• Drömmenom3

Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????

Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 

• Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Drömmenom3

Gjorde första  ul idag på sprutdag 8 ?
    Såg helt ok ut med antalet blåsor- tror hon sa atthon kunde se runt 11 stycken. 

Ganska olika stora dock - den största var typ 17 mm och de mindre runt 11-12mm 
    Troligtvis äp på måndag eller tisdag sa hon . Ska tillbaka på fredag. 

Jag som trodde måndag skulle bli försent och nu kanske det blir tisdag tom. Men vad händer med den /de stora blåsorna ? Kan de släppa medan de andra är kvar ? Glömde fråga det för jag kom av mig helt pga nåt annat hon såg och som med största sannolikhet kommer ställa till det ( och kanske redan har gjort) .
    Min livmoderslemhinna var tydligen onormalt tjock och hon kunde se nåt där?,  Har hört förut att den varit i tjockare laget och en gång för typ 3 år sen gjorde jag en spolning där man sprutar in kontradtvätska .Inget onormalt sågs då . 

Hon tyckte inte det var optimalt att återföra ev embryon innan man kollat upp detta. Det betyder att jag inte kommer få tillbaka några embryon utan får Hoppas på att det blir nån blastocyst som de kan frysa och i så fall överföra vid annat tillfälle. Puh! Känner mig tom och gråtfärdig. Kommer det ens bli nån blastocyst och googlar man på tjock livmoderslemhinna är cancer det enda som dyker upp. 

• Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-06 17:18:07 följande:

Jag som trodde måndag skulle bli försent och nu kanske det blir tisdag tom. Men vad händer med den /de stora blåsorna ? Kan de släppa medan de andra är kvar ? Glömde fråga det för jag kom av mig helt pga nåt annat hon såg och som med största sannolikhet kommer ställa till det ( och kanske redan har gjort) .
    Min livmoderslemhinna var tydligen onormalt tjock och hon kunde se nåt där?,  Har hört förut att den varit i tjockare laget och en gång för typ 3 år sen gjorde jag en spolning där man sprutar in kontradtvätska .Inget onormalt sågs då . 

Hon tyckte inte det var optimalt att återföra ev embryon innan man kollat upp detta. Det betyder att jag inte kommer få tillbaka några embryon utan får Hoppas på att det blir nån blastocyst som de kan frysa och i så fall överföra vid annat tillfälle. Puh! Känner mig tom och gråtfärdig. Kommer det ens bli nån blastocyst och googlar man på tjock livmoderslemhinna är cancer det enda som dyker upp. 

Min slemhinna minskade en gång från sista vul till ÄP så de kanske den också kan göra? Hur tjock var din? 

Jag tror inte det är sån stor risk att de största släpper när du tar ex fyremadel eller liknande. Om alla 11 är minst 11-12 så är det ju väldigt god chans att alla växer i kapp.. har ni lyckats få blastocyster tidigare ? 

Jag har för mig att man kan medicinera för en tunnare eller tjockare slemhinna. De låter också som en VÄLDIGT bra klinik som tar detta på allvar. Jag har läst massor om hur viktigt det är att slemhinnan är i en viss storlek både vid sprutstart och återföring och många kliniker verkar hoppa över att kolla detta.. Kanon att de gör det  - även om du får vänta på ET/FET.. större chans till framgång nu! 
  • Drömmenom3
    Noelani skrev 2023-09-06 18:33:33 följande:
    Min slemhinna minskade en gång från sista vul till ÄP så de kanske den också kan göra? Hur tjock var din? 

Jag tror inte det är sån stor risk att de största släpper när du tar ex fyremadel eller liknande. Om alla 11 är minst 11-12 så är det ju väldigt god chans att alla växer i kapp.. har ni lyckats få blastocyster tidigare ? 

Jag har för mig att man kan medicinera för en tunnare eller tjockare slemhinna. De låter också som en VÄLDIGT bra klinik som tar detta på allvar. Jag har läst massor om hur viktigt det är att slemhinnan är i en viss storlek både vid sprutstart och återföring och många kliniker verkar hoppa över att kolla detta.. Kanon att de gör det  - även om du får vänta på ET/FET.. större chans till framgång nu! 

