• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • RaYzLeR
    Eurydike skrev 2024-11-30 11:15:01 följande:
    Spännande lista! Mupparna har jag aldrig sett, men det borde jag ju göra om den knep förstaplatsen. Die hard var överraskande att se på listan, men Home alone var desto mindre överraskande för den bakades in som mandeln i knäcken i våra julhjärnor under 90-talet 🐸🤶🏻🎄⭐️
    Die Hard är en klassiker att se på i juletider. Om den inte går på TV så ska jag hyra den på Viaplay i år. Glad
  • Aniiee
    Eurydike skrev 2024-11-30 11:15:01 följande:
    Spännande lista! Mupparna har jag aldrig sett, men det borde jag ju göra om den knep förstaplatsen. Die hard var överraskande att se på listan, men Home alone var desto mindre överraskande för den bakades in som mandeln i knäcken i våra julhjärnor under 90-talet 🐸🤶🏻🎄⭐️
    Mupparna är min favoritjulfilm, den ger mig all julstämning i hela världen.

Die hard är en sån där som alltid kan diskuteras, men den utspelar sig på julen så...

Och, ja, jag vär väl 7 tror jag när Ensam Hemma kom. Som du säger, inbakad i hjärnan.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee

Jag har idag varit så där ovanlig jobbig mot mina karatärer, så jag är själv emotionellt slut. Det får bli en pizza....

• fultextad användarhandbok
    SweeneyToad skrev 2024-12-02 23:49:52 följande:

Godkväll på er. Hoppas allt är bra med er. Glad

Aniiee, jag har skickat ett PM till dig. Solig

Godkväll på dig också! Hoppas att du har det bra!

Angående melatonin har jag inte riktigt kommit mig för att prova ännu, det får således bistå ännu ett litet tag. Från det ena till det andra, i morgon fyller landet 107 år som självständig nation. 2017 då det fyllde 100 år skulle ni ha sett, det var fint. Innan självständigheten var vi ett ryskt storfurstendöme och innan dess en del av Sverige. Med Ryssland har vi inte så mycket gemensamt, mycket mer med Sverige däremot, utan att vara någon Sverigekännare. Det finns en hel del skillnader med.

• Embla twopointoh

Hej alla, gamla som nya skribenter! Livet har tagit en hastig vändning, dottern har blivit sjuk och jag är hemma med henne på heltid (det är inte livshotande eller så, men hon behöver vara hemma från skolan) ett tag framöver. Så, nu har jag mer tid med Familjeliv ...Solig

På sätt och vis tycker jag det är skönt att vara hemma så här i december, jag har mer tid och ork med alla julförberedelser, jag kan gå och pyssla och baka och se till dottern mellan varven. I år ser jag fram emot julen, det var länge sedan jag gjorde det (annat än som några semesterdagar, som bara brukar bli stressiga med allt man ska hinna med).

• Eurydike
    Aniiee skrev 2024-12-01 20:09:01 följande:
    Mupparna är min favoritjulfilm, den ger mig all julstämning i hela världen.

Die hard är en sån där som alltid kan diskuteras, men den utspelar sig på julen så...

Och, ja, jag vär väl 7 tror jag när Ensam Hemma kom. Som du säger, inbakad i hjärnan.
    Ska försöka se den i år! 🐸

Die hard var det så länge sedan jag såg att jag inte ens minns att den utspelar sig på julen, men då förstår jag kopplingen.

Och jag såg att Ensam Hemma (både ettan och tvåan) finns att se på SVT Play så den/dem ska jag titta på för att komma i julstämning. Plus att jag ska gå på bio och se Mufasa: Lejonkungen för att maxa nostalgin 🦁
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-05 21:21:08 följande:

Angående melatonin har jag inte riktigt kommit mig för att prova ännu, det får således bistå ännu ett litet tag. Från det ena till det andra, i morgon fyller landet 107 år som självständig nation. 2017 då det fyllde 100 år skulle ni ha sett, det var fint. Innan självständigheten var vi ett ryskt storfurstendöme och innan dess en del av Sverige. Med Ryssland har vi inte så mycket gemensamt, mycket mer med Sverige däremot, utan att vara någon Sverigekännare. Det finns en hel del skillnader med.

Och jag har redan avverkat min kur! Från det andra till det ena, grattis i efterskott till Finland och landets självständighet som nation. I dessa tider kan det verkligen inte tas för givet. Funderingar kring om gränser bör mineras och varför dessa funderingar väcks till liv, det får en att blicka både framåt och bakåt. Min morfar växte upp tillsammans med ett finskt krigsbarn som blev som en bror för honom.
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2024-12-01 20:10:33 följande:

Jag har idag varit så där ovanlig jobbig mot mina karatärer, så jag är själv emotionellt slut. Det får bli en pizza....

Det är alltid lika tufft när det händer! Tycker du förtjänade en pizza 🍕
  • Eurydike
    Embla twopointoh skrev 2024-12-12 12:48:18 följande:

Hej alla, gamla som nya skribenter! Livet har tagit en hastig vändning, dottern har blivit sjuk och jag är hemma med henne på heltid (det är inte livshotande eller så, men hon behöver vara hemma från skolan) ett tag framöver. Så, nu har jag mer tid med Familjeliv ...Solig

På sätt och vis tycker jag det är skönt att vara hemma så här i december, jag har mer tid och ork med alla julförberedelser, jag kan gå och pyssla och baka och se till dottern mellan varven. I år ser jag fram emot julen, det var länge sedan jag gjorde det (annat än som några semesterdagar, som bara brukar bli stressiga med allt man ska hinna med).

