• Anonym (Va?)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 11:06:52 följande:

Varför skulle han betala för en dyr hobby som ha. Tydligen inte tycker att barnet ska hålla på med och som ts självsvåldigt fått in barnet på så till den grad att barnet går under utan den. Fruktansvärt egoistiskt gjort av ts.

Ska barnet ha en hobby som intresserar sin pappa tycker du?  Är det inte barnets intresse som styr hobbyn? 
    Man ska naturligtvis betala lika mycket för sina barn oavsett om man är gifta eller ej. Varje förälder har en försörjingsplikt för sitt barn. 
    Jag vet att folk vägrar allt möjligt för sina barn ändå men grunden är ändå att man ger lika mycket. 
    Jag sitter själv i en situation där barnet får 0 från pappan, inte ens läkarbesök betalar han. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 11:24:00 följande:
    Försörjningsplikt är inte samma sak som att behöva sponsra t.ex. ridning eller hockey. Även om barnet visar ett intresse för en dyr hobby är det givetvis ett gemensamt beslut mellan föräldrarna att låta barnet börja eller ej. Om de inte är överens får barnet hitta på något annat. Ena föräldern kan ju inte signa upp barnet på något som den andre inte godkänt och sen kräva att de ska dela på kostnaderna, det är ju helt befängt.
    Jag har inte påstått något av det du säger. 
    Har någon inte råd så får man ta det i åtanke. Naturligtvis. Oavsett om man är skild eller inte. 
    Ordalydelsen jag protesterade mot var följande:
    "Varför skulle han betala för en dyr hobby som ha. Tydligen inte tycker att barnet ska hålla på med"

Tycker, inte Har inte råd med. Jag tolkar det som att barn bara bör syssla  med något som även föräldrar är intresserad av. Sen insinuerades att mamman "självsvåldigt" fått in barnet på. Det vet vi ju inget om. 
    Jag vet vad försörjningplikt är. Jag tycker att barnets hobby är ett behov och att viljan ska finnas från båda att betala lika mycket för sitt barn även efter en separation/skilsmässa.  Även skilda barn bör få fortsätta med sin grej om det funkar. 
    Barn har intressen och hobbys och det ingår som förälder att stå för det så långt det är möjligt. Oavsett om man lever tillsammans eller inte. 
    Men jag vet att föräldrar plötsligt vägrar för att bråka med den andre föräldern och så får barnet sluta. 
    Bedrövligt!  Som jag skrev så vill ju en del inte ens betala för läkarbesök även om man är försörjningspliktig. 
  • Anonym (Va?)
    Spucks skrev 2022-08-28 12:59:46 följande:

Nu undrar jag verkligen: vad är det för hobby som en förälder ställer sig emot men som är så extrem viktig för ett barn att den andra föräldern låter barnet börjar ändå, trots att den knappt har råd med det!?
    För jag antar att pappan vägrar betala för att det är just denna sak han inte vill att barnet håller på med. Eller är han generellt emot organiserade fritidsaktiviteter?

Och hur ser resten av ekonomin ut? Delar ni ungefär lika på alla utgifter (ca. 50-50) eller rättvisst (ca. 66-33).

Med mina fördomsfulla glasögon gissar jag att det helt enkelt är  en dotter  och ridning eller balettlekttioner. Hoppas jag har fel. 
    Annars hockey eller slalom oavsett kön. Slalom är otroligt dyrt och tidskrävande.. 

Tragiskt iaf om en förälder säger nej enbart för att den inte delar intresset. Ekonomin är ju lättare att förstå. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 14:18:57 följande:

Att ha hobbys är möjligtvis ett behov men det måste inte vara något dyrt. Du kan inte jämföra vårdbehov med önskan att få t.ex. rida eller spela hockey.

Det har jag inte gjort heller. Gör dig inte dummare än du är. Du förstår precis vad jag menar men vill bara bråka och klämma till nån för att kunna dig lite bättre. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 16:21:35 följande:
    Ja, jag fattar vad du menar men tycker att du resonerar helt fel. Jag bråkar inte, jag säger bara emot. Kan du inte tåla det kanske du ska ta en paus.
    Oooo, tuff kille....
  • Anonym (Va?)
    Ess skrev 2022-08-28 16:43:29 följande:
    Läkarbesök är gratis för barn, så varför ska han bidra till det?
    Han är 19 men går i gymnasiet. Varför skulle jag be om pengar för en räkning som inte finns? 
  • Anonym (Va?)
    Ess skrev 2022-08-28 16:53:42 följande:
    Ok, 19 och myndig mao. I vår region har "barn" fria besök upp till 20.
    Jag trodde också det var till 20. Jag ska nog kolla upp det där men det vore konstigt om de missat nåt. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Ego) skrev 2022-08-28 18:26:52 följande:
    Jag är kvinna. Och nu beter du dig som ett barn.
    Men detsamma. Du vill ju bara bråka och trycka ner nån. 
    Att protestera mot att ett barn bör få utföra sin aktivitet om det är möjligt oavsett skilsmässa eller ej-vad kallar du det? Moget? 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 17:03:28 följande:
    Jag trodde också det var till 20. Jag ska nog kolla upp det där men det vore konstigt om de missat nåt. 
    Tyvärr, här är det 18. Kollade precis. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-29 09:23:13 följande:

Är vi överens om att båda föräldrarna (om de är närvarande och har stabil ekonomi) bör bekosta fritidsaktiviteter för sina barn? 
    Inget om vilken hobby eller summa nu, utan är vi överens om att det är bådas ansvar? Om inte, kan ni förklara varför den ene inte ska betala alls?

Så tänker jag också. Det är bådas ansvar precis som med barnets kläder, cykel och annat. 
    Oavsett om man är skild eller ej. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (S-G) skrev 2022-08-29 10:07:32 följande:
    Ja.
    Men om man inte har några reella invändningar mot honbyn (farlig, tidskrävande et.c.) utan bara inte GILLAR den själv -ska man då hindra barnet från att utöva den eller slippa betala?
    Verkligen inte. Åt andra hållet ska man inte tvinga barnet att göra något jag är intresserad av men inte barnet. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (X) skrev 2022-08-29 10:16:38 följande:
    Svårt att svara på rakt av. Naturligtvis ska man inte sätta sig på tvären bara för att. 
    Det går alldeles utmärkt att svara rakt av nej på det. 
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?