• olof 45

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Anonym (Om) skrev 2022-08-28 07:42:43 följande:

Om ni separerar? Om det inte är "när" du menar och ni inte ens planerar att separera så förstår jag inte varför man ens ska spekulera i det....

Men för att svara på frågan så kan det mycket väl bli så barnet måste sluta, det enda du kan kräva är hela barnbidraget samt underhållsstöd om barnen ska bo hos dig men du kan inte kräva att han ska betala en viss hobby, ska ni dela 50/50 så blir det ännu svårare att få ihop det då du inte får något underhållsstöd och delar lika på barnbidraget

Varför skriver du saker som inte stämmer?

TS kan via rättegång få exet (blivande exet, whatever) att betala. Man tar hänsyn till barns hobbyer enligt barnens vilja och fallenhet (minns ej exakt formulering).

Han kan bli dömd att betala enligt hans betalningsförmåga, alltså ca 2/3 av kostnaden.

Det där med underhållsstöd är MINIMUM! Att folk inte vet detta är för mig ganska shockerande...
  • olof 45
    Anonym (,,) skrev 2022-08-28 07:46:03 följande:

Har han inte betalat innan, så varför skulle han vilja börja efter en separation? Du kan inte tvinga honom tyvärr. 

Men det låter riktigt tragiskt att ni lever tillsammans och har så vattentäta skott med ekonomin? Det är ju inte enbart ditt barn- man brukar dela på barns kostnader. 

Mitt tips är parterapi (oavsett om ni ska fortsätta ihop eller inte). Där kan ni få hjälp att prata om bl.a ekonomin, kanske lyssnar han när en utomstående deltar i samtalet?
    Du kan också ringa soc och be om föräldrastöd/stödsamtal. Det heter att man gör en ansökan (inte en anmälan, det är inte samma sak). Då kan man få prata där, dels ensam men även med maken (om soc kan få honom att komma dit). 

Vid en ev separation syns det att du har försökt samarbeta, men inte han (om han inte gjorde det). Värt ett försök. 

Efter separation kan ni vänder er till Familjerätten för liknande samtal.

Säger samma här som i mitt tidigare inlägg: Varför skriver du saker som inte stämmer?

TS kan via rättegång "tvinga" blivande exet att betala. 
  • olof 45
    Anonym (Njae) skrev 2022-08-30 00:08:54 följande:
    Just varit i liknande situation och haft upprepad advokat-kontakt pga bl a helt olika syn på rimlig kostnad för barnens aktiviteter. I mitt fall är det dock jag som vill dra i handbromsen på kostnaderna. 

Det du skriver är ju inte sant. Det kan i vissa speciella fall bli tal om standardtillägg utöver underhållsbidrag men detta gäller ju om TS är boendeförälder. Vid delat boende betalar man generellt 50-50. Det kan i ovanliga fall bli dömt standardtillägg även vid delat boende men det är väldigt vagt i lagen samt ovanligt. Att detta skulle dömas i relation till en fritidsaktivitet som man dessutom inte tycks överens om känns väldigt väldigt osannolikt. 
     "standardtillägg utöver underhållsbidrag " - låter som du haft en dålig advokat? Det där är ju det lata svaret, som tyvärr blivit standard. Men enligt LAG ska föräldrarna dela barnens kostnader enligt förmåga, och det är barnens fallenhet som avgör hobbykostnadernas skälighet.
  • olof 45
    Fiona M skrev 2022-08-30 19:09:21 följande:
    Vilken lag är det?
    De grundläggande bestämmelserna om föräldrars underhållsskyldighet finns i 7 kap. föräldrabalken. Föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.
  • olof 45
    olof 45 skrev 2022-09-01 15:47:55 följande:
    De grundläggande bestämmelserna om föräldrars underhållsskyldighet finns i 7 kap. föräldrabalken. Föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.
    Om ni vill läsa mera, googla: ?Fortsatt föräldrar ? om ansvar ekonomi och samarbete? SOU 2011:51
  • olof 45
    Fiona M skrev 2022-08-30 20:52:36 följande:
    Efter förmåga och behov låter rimligt, efter fallenhet helt orimligt.
    "Efter fallenhet" kan jag ha snappat upp från finska lagen;

"Kostnader för specialintressen I sådana fall där ett barn har ett specialintresse beaktas kostnaderna som detta medför om de är ?större än ringa? och om den förälder som inte bor med barnet har deltagit i beslutet om att inleda aktiviteten eller om kostnaderna är motiverade och skäliga, särskilt med hänsyn till barnets fallenhet och önskemål"
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?