• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (för sent)

Det är för sent för fri abort, sista dagen en abort får initieras är vecka 17+6. Sedan kan Socialstyrelsen ge tillåtelse i tre veckor till, men då ska det vara extrema skäl till, och sådana skäl har inte ni. Och även om de skulle ge sin tillåtelse, så är det ingen normal människa som vill göra abort så sent. Säkert inte du heller, eller din man om han läser på om hur stort och utvecklat barnet är då. 

Din man blir pappa vare sig han vill eller inte. Eftersom ni dessutom är gifta, är det ingen tvekan alls om att han är och blir far från första dagen. Han är chockad nu, men det kommer antagligen att ge sig. Det blir en vardag, och han får ta en dag i taget precis som du. Det var en hemsk sak han sa det där om abort eller missfall, men du kanske också kan förlåta honom så småningom? Du måste ju också förstå att han blir helt överansträngd av alla dessa barn så tätt, att det var en chockreaktion. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan ta sådana risker? 

Jag skulle även ringa kommunen direkt i morgon, och fråga vad man kan få för avlastning. Du bör kunna få dagis för de två gemensamma p.g.a. sociala skäl, när den minsta kommer. Om barnen är på dagis åtta timmar om dagen, kan du sova när bebisen sover och det gör att du kan orka. Försök få ett läkarintyg eller intyg från psykolog redan nu. Börja på BVC. Om ni skulle ha råd med en inneboende nattbarnflicka som tar allt med barnen på nätterna, så vore det förstås ännu bättre. 

Sedan borde du nog sterilisera dig så fort som möjligt, eftersom du uppenbarligen inte har koll på din fruktsamhet. 

• Anonym (för sent)
    Seven Costanza skrev 2022-03-21 22:07:43 följande:

Vadå DU har barn sedan innan? Det har ju han också, de har två små gemensamma barn som han rimligen har sett på ultraljud just runt v 18-20 för inte alls länge sedan, så han borde veta hur stort och välutvecklat fostret redan är. 

TS. Gör abort om du inte orkar med ett till oavsett om ni är tillsammans eller ej, men ni bör gå i parterapi om ni ska kunna rädda er relation om du vill det. Nog för att han säkert är chockad men det är ingen ursäkt för hans sviniga beteende. 

Det är för sent för abort. Har du tänkt att hon ska göra aborten illegalt?
  • Anonym (^)

TS, hur går det? Har du pratat med din man?

• Anonym (Anni)
    Anonym (^) skrev 2022-03-22 06:24:36 följande:
    Men hur kan han ens kräva abort när du är i vecka 19? Vi har fri abort i Sverige t.o.m. vecka 18. Du KAN alltså inte göra abort. Så hur kan han ens tro att detta går att diskutera? Känner han inte till den svenska abortlagen?
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-22 07:32:05 följande:

Du är för långt gången för en abort. Alltså finns inte det alternativet. Det måste du förklara för honom.

fjanten skrev 2022-03-22 19:03:54 följande:

Det är ju bara att meddela puckot att gränsen för fri abort är förbi.

Anonym (Jessica) skrev 2022-03-24 00:25:03 följande:

Att abortera ett friskt barn i vecka 19 är enligt mig helt otänkbart.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 04:25:18 följande:

Det är för sent för fri abort, sista dagen en abort får initieras är vecka 17+6. Sedan kan Socialstyrelsen ge tillåtelse i tre veckor till, men då ska det vara extrema skäl till, och sådana skäl har inte ni. Och även om de skulle ge sin tillåtelse, så är det ingen normal människa som vill göra abort så sent

Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 04:30:08 följande:

Ni har fel hel drösen.
    Man kan få tillstånd till abort en bra bit efter v 18 och ett skäl som kan bli beviljat är att man inte ens vetat att man är gravid och absolut inte vill ha ett barn till.

Känner personligen två kvinnor som fått sen abort beviljat av detta skäl.
    Plus att jag känner en kvinna som fick det pga sin ålder (50+) men det är ju inte relevant här.

Sen föreslår jag inte att ts ska göra abort då hon ju vill ha detta barn.
    Jag vill bara tillrättavisa er som har fel.

• Anonym (Julia)

Fast det är för sent för fri abort. Du får inte göra abort utan godkännande från Socialstyrelsen. Tror det är det folk syftar på. 

• Anonym (^)
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-24 05:14:07 följande:

Du är för långt gången för en abort. Alltså finns inte det alternativet. Det måste du förklara för honom.

Ni har fel hel drösen.
    Man kan få tillstånd till abort en bra bit efter v 18 och ett skäl som kan bli beviljat är att man inte ens vetat att man är gravid och absolut inte vill ha ett barn till.

Plus att jag känner en kvinna som fick det pga sin ålder (50+) men det är ju inte relevant här.

Fast TS vill ju ha barnet.