Min var dryga 20mm och den borde typ vara hälften så tjock  tror jag. Det gör mig lite orolig + att hon såg någonting ? Troligtvis en polyp . Kanske kan förklara att slemhinnan är förtjockad. men när man googlar får man upp massa om cancer så det ska jag sluta med.
    Som du säger är det bra att läkaren tar det allvar samtidigt som jag inte kan låta bli att tänka på att detta kan ha påverkat tidigare försök . Hon kunde se att den vid senaste försöket i april var tjock men inte lika - runt 17 mm tror jag hon sa. Om det nu är en eller flera polyper där känns det ju riktigt tufft att tänka att detta kan ha påverkat och förstört mina tidigare chanser .  dom du säger så är det ju inte bara polyper utan just slemhinnans storlek som är viktig. Med tanke på att jag redan för snart fyra år sen fick höra att jag hade en tjockare slemhinna än normalt så borde man väl haft lite extra koll på just den kan jag tycka. Även om spolningen jag gjorde då inte visade på några anormaliteter. Jag  har ju litat på läkarna i detta. 

Ja vi har fått blastocyster tidigare vid första försöket i september förra året fick vi en och vid andra försöket fick vi två . Kan ju bara hoppas nu då att vi lyckas få det igen. Usch blir en extra orolig sista omgång . Det viktigast är dock att det inte är nåt farligt . Bara att vänta och se och hoppas på det bästa. 

Får fortsätta glädjas med dig , Orkidée, Shiny och andra gravida så länge.
    Hur mår du och har du fått tid för ul?

• Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-06 20:25:44 följande:

Min var dryga 20mm och den borde typ vara hälften så tjock  tror jag. Det gör mig lite orolig + att hon såg någonting ? Troligtvis en polyp . Kanske kan förklara att slemhinnan är förtjockad. men när man googlar får man upp massa om cancer så det ska jag sluta med.
    Som du säger är det bra att läkaren tar det allvar samtidigt som jag inte kan låta bli att tänka på att detta kan ha påverkat tidigare försök . Hon kunde se att den vid senaste försöket i april var tjock men inte lika - runt 17 mm tror jag hon sa. Om det nu är en eller flera polyper där känns det ju riktigt tufft att tänka att detta kan ha påverkat och förstört mina tidigare chanser .  dom du säger så är det ju inte bara polyper utan just slemhinnans storlek som är viktig. Med tanke på att jag redan för snart fyra år sen fick höra att jag hade en tjockare slemhinna än normalt så borde man väl haft lite extra koll på just den kan jag tycka. Även om spolningen jag gjorde då inte visade på några anormaliteter. Jag  har ju litat på läkarna i detta. 

Ja vi har fått blastocyster tidigare vid första försöket i september förra året fick vi en och vid andra försöket fick vi två . Kan ju bara hoppas nu då att vi lyckas få det igen. Usch blir en extra orolig sista omgång . Det viktigast är dock att det inte är nåt farligt . Bara att vänta och se och hoppas på det bästa. 

Får fortsätta glädjas med dig , Orkidée, Shiny och andra gravida så länge.
    Hur mår du och har du fått tid för ul?

Det är ju jättebra att ni får reda på detta nu även om de såklart är surt att få veta i efterhand... men kan ni rätta till detta så känns de som att chansen kommer öka radikalt. Jag har hört att optimalt är 10-12.. Högre och lägre minskar chansen ordentligt att de fäster. Lyckas ni få blaston så har du/ni ju bra kvalitet. Jag är yngre än dig men fick ju knappt fram några 2 dagars haha 3 plock och totalt 3 som tog sig till dag 2... 

