• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Elin pelin

Det är helt ditt val, det är inget fel i att göra en abort om DU vill. Dock förstår jag att du, även om du skulle göra abort, inte vill vara med honom mer. Vilket val du än gör, så blir det fel mot någon av er. Sen är det elakt av honom att ställa den typen av ultimatum, han får ha kondom eller avstå från sex om han inte vill ha fler barn.

Orkar du med fyra barn, vad vill du? Fullföljer du graviditeten får du inte många år mellan de minsta, det är tufft - men kanske värt det. Vad har du för annan back-up med familj och vänner. 

Jag hoppas att ni kan landa i ett gemensamt beslut som gör att ni kan respektera varandra och hitta tillbaka till varandra, men att säga att han inte pratar med dig innan en abort eller ett missfall är faktiskt taskigt. Han kanske behöver landa i det men det är brinner i knutarna om du ska få en abort.
    Följ ditt hjärta, gör inte avkall på dig!

• Elin pelin

PS,
    Jag läste en tråd här på FL om en kvinna i din situation där de behöll barnet och där mannen vände och älskade barnet över allt annat men behövde tid.

Ni behöver nog prata med någon professionell.
    Ds
  • Anonym (ööö)

Abort så sent är det väl knappast någon som gör, eller ens vill. Vad är gränsen för att man får göra abort? 

Att han misstror dig och tror du lurat honom är ju verkligen dumt tänkt av honom. Men det kanske säger nåt om er relation. Hade ni haft det bra hade han ju inte reagera så över huvud taget. 

Jag tror ni behöver samtalsterapi. Hur tänker han att det skulle fungera mellan er om han ska låtsas som det här barnet inte finns? 

• Anonym (Laura)

Är du redan så långt gången är det ju knappast att bara knalla in till närmsta sjukhus för att få en abort. Är din man medveten vid det? Förstår väl att han kan tycka att det inte passar just nu, men det här är ju inte riktigt ert val längre. Förstår att du är besviken på honom efter en sån här grej. Förhoppningsvis kanske han bara behöver tid, men jag förstår också om hans beteende har skadat ert förhållande för dig. 

• Anonym (Tid)

Efter v.18 krävs tillstånd av Socialstyrelsen. Och det endast pga synnerliga skäl. Vet din man det? Och missfall så sent får man ju inte heller. Ni måste gå och prata med nån och reda ut det här. Du är gravid, men ni var ju två om det. Han har ju lika stor del i det. 
    Ni skulle vare sig bli de första eller sista med tätt mellan barnen. Eller med oplanerade barn. Eller nån som får veta det sent. Allt går lösa. Du är ju ändå glad över detta så då är det bara utgå från det. Ni har tid kvar innan barnet föds att reda ut allt.

• Anonym (Behåll)

Snälla behåll barnet.. skär i hjärtat här, ni har skapat det lilla livet och nu får ni allt ta er i kragen och ta hand om det också. Abort sådär sent borde inte finnas.. visa en bild hur barnet ser ut  i vecka 19 så kanske han vaknar till! Du har barn sedan innan du fixar det! 

• Seven Costanza
    Anonym (Behåll) skrev 2022-03-21 21:57:07 följande:

Snälla behåll barnet.. skär i hjärtat här, ni har skapat det lilla livet och nu får ni allt ta er i kragen och ta hand om det också. Abort sådär sent borde inte finnas.. visa en bild hur barnet ser ut  i vecka 19 så kanske han vaknar till! Du har barn sedan innan du fixar det! 

Vadå DU har barn sedan innan? Det har ju han också, de har två små gemensamma barn som han rimligen har sett på ultraljud just runt v 18-20 för inte alls länge sedan, så han borde veta hur stort och välutvecklat fostret redan är. 

TS. Gör abort om du inte orkar med ett till oavsett om ni är tillsammans eller ej, men ni bör gå i parterapi om ni ska kunna rädda er relation om du vill det. Nog för att han säkert är chockad men det är ingen ursäkt för hans sviniga beteende. 

• Anonym (Camilla)

Det är för sent för abort. Nu har ju ett gäng ungar och vet hur de blir till. Oskyddat sex kan leda till en graviditet. Hur kommer det sig att du gick så länge utan att fatta? Snudd på halva graviditeten. 

Vem är han att kräva abort då han själv medverkat till oskyddat sex. Vill han absolut inte ha fler barn då får han använda kondom även den inte är 100. Vasektomi är bästa lösningen för honom. Prata om abort vid 18+ veckor är genomvidrigt. 

• Anonym (Stina)

Han är alltså rasande för att ditt ägg blivit befruktat med hans spermie? Det är ju helt absurt. Man fattar inte att det finns män som resonerar så här år 2022. Att bli gravid är en fysisk funktion som man inte styr över, annat än genom preventivmedel som han inte använt. Förstår att du blir otroligt besviken över hans reaktion. Tänk dig motsatsen. Att du blir rasande över att han gjort dig gravid. Det är exakt samma sak. Han försöker bara lägga över hela ansvaret på dig och det är så otroligt korkat. 

• Anonym (Ledsen)

Tack för svar!
    Ja tanken var "egentligen" ca 1.5 år mellan barnen men nu så blev det tackochlov tidigare och utan massa försök och ångest inför mens etc...jag känner mig otroligt tacksam då det tagit mkt längre tid innan..jag vet inte vad som hänt i hans hjärna men jag har klurat ut att der finns en ekonomisk aspekt i det hela då han tidigare iallafall skickat pengar till sina syskon som är vuxna och har flera barn än vad vi har men det har jag satt stopp för från början av året så det kan vara det som är upprörande för honom...

Nej han "skojade" med mig i december och frågade om jag var gravid eftersom han hade hittat ett test (äl) som han trodde var positivt..och då var han glad över det..

Nej jag kommer såklart inte göra abort och jag skulle aldrig göra abort annat än om fostret vore livsodugligt..inte annars och det är inget som han inte kände till eller tom delade åsikt om fram tills nu..

Ja jag klarar av att ha flera småbarn så just det är inga problem,jag älskar att vara mamma och de små som jag har sover i princip hela nätterna (annat med första som hade kolik i 5 mån)..rent ekonomiskt klarar jag mig också även som ensamstående om det skulle bli så..harhög ut ildning och fast anställning med bra förstående chefer och trevlig arbetsmiljö..

Jag skulle gärna ha fler barn framöver men inte med denna reaktion...maken sa att han visst vill ha fler barn "om några år" så det gör reaktionen ännu konstigare..

Jag får helt enkelt ta tjuren vid hornen och konfrontera och ifrågasätta detta, han kanske har andra planer i framtiden som inte involverar mig helt enkelt men jag har inte sett det förrän nu..men men jag hoppas graviditeten går bra och jag+ övriga familj,släkt etc ser iallafall fram emot barnet:) 

Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19