• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-11-25 21:12:12 följande:
    Om du hittar en seglarkompis så kan ni kanske segla på långresor tillsammans? Fast jag vet ju att du tycker om att segla ensam och njuta av tystnaden (eller havets rytanden), de vackra vyerna och tankarna som man bara tänker när man är ensam till havs. Synd att du kastade din planering, men jag förstår dig såklart och hade nog gjort samma sak. Jag har kastat många saker genom åren, men oftast kastar jag dem inte fullt ut, utan bara en bit bort så jag kan plocka upp dem igen vid ett senare tillfälle. Så hoppas jag att det blir med din resa till Falklandsöarna! Att du ser nya möjligheter och att sikten klarnar på sikt, så du kan plocka upp reseplanerna igen. Vad bra att du har sökt samtalsstöd! Det kan säkert vara bra när du går igenom något så svårt! Och om du tycker att mitt prat (om att plocka upp reseplanerna igen i framtiden) är för klämkäckt och optimistiskt just nu, så behöver du verkligen inte svara på det. Skönt ändå att den andra förlusten tycks gå i skov och att det finns vissa ljusglimtar. Fint att du kommer ihåg trädet jag berättade om och ja, det kan man verkligen se livet i!
    Jag vet inte om ens det hade fungerat. Då vi var till Färöarna var vi två, det var trevligt, dessutom kan man dela upp vaktpassen också. Mer att man måste ha relativt god kondition och ork, annars får den andra stå för den största bördan. Men, om det går att få ordning på EP:n och man inte befinner sig i ett skov och av någon anledning tror att man inte kommer att göra det på ett tag så kanske, jag har lekt med tanken ibland. Fast då kanske risken finns att man är så pass psykiskt nedbruten att man inte kan uppskatta det längre, också en jobbig tanke. Jag resonerar, tänker och analyserar mycket hit och dit, hur lyckat det blir är en annan sak. Men havets dragningskraft är stor, så den tanken tror jag inte äger någon bäring. Annars hade Svalbard kunnat vara ett trevligt mål med. 

Nej jag är bara glad för olika infallsvinklar! Angående melatonin ber jag att få återkomma. Förmodligen har du redan provat det mesta, det ska finnas en hård metod som heter sömnrestriktion, och så finns det ljusterapilampor som ska leverera minst 10000 lux, som man kan sitta framför då man går upp så att kroppen ska sluta producera sömnhormon då man är uppe. Hade det varit så enkelt hade det väl varit löst redan. Kanske att vända tillbaka dygnet med tio minuter i taget?
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Stooler) skrev 2024-11-26 20:08:21 följande:

Melatonin är det ämne i kroppen som reglerar sömnen (signalerar sömnbehov) i förhållande till dagsljuset. Det går även att framställa syntetiskt. Har aldrig hört talas om biverkningar överhuvudtaget. I USA är det jättevanligt och säljs i varenda butik, avsevärt billigare än i Europa.

Poängen med tabletterna är att man skall ta dem typ 30min före sängdags samtidigt som man minskar omgivande ljus (belysning). Många affärsmän som reser över tidszoner använder Melatonin på flyget och sätter på sig en ögonbindel efter att ha tagit tabletten.

Jag testade själv några gånger med gott resultat, främst för att reglera "jet-lag" vid resande.

Hej allihop förresten! Skrattande Ett tillfälligt inhopp bara...

Hej på dig! Jag vet att jag skulle prova något långtidsverkande melatonin någon gång, men det slutade med kraftig huvudvärk och riktigt tråkig känsla. Kanske helt annat med de här som inte ska sitta i så länge. Då får man prova i samband med att man släcker ner lite då helt enkelt. Tack för den infon! Hoppas att allt är bra med dig!
  • Aniiee
    SweeneyToad skrev 2024-11-28 15:11:40 följande:

Aniiee, hur går det med julfilmerna? 

Jag är näääästan redo att börja den listan. Jag har halva 2023-listan och 2024-listan kvar att göra, SEN kan jag börja på jullistan.

Så, till helgen förhoppningsvis. Adventspresent?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • SweeneyToad
    Aniiee skrev 2024-11-28 16:06:13 följande:
    Jag är näääästan redo att börja den listan. Jag har halva 2023-listan och 2024-listan kvar att göra, SEN kan jag börja på jullistan.

Ja, det blir braGladTomte

Tack 
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2024-11-28 16:06:13 följande:

Ser fram emot listan med julfilmer! 🤩
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2024-11-30 01:08:11 följande:

boxd.it/iIEsK$gcmX8LkfSZ25OlGM

Säg ifrån om något fattas och bråka gärna om ordningen.....

Spännande lista! Mupparna har jag aldrig sett, men det borde jag ju göra om den knep förstaplatsen. Die hard var överraskande att se på listan, men Home alone var desto mindre överraskande för den bakades in som mandeln i knäcken i våra julhjärnor under 90-talet 🐸🤶🏻🎄⭐️
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!