• Anonym (123)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Hur gick er diskussion till innan barnet fick börja med hobbyn?? Var ni verkligen överens? Upplägget är udda, bestämde ni så från början?

Personligen tycker jag det är viktigt att man är överens om hobbies och fritidsaktiviteter från start, inte bara av kostnadsskäl utan även av säkerhetsskäl, och om ena föräldern säger nej så är det nej och då får barnet välja något annat.

För att svara på frågan, nej du kan såklart inte tvinga honom att betala och har du inte råd så får barnet sluta.

• Anonym (123)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-29 09:13:47 följande:
    Vilka säkerhetsskäl tänker du på? 

Det viktigaste är väl om barnet i fråga vill gå på aktiviteten.
    Har inte själv ställts inför frågan, men vet en familj där sonen ville köra cross och föräldrarna sa nej för att de tyckte skaderisken var för hög. De var iofs överens, men om en förälder säger nej så tycker jag att man som fru/man får respektera det.
  • Anonym (123)
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-29 09:23:13 följande:

Är vi överens om att båda föräldrarna (om de är närvarande och har stabil ekonomi) bör bekosta fritidsaktiviteter för sina barn? 
    Inget om vilken hobby eller summa nu, utan är vi överens om att det är bådas ansvar? Om inte, kan ni förklara varför den ene inte ska betala alls?

Frågan i TS var väl om kan tvinga föräldern att betala och det kan man ju inte.

Det jag tycker är märkligt är hur situationen ens har uppstått. Fritidsintressen och sporter är viktigt och präglar ofta barnen långt upp i vuxen ålder och bör rimligen vara något man sinsemellan diskuterar och enas kring. TS har inte svarat på varför de valt det upplägg de har från början.
  • Anonym (123)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2022-08-29 20:29:45 följande:
    Ja det är riktigt jobbigt detta. Jag har råd att behålla ponnyn som det är nu,men då har jag inte råd med eget boende.
    Jag överväger dock mer och mer att stanna,iallafall tills barnen växt ur ponnyn. Lillasyster vill nog ta över efter storasyster,så jag räknar med kanske fem år till och det är ju ändå en överkomlig tid..
    Ok, så mannen ville inte och du bestämde dig för att bekosta ponnyn själv. Det låter inte riktigt som att du hade koll på vad det faktiskt kostar, att ha häst är som ett svart hå ekonomiskt och man bör ha mycket god ekonomi. 4-6-8.000 / månad kan man räkna med, beroende på var man bor.

Tycker ändå att du ska räkna på en skilsmässa, er relation låter allt annat än sund. Du får väl ut en bra slant vid skilsmässa och bodelning om nu han tjänar så bra?
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?