Jag mår helt okej. Väldans trött och får små kramper då och då men haft det i minst 2 veckor så det känns som det är som de ska.. smått illamående men inget direkt jobbigt.. Mest förvirrad och kan inte förstå att jag faktiskt är gravid. Resan har varit väldigt lång och vi båda har väl nu insett vad vi kämpat för vi orkar knappt resa oss ur soffan.. helt slitna för att vara ärlig haha
  • Orkidé8181
    Drömmenom3 skrev 2023-09-06 17:18:07 följande:

Så hade jag sist, några stora blåsor, det var dosen sänktes så de stora inte skulle ? dra iväg ? och de mindre hinna ikapp 😃

du tar ju fyremadelen så den håller kvar blåsorna/ äggen 😊
  • Drömmenom3
    Orkidé8181 skrev 2023-09-06 21:07:16 följande:
    Så hade jag sist, några stora blåsor, det var dosen sänktes så de stora inte skulle ? dra iväg ? och de mindre hinna ikapp 😃

du tar ju fyremadelen så den håller kvar blåsorna/ äggen 😊
    Ok, hon sa dock inget om att jag ska  sänka dosen . Får hoppas de större hänger kvar ändå och att  Fyremadelen gör sitt Skäms
  • Orkidé8181
    Drömmenom3 skrev 2023-09-06 21:19:54 följande:
    Ok, hon sa dock inget om att jag ska  sänka dosen . Får hoppas de större hänger kvar ändå och att  Fyremadelen gör sitt Skäms
    Ja verkligen ❤️

nu Håller vi alla tummar och tår 🙏🏻🙏🏻❤️
  • Anonym (Försöker också)
    Anonym (Shiny) skrev 2023-09-03 23:52:19 följande:

Hej alla! 

Det var längesen jag var inne nu men har läst era inlägg. Roligt att det fortfarande är många som skriver i tråden. Ni som känner mig vet att jag blev gravid med tvillingar nu vid 42 års ålder. Jag går in i vecka 19 imorgon, känns fortfarande lite overkligt. Hittills har allt gått bra även om jag har haft det ganska tufft med illamående och en förlamande trötthet första trimestern. 

Jag känner så med er som kämpar! Har ju varit där själv så jag vet hur tufft det kan vara, både känslomässigt och ekonomiskt. Under mitt fjärde och sista försök hade jag i princip gett upp men så plussade jag till sist mot alla odds. Jag var helt övertygad om att det skulle visa negativt den gången.
    Håller alla tummarna i världen för att ni alla lyckas med de försök ni gör! ❤️

@ Drömmenom3 Fina du, jag hejar på dig och hoppas verkligen att du ska få ditt pluss denna omgången! 💪 

@ Noelani Stort stort grattis till plusset! Så fantastiskt roligt! ⭐️

Fint att höra från dig, otroligt med tvillingar och så härligt. Jag förstår att det varit tufft och hoppas du får må bra resten av graviditeten. 
  • Anonym (Försöker också)
    Drömmenom3 skrev 2023-09-06 21:19:54 följande:

Jag håller tummar och tår för er! Det är din tur! Du får hålla oss uppdaterade. 

Vid mitt sista försök fick jag ta en extra Fyremadel (jag hade en jätte på typ 30 mm) på morgonen samma dag som jag tog Ovidrellen. Men vet inte om det är så vanligt, Fyremadel ska ju fungera bra. 

För oss blir det frysåterföring nästa cykel. 

• Drömmenom3
    Anonym (Försöker också) skrev 2023-09-07 20:04:34 följande:

Jag håller tummar och tår för er! Det är din tur! Du får hålla oss uppdaterade. 

Vid mitt sista försök fick jag ta en extra Fyremadel (jag hade en jätte på typ 30 mm) på morgonen samma dag som jag tog Ovidrellen. Men vet inte om det är så vanligt, Fyremadel ska ju fungera bra. 

För oss blir det frysåterföring nästa cykel. 

Tack snälla Hjärta
    Det blev precis så som du skrev för mig med?  Jag ska ta en extra Fyremadel på morgonen imorgon och sen Ovitrelle på kvällen . Äp på måndag .Hoppas då även de största hänger kvar. Gjorde de det för dig ? 

Blir sen ingen återföring denna cykel pga att de måste kolla upp min slemhinna och ev polyp /cellförändringar eller vad det nu kan vara,   så bara hoppas på att det blir någon / några blastocyst/-er.
    Tack för tummarna! Håller mina för dig med
    Uppdatera gärna hur det går med frysförsöket när det närmar sig.

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?