Anonym (Ego) skrev 2022-08-29 10:08:56 följande:
Det här är samma sak som läkarbesöken tidigare i tråden, irrelevant. Det är skillnad på en dyr hobby och basala behov som ytterkläder.
Ett annat exempel. Mitt ex fick en period för sig att ena barnet skulle gå en obskyr kampsport i andra änden av stan, för att han hållit på med det och barnet visade intresse för det. Det skulle innebära otaliga timmar i bil och utanför träningslokaler för mig och barnets yngre syskon (pappan hade sina föräldrar som backup för barnvakt, jag hade inget sånt stöd). Jag blev under en period utmålad som tråkig och snål (fast det handlade mer om tid än pengar) för att jag sa nej, både av pappan och barnet. Bara för att barnet är intresserad av en hobby är det inte självklart det bästa för alla inblandade att bara säga ja och man har ingen rätt som förälder att fatta beslut över den andra förälderns huvud.
Nu håller han på med en annan hobby, som tränas lokalt, och han har helt och hållet glömt idén med kampsport.
Jag vet inte. TS har inte skrivit ut pappans argument.
Hon har bara skrivit att "barnet kommer att gå under om det får sluta på denna aktivitet ".
Jag tänker då att barnet kanske har en diagnos och det är viktigt att få göra en viss sak med jämna mellanrum.
Eller barnet kanske är väldigt ensamt och denna aktivitet är enda sättet att få ut barnet ur isoleringen och få träffa andra.
Om det är som TS beskriver hade jag som förälder tagit att få skjutsa till andra sidan stan fast det blir jobbigt och man hamnar i bilköer etc.
Att säga nej till att betala känns också konstigt om denna aktivitet är något som verkligen är välgörande för barnets psykiska och fysiska hälsa.