• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 13:23:24 följande:
    Är han utlänning, alltså? Familjen i ett annat, fattigare land? Det är för sent för dig nu, TS, men detta brukar aldrig vara en bra idé, just för att den utländska parten ofta känner att han eller hon måste skicka pengar "hem".

Dessa kulturer har ju en helt annan sed, där man ansvarar för släktingar utanför kärnfamiljen hela livet, och det är ju inte så kul för den svenska parten som kanske skulle vilja ha pengarna till något annat. Köpa hus, ge de egna barnen någon fritidsaktivitet, resa eller upplevelse... och så går inte det, för att man måste betala för partnerns syskonbarns utbildning, eller partnerns farfars privatsjuksköterska. 

Ofta berättar ju inte den utländska parten detta heller, förrän han eller hon fått den svenska parten fast med äktenskap och barn. SEDAN börjar pengaskickandet...
    Att ens partner skickar pengar till sin familj är dock inget som behöver drabba en som partner. Oavsett om man är gifts eller ej. Man kan ha enskild ekonomi även som gifta och då göra vad man vill med de pengarna man har kvar efter att gemensamma utgifter är betalda. 
  • Anonym (Anni)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 13:23:24 följande:
    Är han utlänning, alltså? Familjen i ett annat, fattigare land? Det är för sent för dig nu, TS, men detta brukar aldrig vara en bra idé, just för att den utländska parten ofta känner att han eller hon måste skicka pengar "hem".

Dessa kulturer har ju en helt annan sed, där man ansvarar för släktingar utanför kärnfamiljen hela livet, och det är ju inte så kul för den svenska parten som kanske skulle vilja ha pengarna till något annat. Köpa hus, ge de egna barnen någon fritidsaktivitet, resa eller upplevelse... och så går inte det, för att man måste betala för partnerns syskonbarns utbildning, eller partnerns farfars privatsjuksköterska. 

Ofta berättar ju inte den utländska parten detta heller, förrän han eller hon fått den svenska parten fast med äktenskap och barn. SEDAN börjar pengaskickandet...
    Och då finns bara en lösning, och i samband med det så skulle jag passa på att förstöra eventuella pass och totalvägra att skaffa nya.
  • Anonym (för sent)
    Anonym skrev 2022-03-26 13:17:00 följande:
    Jag var på cellprov och frågade i samband med det o blev informerad om att man i första hand steriliserar mannen eftersom det är ett betydligt enklare ingrepp.  går snabbt under lokalbedövning. En kvinnlig sterilsering är mer komplicerad o görs under narkos där man öppnar buken. Det verkar som att man "helst" bara steriliserar kvinnor om de ändå gör en operation av annat skäl eller kejsarsnitt.
    Hmmm... var det en VETERINÄR du var hos? "Man steriliserar i första hand handjuret..." Mannen har ingen egen vilja, eller..?

Så där får en vårdpersonal inte yttra sig. Det stämmer nämligen inte med Socialstyrelsens riktlinjer kring sterilisering, som är det som läkaren ska gå efter när han beslutar om han ska bevilja sterilisering eller ej. Vilket kön ingreppet är lättare för, spelar ingen roll.  En sterilisering ska nämligen ALLTID vara ett PERSONLIGT beslut.

Man steriliserar alltså inte en man för att hans nuvarande partner inte kan äta p-piller, inte ens om hon inte bör bli gravid igen av någon medicinsk orsak. Beslutet att låta sterilisera sig ska vara HELT frikopplat från faktorer hos den nuvarande partnern. Det ska vara ett djupt känt beslut att: "vad som än händer i livet i fortsättningen; om det tar slut med den partner jag har eller om hon dör, om jag träffar någon ny, om de barn jag har alla skulle dö i en epidemi eller olycka - så vill jag aldrig mer ha barn". Kan mannen (eller kvinnan) som ansöker om sterilisering inte trovärdigt förklara att han/hon känner så, så ska ingreppet inte utföras. 

Tänk även på att vi lever i Sverige, där skilsmässa är lätt att få och 50 procent av alla förhållanden tar slut (samboförhållanden ca 60 procent och äktenskap ca 40 procent). I ljuset av det är det rena galenskapen, att sterilisera sig för någon annans skull. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Farmaceut) skrev 2022-03-26 13:23:06 följande:
    Det kommer att lanseras om effekterna som avses är tillräcklig.

Det pågår just nu kliniska prövningar med friska frivilliga män för att utvärdea farmakodynamiken (effekten som avses), och senare farmakokinetiken (halveringstider och plasma/serumkoncentrationer mm mm).

