen ska bo hos dig men du kan inte kräva att han ska betala en viss hobby, ska ni dela 50/50 så blir det ännu svårare att få ihop det då du inte får något underhållsstöd och delar lika på barnbidraget

Nja, vid en eventuell skilsmässa brukar man se till barnens bästa och då menas också att barnen har rätt att behålla sina hobbies och intressen. barnets far kan genom utökat underhållsbidrag  åläggas att betala för hälften av hobbykostnaden.
    Detta  hände en bekant till mig. Hennes två döttrar hade ridning som intresse och hade ridit i flera år innan föräldrarna separerade. De tävlade på lokal nivå med ridskolans hästar, men kostnaden var ändå rätt hög. Pappan ville inte längre betala för döttrarnas intresse, men genom skicklig advokat och möjligen (detta vet jag inte, men misstänker) genom anmälan till rätten, ålades pappan att även fortsättningsvis betala för döttrarnas fritidsintresse. Det var även där en stor diskrepans mellan föräldrarnas inkomster och det underhållsbidrag pappan ådömdes betala var tämligen substantiellt om jag förstått saken rätt. Döttrarna skulle inte lida för att föräldrarna valt att separera.

TS - diskutera din sits med kunnig familjerättsadvokat i god tid innan en eventuell separation. Den kostnaden är väl värd sitt pris.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-29 12:12:01 följande:
    Det går så klart att tänka ut speciella situationer där ts val är behjärtansvärt. Men det ändar inte att hon inte kan kräva ersättning av sin man, vare sig nu eller efter en skilsmässa.
    Kanske efter en skilsmässa, om hon får råd via underhållet från mannen. Kanske en bra idé för TS att på eget håll rådgöra med advokat om vilka möjligheter som finns. Samt i övrigt diskutera deras ekonomiska upplägg som verkar rätt ojämlikt. 

Men visst har du rätt i sak. Man kan ju till exempel inte tvinga en förälder att ta hand om sitt barn.
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Linn) skrev 2022-08-29 15:15:56 följande:
    Kanske efter en skilsmässa, om hon får råd via underhållet från mannen. Kanske en bra idé för TS att på eget håll rådgöra med advokat om vilka möjligheter som finns. Samt i övrigt diskutera deras ekonomiska upplägg som verkar rätt ojämlikt. 

Men visst har du rätt i sak. Man kan ju till exempel inte tvinga en förälder att ta hand om sitt barn.
    Nej, man kan inte tvinga någon att ta hand om sitt barn men det är ju också en drastisk jämförelse. Vi vet ju inte mer än att ts vill att barnet ska hålla på med hobbyn och pappan vill det inte. Pappan kanske hellre stoppar pengarna i en fond för barnets framtid. Det är inte alls uppenbart att det är pappan som är den onde i detta (om nu någon av dem är det). Det som är uppenbart är att ts fattat beslut om barnet över pappans huvud. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-29 15:54:31 följande:
    Nej, man kan inte tvinga någon att ta hand om sitt barn men det är ju också en drastisk jämförelse. Vi vet ju inte mer än att ts vill att barnet ska hålla på med hobbyn och pappan vill det inte. Pappan kanske hellre stoppar pengarna i en fond för barnets framtid. Det är inte alls uppenbart att det är pappan som är den onde i detta (om nu någon av dem är det). Det som är uppenbart är att ts fattat beslut om barnet över pappans huvud. 
    Nä vi vet bara vad TS säger: att de har skilda ekonomier då han önskar ha det så. Att han tjänar dubbelt så mycket som henne  Att han inte vill hjälpa sin fru fast hon går på knäna vissa månader. Att barnet kommer att gå under om det får sluta på denna ekonomi. 

Men visst kan det vara TS som gjort mest fel i detta. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Linn) skrev 2022-08-29 16:02:59 följande:
    Nä vi vet bara vad TS säger: att de har skilda ekonomier då han önskar ha det så. Att han tjänar dubbelt så mycket som henne  Att han inte vill hjälpa sin fru fast hon går på knäna vissa månader. Att barnet kommer att gå under om det får sluta på denna ekonomi. 

Men visst kan det vara TS som gjort mest fel i detta. 
    *att barnet kommer att gå under om det får sluta på denna aktivitet. 
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?