• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (Bob)

Nu skojar du.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 01:22:12 följande:
    Nja, är man gifta så ska faktiskt alla beslut som rör ekonomin fattas "i samförstånd". Det står i Äktenskapsbalken. Gäller för övrigt även barnlösa äkta par. 
  • Anonym (Bob)

Du hade inte accepterat det, men de flesta av oss har faktiskt egna pengar.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 01:35:39 följande:
    När man är gifta och har gemensamma barn (och inga särkullar), finns det inget som heter "egna pengar". Jag hade i alla fall inte accepterat det synsättet.
  • Anonym (Bob)

Kan du citera paragrafen?

Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 01:22:12 följande:
    Nja, är man gifta så ska faktiskt alla beslut som rör ekonomin fattas "i samförstånd". Det står i Äktenskapsbalken. Gäller för övrigt även barnlösa äkta par. 
  • Anonym (Ewa)

Men om han har råd att ge bort närmare 80000 kr till sina släktingar över en kort period så har han väl råd med ett till barn? Jag tycker att det låter som om han utnyttjar dig ekonomiskt och praktiskt. Det låter på det du beskriver som om du tar hand om barnen och det ekonomiska mest. Vad tillför han mer än negativ attityd och surande? Jag reagerade också på det jag läste om att han låste in sig i vardagsrummet för att få vara ifred och att han ignorerar dig inför era barn under så lång tid. Bara för att du är gravid. Det låter elakt. Jag lever själv med en man som har tagit senaste gravidbeskedet väldigt dåligt. Jag är bara i v.12 men han har i princip ignorerat mig sedan v.8 då han fick veta om det. Jag vet inte vad det är för fel på honom, vi har försökt aktivt att få barn ganska länge. Detta dödar verkligen ens känslor. Jag har svårt att se att vi kommer kunna gå igenom detta tillsammans tyvärr. Det låter som om du är i samma sits. 

• Anonym (Linn)

Jag läste ditt senaste inlägg TS och blir (ännu mer) förskräckt.
    Du måste komma ifrån denna man TS. Det låter verkligen som att han mest utnyttjar dig ekonomiskt och för bekvämlighet. (Du sköter barn och hem)

Du hyr ut DIN lägenhet till hans släktingar för att vara snäll, de i sin tur skickar betalning för hyra till din man som tar dom själv alternativt skickar till andra släktingar. Det är så fult! De lurar dig allihopa. 
    Din man låter dig stå för alla månadskostnader för den lägenheten som vanligt. 

Du måste inse att denna man mest har dig för bekvämlighet. För ekonomi och för att bli omhändertagen. 

Du har ju ekonomiska medel som tur är. Kasta ut mannen eller flytta själv efter att ni har delat upp allt korrekt. Försök in i det längsta att han inte ska få en krona mer av dig.  Släpp inte er gemensamma lägenhet tex bara för att han bråkar och är besvärlig. För det kommer han med största sannolikhet att vara. Bråka för att trötta ut dig så att han ska få en större del av er gemensamma kaka.

Han kommer snabbt sedan att hitta en ny kvinna som får ta hand om honom och på olika sätt får bidra när han ska skicka pengar till släktingar. 

Tacka din lyckliga stjärna för att du har jobb och en lägenhet som är din. Många kvinnor i din sits har tyvärr inte det. 

• Anonym (^)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-27 00:43:00 följande:

