Inlägg från: Anonym (Bob) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bob)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Kan du länka till info om det abortförfarandet och staterna där det tillämpas?

Anonym (för sent) skrev 2022-03-25 18:16:19 följande:
    Japp, och även i USA före Trump (i vissa delstater). Fru Clinton var för det. 
  • Anonym (Bob)

Nu skojar du.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 01:22:12 följande:
    Nja, är man gifta så ska faktiskt alla beslut som rör ekonomin fattas "i samförstånd". Det står i Äktenskapsbalken. Gäller för övrigt även barnlösa äkta par. 
  • Anonym (Bob)

Du hade inte accepterat det, men de flesta av oss har faktiskt egna pengar.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 01:35:39 följande:
    När man är gifta och har gemensamma barn (och inga särkullar), finns det inget som heter "egna pengar". Jag hade i alla fall inte accepterat det synsättet.
  • Anonym (Bob)

Kan du citera paragrafen?

Nja, är man gifta så ska faktiskt alla beslut som rör ekonomin fattas "i samförstånd". Det står i Äktenskapsbalken. Gäller för övrigt även barnlösa äkta par. 
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Prata) skrev 2022-03-27 16:40:57 följande:

4 §   Makar skall fördela utgifter och sysslor mellan sig. De skall lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomiska förhållanden skall kunna bedömas.

Detta kan så klart innebära att man bestämmer att var och en ensam förfogar över en viss bestämd summa - om det är något man kommer överens om tillsammans.

En annan intressant paragraf i sammanhanget är nr 2. 

2 §   Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa.

Nej, det betyder inte
  • Anonym (Bob)

Det är inte så det funkar.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 18:11:07 följande:
    Ja OM man kommer överens, ja. Som jag läser det, så är dessa överenskommelser inte för evigt (om de inte beseglats med ett äktenskapsförord, bevittnats och lämnats in på Tingsrätten - i så fall gäller de förstås tills man får den andre att skriva på ett nytt äktenskapsförord).

...utan om jag ser att min man använder sina "egna" pengar till att försörja syskon och syskonbarn i hans hemland, fast jag hela tiden trott att de skulle gå till hans häftiga hobby som gör honom mer attraktiv i mina och andras ögon, och som i förlängningen kanske t.o.m. skulle hjälpa honom att tjäna mer pengar i sitt yrke, så måste jag som äkta maka få lägga in mitt veto. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19