• Noelani

Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

Ny på FL och har precis startat vår första IVF så hänger gärna på här. Vi är båda 39, jag dock snart 40. 

Vi har försökt i 10 år och nekats IVF pga övervikt. Förr var det bara kvinnlig faktor men efter viktnedgång försvann dock mina problem men tiden gjorde sitt och idag har min sambo dåliga spermier. Både få och dålig rörlighet. Så ironiskt.. 

Vi blev rekommenderade mild IVF och troligen ICSI och tog min första spruta idag. Ska på UL på fredag. 

Hur går det för er andra ?

• Noelani
    Orkidé8181 skrev 2023-06-06 20:28:57 följande:

Välkommen hit :)

vi kör också ics, är på ruvardag 5 nu efter 4 e ivf rundan.

vad menas med mild IVF? 

stort lycka till till er, vad spännande!

Tack :) 

Åh spännande, håller tummarna för er att det tar sig för er nu. Hur har det gått tidigare omgångarna ? 

Mild IVF är en (om jag förstått rätt nu) en variant där man tar färre sprutor och satsar på att få färre ägg men ägg med bättre kvalitet. Sen görs allt annat som vanligr. Skall vara bra för oss som är lite äldre tydligen...

Jag är dock lite förvånad..  trodde man skulle få biverkningar av sprutorna och tabletterna men känner inget alls.. 
  • Noelani
    tussilago2023 skrev 2023-06-09 13:16:11 följande:

I tisdags fick vi veta att 5 av 6 hade blivit befruktade. Idag har vi 4 som kämpar på.
    Om allt går bra blir det återföring imorgon.

Åh håller tummarna för dig. Ser ju lovande ut med 4 st! 
    Hur många ägg hade du vid äggplocket? 
  • Noelani
    Noelani skrev 2023-06-09 22:10:44 följande:
    Åh håller tummarna för dig. Ser ju lovande ut med 4 st! 
    Hur många ägg hade du vid äggplocket? 
    Men grattis!! Vad inspirerande att höra - det var ditt fjärde försök väl?

Nu blir det äggplock för mig på fredag. Har bara 1 möjligen 2 ägg så det är lite lite.. Rejält nojig för att bara en skall hinna växa till sig och att den sen inte skall vara bra nog för att befruktas.. 
  • Noelani
    Orkidé8181 skrev 2023-06-13 20:11:11 följande:
    Stort lycka till på fredag :)
    Tack snälla!! 

Såg att jag råkade citera mitt eget inlägg innan av misstag. Var detta ditt fjärde försök?
  • Noelani
    Anonym (Shiny) skrev 2023-06-13 20:43:13 följande:

Orkidé8181 Vad roligt att höra! Stort grattis!!! Låter mycket bra med starkt pluss redan innan testdag. 😍 

Precis som dig fick jag positivt på fjärde försöket! 😊

Men åh vad glad jag blir att höra att så många verkar lyckas på fjärde försöket.. Det är ju kanonsiffror - ca 70% säger man ju lyckas efter 3 försök.. verkar ju vara många som lyckas också därefter.. 

Kanske ska man andas lite själv.... 
  • Noelani
    Anonym (Shiny) skrev 2023-06-23 10:46:06 följande:

@Drömmenom3 och Orkidé.
    Stort tack! ❤️
    Ja, vi fick också världens chock när vi var på ultraljudet. Vet inte om det är enäggs ännu men troligtvis är det tvåäggstvillingar enligt läkaren. Det betyder att en måste varit egentillverkad. För vi satte endast tillbaka en, och precis som du påpekade var det den lägst graderade av de fyra. Mem tydligen var inte graderingen så viktig som jag trodde. Den enda ändringen som gjordes inför detta sista försök var att byta ut Lutinus mot Cyklogest med mycket högre dos (800 mg/dag istället för 200mg/dag). Vet såklart inte vad som gjorde att det lyckades men min läkare sa att 40+ ibland behöver högre dos progesteron och därför justerades dosen.  

Fysiskt mår jag som tidigare graviditeter men med mycket starkare symptom. Jag är tex helt galet trött och måste sova många timmar per dygn. Illamående är jag också, dygnet runt. Puh. Är nu i vecka 8. 

Orkide, du måste uppdatera oss efter ditt vul. Hur mår du nu? 

Har följt tråden lite i bakgrunden då jag inte är 40 år riktigt ännu men är så nyfiken på hur det går för dig Shiny. Har ni fått veta något mer ännu om det är tvåäggs? Gud så spännande isf att det inte bara fungerar med IVF utan att det också samma månad lyckas med en till.. Är ju verkligen menat att ni skall bli föräldrar med de oddsen :) 
  • Noelani
    Anonym (Försöker också) skrev 2023-08-03 13:31:01 följande:

Hej,
    Så oerhört kul att läsa om era graviditeter. Stort lycka till och hoppas att ni mår bra. Så otroligt med tvåäggstvillingar också - otroligt! ❤️

Själv började jag med Gonal F och Menopur igår. vi har sagt att detta blir vår sista IVF så håll en tumme! 

Någon mer som är på gång att starta? 

Jag började spruta för 2 dagar sedan så då ligger vi ganska lika. Försök nr 3. Jag hänger mer i gruppen Vi som startar IVF 2023 som är lite mer aktiv.. Kom gärna med i den :)
  • Noelani
    Anonym (Försöker också) skrev 2023-08-11 11:33:10 följande:
    Läste nu lite me är noggrant att du redan gjort många ägguttag. Håller tummar för dig imorgon! 
    Jag och Gvk går i Danmark och där får man påbörja ny omgång direkt efter förra så vi hinner göra många på kort tid 😅

Jag gör tredje plocket imorgon efter att vi hade första i juni... 

Får jag fråga vad du har för dos på medicin? 

Jag fyller 40 om några veckor och tycker jag har så låg dos och få folliklar...
  • Noelani

Åh Orkidé8181, när får ni resultat då? Bra att det iaf såg bra ut 🙏

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?