Ja alltså vi pratar inte om 1000 eller 2000 kr i månaden, det är vad som skickas till ena systersonen..de är varken fattiga eller har någon sjukdom samt att flera av hans syskon bor i Europa(UK, Holland,DK,NO) etc med fruar och barn i hemlandet som de sedan ber honom om pengar till för att försörja så de själva kan etablera diverse företag i dessa länder så att levnadsstandarden är tillräckligt gäg när fru och barn kommer och det är detta jag börjat störa mig på..vi åker inte på ngn semester eller har gemensam ekonomi eller planer..har försökt men då hsr han "lånat" ut mina pengar och sen förnekat detta och han själv säger att han "lånar" pengar till dessa vuxna män..skulle han skicka 2000 kr till sin morsa är det inga problem...men de talar endast i Euro inte den lokala valutan ..2K sek motsvarar en hyfsad månadslön i det landet som de bor i..han har bara under sommaren givit 80 k och där i finns även mina pengar genom att jag låtit en bekant till maken hyra min br eftersom de vädjade och jag tyckte synd om denna familj eftersom de har småbarn..då har de swishat hyran till maken mwn han har inte överfört dessa till mig under flera månader men jag har ändå fått betala lån+montering på 10 k samt dagisavgift + halva hyran där vi bor ..detta har jag satt stopp för och har tidigare inte velat bråka om pengar utan sett oss som en familj..men när dessa pengar närmare 60 k inte fanns kvar blev jag lack och ska därför sälja min br och betalar inte längre halva hyran eftersom han inte längre tar ngt ansvar i hushållet pga att han jobbar så mkt extra för att skicka ner så han ansluter vid 21 tiden..detta har gått i perioder och har inte varit så men nu är jagmer uppmärksam på.detta..när jag konfrontetat har det sagts men du får ändå ut 50 k vad ska du göra med dina pengar..jadu inte ska de få till din lata familj iallafall..barnens aktiviteter och kläder etc är inte drabbade eftersom jag inhandlar allt de behöver men jag vill hellre spara överskottet än att spendera på kvinnor som vägrar arbeta..det tar inte heller ett nej eller jag har inge pengar och det år säkert ett 20 tal individer som det skickas till i perioder och de föder barn när se själva behagar..de har han inte föreslagit varken abort eller preventivmedel åt trots att vi involveras i försörjningen av dessa ungar 

Helt vansinnigt att han försörjer sina släktingars fruar.

Har du berättat för honom att du vill skiljas?

• Anonym (^)
    Anonym (Ewa) skrev 2022-03-27 09:26:31 följande:

Men om han har råd att ge bort närmare 80000 kr till sina släktingar över en kort period så har han väl råd med ett till barn? Jag tycker att det låter som om han utnyttjar dig ekonomiskt och praktiskt. Det låter på det du beskriver som om du tar hand om barnen och det ekonomiska mest. Vad tillför han mer än negativ attityd och surande? Jag reagerade också på det jag läste om att han låste in sig i vardagsrummet för att få vara ifred och att han ignorerar dig inför era barn under så lång tid. Bara för att du är gravid. Det låter elakt. Jag lever själv med en man som har tagit senaste gravidbeskedet väldigt dåligt. Jag är bara i v.12 men han har i princip ignorerat mig sedan v.8 då han fick veta om det. Jag vet inte vad det är för fel på honom, vi har försökt aktivt att få barn ganska länge. Detta dödar verkligen ens känslor. Jag har svårt att se att vi kommer kunna gå igenom detta tillsammans tyvärr. Det låter som om du är i samma sits. 

Men vad konstigt. Ni har alltså försökt få barn länge, men nu när du äntligen är gravid, så är han sur? Vad är det han tycker att du har gjort fel?
  • EpicF

Ts: Om du har hyrt ut din lägenhet och inte fått betalt så tar du hjälp av kronofogden. 

• Anonym (Ewa)

Jag tror att han har fått en chock. Vi är lite till åren och han trodde kanske inte att det skulle gå vägen. Det är mest jag som har varit drivande i barnfrågan men han har ju haft oskyddat sex med mig varje månad på rätt dagar. Vissa män verkar ha lite strutsmentalitet när det gäller oskyddat sex? Sedan så har jag inte mått så bra under dom här första veckorna pga gravidhormoner och illamående. Vi har inte kunnat ha sex tex och jag har varit i min egen bubbla. Hur som helst så hoppas jag att han tinar upp snart för som kvinna så tappar man verkligen lusten till ett förhållande med en man som beter sig så barnsligt.

• Anonym (^)
    Anonym (Ewa) skrev 2022-03-27 11:17:42 följande:

Jag tror att han har fått en chock. Vi är lite till åren och han trodde kanske inte att det skulle gå vägen. Det är mest jag som har varit drivande i barnfrågan men han har ju haft oskyddat sex med mig varje månad på rätt dagar. Vissa män verkar ha lite strutsmentalitet när det gäller oskyddat sex? Sedan så har jag inte mått så bra under dom här första veckorna pga gravidhormoner och illamående. Vi har inte kunnat ha sex tex och jag har varit i min egen bubbla. Hur som helst så hoppas jag att han tinar upp snart för som kvinna så tappar man verkligen lusten till ett förhållande med en man som beter sig så barnsligt.

Ok, så han kanske egentligen inte ville ha barn? Oavsett så får han ju skylla sig själv om han har haft oskyddat sex med dig. Jag håller med dig om vad du skriver om strutsmentalitet. Vissa män verkar räkna kallt med att det inte ska bli några barn och sedan skuldbelägger de kvinnan när det ändå händer. Hoppas verkligen att det löser sig för er.
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19