• Alessia

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Anonym (Om) skrev 2022-08-28 07:42:43 följande:

Om ni separerar? Om det inte är "när" du menar och ni inte ens planerar att separera så förstår jag inte varför man ens ska spekulera i det....

Men för att svara på frågan så kan det mycket väl bli så barnet måste sluta, det enda du kan kräva är hela barnbidraget samt underhållsstöd om barnen ska bo hos dig men du kan inte kräva att han ska betala en viss hobby, ska ni dela 50/50 så blir det ännu svårare att få ihop det då du inte får något underhållsstöd och delar lika på barnbidraget

Nja, vid en eventuell skilsmässa brukar man se till barnens bästa och då menas också att barnen har rätt att behålla sina hobbies och intressen. barnets far kan genom utökat underhållsbidrag  åläggas att betala för hälften av hobbykostnaden.
    Detta  hände en bekant till mig. Hennes två döttrar hade ridning som intresse och hade ridit i flera år innan föräldrarna separerade. De tävlade på lokal nivå med ridskolans hästar, men kostnaden var ändå rätt hög. Pappan ville inte längre betala för döttrarnas intresse, men genom skicklig advokat och möjligen (detta vet jag inte, men misstänker) genom anmälan till rätten, ålades pappan att även fortsättningsvis betala för döttrarnas fritidsintresse. Det var även där en stor diskrepans mellan föräldrarnas inkomster och det underhållsbidrag pappan ådömdes betala var tämligen substantiellt om jag förstått saken rätt. Döttrarna skulle inte lida för att föräldrarna valt att separera.

TS - diskutera din sits med kunnig familjerättsadvokat i god tid innan en eventuell separation. Den kostnaden är väl värd sitt pris.
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?