Hallå där! Kul att se dig igen, även om anledningen till att du kikar in i tråden är allt annat än rolig. Skönt att det inte är livshotande i alla fall, även om det såklart är hemskt att din dotter mår så pass dåligt att hon/ni måste vara hemma på heltid. Hoppas att hon mår bättre snart!

December är rätt tid att vara hemma. Julen och förberedelserna inför den kretsar ju mycket kring hemmet och vad man kan pynta det med och vilken god mat/godis man kan laga. Kul att du ser fram emot julen för första gången på länge! Jag ser också fram emot julen och får bara fler och fler jultraditioner. I år är det förmodligen två nya kommande traditioner som skapats. Även för mig brukar (och är även i år) julen vara stressig, men jag är en sådan som stressar av fort så det funkar ändå ⭐️🎄🤶🏻
  • Eurydike
    RaYzLeR skrev 2024-12-01 14:51:53 följande:
    Die Hard är en klassiker att se på i juletider. Om den inte går på TV så ska jag hyra den på Viaplay i år. Glad
    Det visste jag inte innan jag såg Aniiees lista! Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra 😃
  • RaYzLeR
    Eurydike skrev 2024-12-12 23:15:05 följande:
    Det visste jag inte innan jag såg Aniiees lista! Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra 😃
    Tack för tipset att Ensam hemma och Ensam hemma 2 sänds på SVT Play. Tänkte se ettan ikväll och tvåan imorgon. Skrattande
  • Aniiee

Jag har idag tingat årets alla julskinkor, köpt 1 kg mandel, 5 liter sirap, 2 kg grahamsmjöl, 4 kg rågsikt, 8 kg vetemjöl, 10 kg choklad, 18 julklappar till stora och små och suttit i 7 timmar på akuten/väntat på röntgen.

Yay!

Njut av Geoff Castellucci.......

• Aniiee

Shhhhh.......

Älvorna dansar på frusen sjö
    Ute vid Paradiset
    Vättarna rumlar i nyfallen snö
    Borta i lingonriset
    Granar och tallar i vinterskrud
    Gömmer skogsknytt i natten
    Huldran skrider, likt midvinterbrud
    Längs stigar vid Ådrans vatten
    Maran följer i huldrans spår
    Bringande mörker och dis
    Dimfrost beslöjar bådas hår
    Och skogsjöns mörka is
    Tomtefar vandrar med säcken i hand
    Rister sin röda luva
    Plockar upp kottar, stannar ibland
    Och vilar på frusen tuva
    Nattramnsbarnen försvinner med skratt
    I gryningens trolldomsslag
    Slut är nu årets svartaste natt
    När mörkret ger vika för dag
    Eurydike skrev 2024-12-12 23:04:06 följande:
    Och jag har redan avverkat min kur! Från det andra till det ena, grattis i efterskott till Finland och landets självständighet som nation. I dessa tider kan det verkligen inte tas för givet. Funderingar kring om gränser bör mineras och varför dessa funderingar väcks till liv, det får en att blicka både framåt och bakåt. Min morfar växte upp tillsammans med ett finskt krigsbarn som blev som en bror för honom.
    Ja, det blir inte melatonin i första hand igen åtminstone, resultatet var inte bra. Tack för det! Precis, vi har ju en lång gräns gentemot det stora landet i öster, som vi har en historia med också, inte helt fredlig heller. Sverige är ett land som man istället har mycket bättre förbindelser med, historisk hjälp från och allmänt trevligt på många sätt. En otrevlig historia som blev trevlig genom vänskap således.Solig 
    Aniiee skrev 2024-12-14 04:23:02 följande:

Shhhhh.......

Älvorna dansar på frusen sjö
    Ute vid Paradiset
    Vättarna rumlar i nyfallen snö
    Borta i lingonriset
    Granar och tallar i vinterskrud
    Gömmer skogsknytt i natten
    Huldran skrider, likt midvinterbrud
    Längs stigar vid Ådrans vatten
    Maran följer i huldrans spår
    Bringande mörker och dis
    Dimfrost beslöjar bådas hår
    Och skogsjöns mörka is
    Tomtefar vandrar med säcken i hand
    Rister sin röda luva
    Plockar upp kottar, stannar ibland
    Och vilar på frusen tuva
    Nattramnsbarnen försvinner med skratt
    I gryningens trolldomsslag
    Slut är nu årets svartaste natt
    När mörkret ger vika för dag
    Läste med välbehag! Den 21 den här månaden är det vintersolstånd och även då ger mörkret lite vika för mer ljus.
  • Eurydike
    RaYzLeR skrev 2024-12-13 17:50:10 följande:
    Tack för tipset att Ensam hemma och Ensam hemma 2 sänds på SVT Play. Tänkte se ettan ikväll och tvåan imorgon. Skrattande
    Varsågod! Det tycker jag verkligen att du ska göra för att maxa julstämningen 😃
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!