Vad räknar du som "en bra bit"? Socialstyrelsen kan bevilja abort efter vecka 18, men endast t.o.m. vecka 21. Efter det är det helt omöjligt. Man ska ha synnerliga skäl för att få göra abort efter v. 18. Det kan vara att fostret är sjukt eller skadat, eller att den gravida kvinnan har ett missbruk eller mår psykiskt dåligt. Att det betraktas som ett synnerligt skäl att man inte visste att man var gravid har jag aldrig hört talas om. Kan det vara så att dina väninnor mådde psykiskt dåligt av tanken på att få ett (till?) barn? Jag tycker dock inte att TS verkar må psykiskt dåligt av själva graviditeten. Det är ju hennes mans barnsliga beteende som ställer till det. Socialstyrelsen kommer inte att bevilja abort bara för att pappan inte vill ha ett till barn.
  • Anonym (K)

Självklart ska du skilja dig och flytta ut! Barnet kommer antagligen till världen i vilket fall men ett svin som försöker tvinga dig till allvarliga fysiska ingrepp, som socialstyrelsen knappast ens skulle erkänna i din sits, och håller på med känslomässig utpressning ska man kasta på tippen direkt!

• fjanten
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-24 05:14:07 följande:

Ni har fel hel drösen.

Du har inte fel, man kan få tillstånd, men gränsen för fri abort passeras i vecka 18. Det har t.o.m. funnits trådar här på familjeliv med kvinnor som fått reda på graviditeter i ca vecka 19-20 och fått aborter beviljade. Det har dock varit enorma skillnader mellan de fallen och TS situation - livssituation som inte passar för ett barn (knappt koll på vem pappan är, bor i en osäker studentbostad, osäker inkomst, psykiskt dåligt mående över graviditeten som var väldigt oönskad m.m.). TS situation är ju att hennes man tycker att hon ska bli gravid om ca 1 år istället, och TS vill ha barnet. Finns inte en suck på att det skulle beviljas en abort i det fallet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (^) skrev 2022-03-24 05:05:55 följande:

TS, hur går det? Har du pratat med din man?

Nej han vill fortfarande inte prata med mig eller vara det minsta behjälplig med något av barnen men det är inga problem,har varit ensamstående med min äldsta i 5 år så jag är "van" och så brukar jag hjälpa vänner om de behöver hjälp etc.  Jag har bara gjort roliga saker med barnen kalas,lekparken,lekland etc så kan han sitta och sura bäst han vill men vill inte att barnen ska känna av det..har rul imorgon som jag ser fram emot och har även berättat för min bm när jag varit där och hon är fantastiskt och kom med många kloka råd..vill han prata så får han initiera det eller åtminstone vara mottaglig.
  • LFF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 04:25:18 följande:

Det är för sent för fri abort, sista dagen en abort får initieras är vecka 17+6. Sedan kan Socialstyrelsen ge tillåtelse i tre veckor till, men då ska det vara extrema skäl till, och sådana skäl har inte ni. Och även om de skulle ge sin tillåtelse, så är det ingen normal människa som vill göra abort så sent. Säkert inte du heller, eller din man om han läser på om hur stort och utvecklat barnet är då. 

Din man blir pappa vare sig han vill eller inte. Eftersom ni dessutom är gifta, är det ingen tvekan alls om att han är och blir far från första dagen. Han är chockad nu, men det kommer antagligen att ge sig. Det blir en vardag, och han får ta en dag i taget precis som du. Det var en hemsk sak han sa det där om abort eller missfall, men du kanske också kan förlåta honom så småningom? Du måste ju också förstå att han blir helt överansträngd av alla dessa barn så tätt, att det var en chockreaktion. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan ta sådana risker? 

Jag skulle även ringa kommunen direkt i morgon, och fråga vad man kan få för avlastning. Du bör kunna få dagis för de två gemensamma p.g.a. sociala skäl, när den minsta kommer. Om barnen är på dagis åtta timmar om dagen, kan du sova när bebisen sover och det gör att du kan orka. Försök få ett läkarintyg eller intyg från psykolog redan nu. Börja på BVC. Om ni skulle ha råd med en inneboende nattbarnflicka som tar allt med barnen på nätterna, så vore det förstås ännu bättre. 

Sedan borde du nog sterilisera dig så fort som möjligt, eftersom du uppenbarligen inte har koll på din fruktsamhet. 

Varför ska TS ta allt ansvar för att se till att inga oönskade barn kommer till? Det är ju snarare "mannen" som borde se över sin fertilitet eftersom han är fertil dygnet runt, året runt. HAN har ingen koll på sin fruktsamhet, som du så fint kallar det. Gissar att valet att inte använda kondom låg hos honom. HAN visste att ts inte använde preventivmedel. HAN vet hur barn blir till (det är trots allt inte hans första och han är vuxen). HAN valde att komma i henne. HAN beter sig som en tjurig 3-åring för att de nu väntar ett till barn. HAN får ta och klippa av ledarna så HAN inte kan bli far till fler barn. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19