• Drömmenom3

Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????

Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 

• Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Orkidé8181
    Drömmenom3 skrev 2023-09-19 20:43:02 följande:
    Ja, hoppas Hjärta

Vet inte när FET blir. Beror ju på vad undersökningen av livmoderslemhinna visar. Om något onormalt så skickas remiss för operation. 
    Åh❤️
    håller alla tummar jag har oavsett ❤️
  • Anonym (Försöker också)
    Drömmenom3 skrev 2023-09-19 20:52:22 följande:

Tack snälla du Hjärta Dina ord värmer.
    Ja usch , då detta dessutom är sista försöket för oss känns allt så extra känsligt. 
    Jobbigt också med komplikationen efter äggplocket mitt upp i alltihopa. 

Men jag har  landat mer  i det nu och känner mig såklart oerhört tacksam att iallafall få en chans till .

Var det i oktober ni skulle göra FET?

Jag förstår precis vad du menar, det var sista äggplocket  för oss också (men ändå inte riktigt samma då vi har blastocyster i frysen). 

Vid vår förr-förra ivf fick jag skjuta upp försöket pga en cysta. Jag har aldrig haft en cysta innan och sjukt jobbigt med all väntan och osäkerhet. Den skulle ta 1-3 månader att försvinna (det blev 1). 

Jag håller tummarna både att allt ser bra ut och FET såklart. 

Jag fick min mens idag tror jag, bara 5 dagar efter vad jag trodde var ägglossning. Så får se om det blir återföring Inom ett par veckor. ❤️

• Anonym (Låga odds)

Läste på om hur IVF lyckas i olika åldrar och över 40 var det väldigt få.

SÖK på QIVF nationellt kvalitersregister. Årsrapport 2022.

• Noelani
    Anonym (Låga odds) skrev 2023-09-20 20:00:24 följande:

Och ändå är vi jättemånga som plussat 💕💕  och fler skall de bli 🙏🙏
  • Anonym (Låga odds)
    Noelani skrev 2023-09-20 20:26:21 följande:
    Och ändå är vi jättemånga som plussat 💕💕  och fler skall de bli 🙏🙏
    Men ge inte människor falska förhoppningar. Grattis att du lyckats men många gör det inte.
  • Orkidé8181
    Anonym (Låga odds) skrev 2023-09-20 20:00:24 följande:

Googlade och läste också massa statistik när vi var mitt i sprutdjungeln? 

men hur många är det då sedan som faktiskt gör IVF efter 40?

håller med Noelani, vi är många som plussar med olika förutsättningar?

jag trodde det var helt kört för oss, inte för att vi hade några negativa provsvar eller utan enbart pga min ålder? vi försökte 1 å med IVF 4 vändor och det tog sig?

i detta sammanhang har jag ändå förstått att 1 år är inte så länge?
  • fs456

Sprutdag 8. Första VUL, hittade 3 blåsor på höger 9 till 13,5mm. svårt se vänster äggstock så fick inget svar ang denna. Ska fortsätta med fostimon 3dgr till och nytt VUL på måndag. Vad händer om de inte växt något? Avbryter man även om det finns iaf 3st?

hade förväntat mig noll blåsor (AMH under 0,2) så var bättre än jag trott men ändå sämre än vad jag hoppats. Nån som kan förklara vad jag ska förbereda mig på nu? :)

• Noelani

Anonym Låga odds, 

Så jäkla onödig kommentar från dig. Bara lämna gruppen om du inte har något positivt att säga.

Det handlar inte om falska förhoppningar utan om att positivitet och minskad stress ökar chanserna. Sen är oddsen långt ifrån låga. Lägre än en 25 åring absolut men många kliniker har jäkligt bra resultat också.. 

• Noelani

Fs456, 

Om de växt för lite så brukar man få spruta några dagar till. Jag hade bara 2 ägg första omgången och det plockade man... 

Sen växer de ju också mer mot slutet och ytterligare när du tar Ovitrelle..  så det finns nog goda chanser att de om 3 dagar kan vara dags för det 😊

• Orkidé8181

Som tur var är det fritt att tro på statistik och annat som skriva, tror man inte på det så behöver man inte?

Vad jag har förstått så är det många kliniker som inte ens påbörjar behandling om chanserna är för små?

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?