• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • SweeneyToad
    Aniiee skrev 2024-11-24 17:33:25 följande:

Snön har i mångt och mycket regnat bort, och det trillar in julbeställningar till jobbet dagligdags. Jag svär över dåliga värmeljus som jag fick av brorsan som rensar i sina garderober och jag funderar på att göra en rankinglista över alla julfilmer jag sett....

Ja, gör det. 
  • Aniiee
    SweeneyToad skrev 2024-11-24 18:12:58 följande:
    Ja, gör det. 
    ska jag posta/länka den i tråden när jag är klar?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • SweeneyToad
    Aniiee skrev 2024-11-24 19:13:07 följande:
    ska jag posta/länka den i tråden när jag är klar?
    Ja, det tycker jag. Glad
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-12 21:47:20 följande:
    Det var en intressant, fin infallsvinkel, tack för den! Ja, andra verkar ta sig framåt så målmedvetet och stegvis på ett sätt som jag inte verkar ha kapacitet till. Men något litet har väl även jag åstadkommit, och det ska inte tolkas som skryt på något vis. Ja, det var en prövning, fysiskt utmanande och psykiskt givande. Kylan, mörkret, en avlägsen vintersol. Allt sådant är fint att ha upplevt, och tänk om man skulle få uppleva det igen i någon tappning. Jag kastade min påbörjade planering till Falklandsöarna för att jag blev ledsen och uppgiven. Men häftigt var det! Faktiskt har jag sökt efter samtalsstöd, hur förberedd man ska vara inför sådana samtal vet jag inte riktigt, men det märker jag väl. Ja, det ä kontrollförlust på två plan i och med EP:n med, och sådant skrämmer mig. Men den andra förlusten verkar gå i skov, fast det finns risker med det med. En mörk himmel, det blåser och fram kommer ljusglimtar i form av stjärnor. Jag vet att du nämnde det där trädet som dog och hur det blev nytt liv. Att man kan se livet i det. Det är fint.
    Om du hittar en seglarkompis så kan ni kanske segla på långresor tillsammans? Fast jag vet ju att du tycker om att segla ensam och njuta av tystnaden (eller havets rytanden), de vackra vyerna och tankarna som man bara tänker när man är ensam till havs. Synd att du kastade din planering, men jag förstår dig såklart och hade nog gjort samma sak. Jag har kastat många saker genom åren, men oftast kastar jag dem inte fullt ut, utan bara en bit bort så jag kan plocka upp dem igen vid ett senare tillfälle. Så hoppas jag att det blir med din resa till Falklandsöarna! Att du ser nya möjligheter och att sikten klarnar på sikt, så du kan plocka upp reseplanerna igen. Vad bra att du har sökt samtalsstöd! Det kan säkert vara bra när du går igenom något så svårt! Och om du tycker att mitt prat (om att plocka upp reseplanerna igen i framtiden) är för klämkäckt och optimistiskt just nu, så behöver du verkligen inte svara på det. Skönt ändå att den andra förlusten tycks gå i skov och att det finns vissa ljusglimtar. Fint att du kommer ihåg trädet jag berättade om och ja, det kan man verkligen se livet i!
  • Eurydike

Har testat melatonin nu och jag kunde lika gärna ha petat i mig ett pärlsockerkorn 😂 Jag somnade kl 5 och gick upp kl 8. Än så länge har jag inte känt mig dåsig under dagen heller, så jag är nog för pigg för tabletterna precis som jag misstänkte. Jag ska ändå ta hela kuren på fyra dagar! Hoppas att de funkar bättre för dig Fultextad! 😊

• RaYzLeR
    Eurydike skrev 2024-11-25 23:33:53 följande:

Har testat melatonin nu och jag kunde lika gärna ha petat i mig ett pärlsockerkorn 😂 Jag somnade kl 5 och gick upp kl 8. Än så länge har jag inte känt mig dåsig under dagen heller, så jag är nog för pigg för tabletterna precis som jag misstänkte. Jag ska ändå ta hela kuren på fyra dagar! Hoppas att de funkar bättre för dig Fultextad! 😊

Är melatonin receptbelagt eller är det nåt hälsokostpreparat?

Du kanske skulle gå till läkaren och få riktig sömnmedicin utskrivet. Själv så fick jag Zopiklon på recept och det fungerade bra. Glad
  • Eurydike
    RaYzLeR skrev 2024-11-26 00:48:59 följande:
    Är melatonin receptbelagt eller är det nåt hälsokostpreparat?

Du kanske skulle gå till läkaren och få riktig sömnmedicin utskrivet. Själv så fick jag Zopiklon på recept och det fungerade bra. Glad
    Det är de starkaste receptfria från Apoteket!

Ja, det borde jag nog, men jag smygstartade med pärlsockret 😅

Skönt att de tabletterna fungerade för dig! 😃
  • Anonym (Stooler)

Melatonin är det ämne i kroppen som reglerar sömnen (signalerar sömnbehov) i förhållande till dagsljuset. Det går även att framställa syntetiskt. Har aldrig hört talas om biverkningar överhuvudtaget. I USA är det jättevanligt och säljs i varenda butik, avsevärt billigare än i Europa.

Poängen med tabletterna är att man skall ta dem typ 30min före sängdags samtidigt som man minskar omgivande ljus (belysning). Många affärsmän som reser över tidszoner använder Melatonin på flyget och sätter på sig en ögonbindel efter att ha tagit tabletten.

Jag testade själv några gånger med gott resultat, främst för att reglera "jet-lag" vid resande.

Hej allihop förresten! Skrattande Ett tillfälligt inhopp bara...

• FredrikLiksom
    Anonym (Stooler) skrev 2024-11-26 20:08:21 följande:

Melatonin är det ämne i kroppen som reglerar sömnen (signalerar sömnbehov) i förhållande till dagsljuset. Det går även att framställa syntetiskt. Har aldrig hört talas om biverkningar överhuvudtaget. I USA är det jättevanligt och säljs i varenda butik, avsevärt billigare än i Europa.

Poängen med tabletterna är att man skall ta dem typ 30min före sängdags samtidigt som man minskar omgivande ljus (belysning). Många affärsmän som reser över tidszoner använder Melatonin på flyget och sätter på sig en ögonbindel efter att ha tagit tabletten.

Jag testade själv några gånger med gott resultat, främst för att reglera "jet-lag" vid resande.

Hej Stooler, long time no see!

Kul att se att både du och SweeneyToad kikar in ibland.
  • Eurydike
    Anonym (Stooler) skrev 2024-11-26 20:08:21 följande:

Hej Stooler!

Kul att du kikar in, även om det bara är ett tillfälligt inhopp 😃

Jag minns att du tipsade om melatonin och det var en av anledningarna till att jag testade det. En kompis har provat det med gott resultat! Tyvärr verkar det vara något fel på mig, så det funkade inte på just mig. Men jag ger inte upp, utan fortsätter att försöka lösa mina svårlösta sömnsvårigheter. Jag vann i alla fall kampen mot kaffet till slut, så det står 1-0 till mig även om jag fortfarande sover skit 🙃

Tack för tipsen och jag kan tänka mig att melatonin funkar perfekt för de flesta!

Nu får du fortsätta vända näbben mot solen och njuta av värmen! 🌞
Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!