Det kostar en jävla massa att ta sig till ända till de kliniska prövningarna och ta patent, så alla läkemedel som fungerar som tänkt och har kommit så här långt lanseras så fort all dokumentation är klar. Om några år med andra ord!
    Det är jättebra men inte riktigt det jag skrev. Jag menar att jag inte tror att män kommer ta initiativ till att använda den typen av preventivmedel i någon större utsträckning. Inte de närmaste åren iaf men kanske efter en massiv påverkanskampanj.
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 13:31:52 följande:
    Att ens partner skickar pengar till sin familj är dock inget som behöver drabba en som partner. Oavsett om man är gifts eller ej. Man kan ha enskild ekonomi även som gifta och då göra vad man vill med de pengarna man har kvar efter att gemensamma utgifter är betalda. 
    Fast så kan man ju inte tänka, när man är en kärnfamilj med enbart gemensamma barn? Då är det väl självklart att man har alla pengar tillsammans? Om man inte har två mycket höga inkomster, så att det där beloppet som skickas inte spelar någon roll, men så är det ju sällan. Och den utländska parten brukar även tjäna mindre än den svenska (oavsett kön), så i praktiken blir det den svenska parten som sponsrar underhållet till släkten i hemlandet ändå.

Sedan kan det även visa sig att den utländska parten testamenterat pengar till syskonbarnen, så att de egna barnen får mindre. I värsta fall måste man sälja huset för att kunna betala ut arvet (gemensamma barn får ju vänta på sitt arv tills båda föräldrarna har gått bort).

Det här borde man varna mera för. 
  • Anonym (J)

Hoppas du hade kalaset hemma. Om någon undrar så säger du bara som det är. 

Grattis till sonen och lycka till. Ja, att han träffat någon låter inte helt omöjligt med tanke på hans beteende. 

• Zaxika

Hej,
    Har följt tråden och kan bara beklaga hur din man betett sig. Tycker du verkar väldigt stark. Hade inte heller gjort abort i din sits. Lycka till med allt.

• Anonym (Farmaceut)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 13:33:30 följande:
    Hmmm... var det en VETERINÄR du var hos? "Man steriliserar i första hand handjuret..." Mannen har ingen egen vilja, eller..?

Så där får en vårdpersonal inte yttra sig. Det stämmer nämligen inte med Socialstyrelsens riktlinjer kring sterilisering, som är det som läkaren ska gå efter när han beslutar om han ska bevilja sterilisering eller ej. Vilket kön ingreppet är lättare för, spelar ingen roll.  En sterilisering ska nämligen ALLTID vara ett PERSONLIGT beslut.

Man steriliserar alltså inte en man för att hans nuvarande partner inte kan äta p-piller, inte ens om hon inte bör bli gravid igen av någon medicinsk orsak. Beslutet att låta sterilisera sig ska vara HELT frikopplat från faktorer hos den nuvarande partnern. Det ska vara ett djupt känt beslut att: "vad som än händer i livet i fortsättningen; om det tar slut med den partner jag har eller om hon dör, om jag träffar någon ny, om de barn jag har alla skulle dö i en epidemi eller olycka - så vill jag aldrig mer ha barn". Kan mannen (eller kvinnan) som ansöker om sterilisering inte trovärdigt förklara att han/hon känner så, så ska ingreppet inte utföras. 

Tänk även på att vi lever i Sverige, där skilsmässa är lätt att få och 50 procent av alla förhållanden tar slut (samboförhållanden ca 60 procent och äktenskap ca 40 procent). I ljuset av det är det rena galenskapen, att sterilisera sig för någon annans skull. 
    Jaja, men jag försökte aldrig bli med barn med honom. Kan berätta varför: Jag vill aldrig mer ha barn!

Det var det första han frågade mig, och jag svarade nej på den frågan. Ändå bestämmer han åt mig att jag försöker bli med barn bakom hans rygg. Fast jag inte ens vill ha fler barn!

Kanske väntar med att dejta någon ny tills det där preventivmedlet för män lanseras. Sedan får man kontrollera att att männen verkligen använder det så de inte försöker lura till sig ett till barn. Man vet ju aldrig!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (D) skrev 2022-03-26 12:56:57 följande:

Vet att det inte bara är att slänga ut någon, men föreslog just därför att börja ta tag i det juridiska och kolla upp saker nu.

Nu har de ju en bostadsrätt, och då kan hon ju antingen köpa ut honom, låta honom köpa ut henne eller så kan de börja ta steg för att sälja bostaden. Vägrar han går det ju att tvinga fram en försäljning, men det tar tid och kräver juridiska åtgärder.

Äger man bostaden själv kan man ju inte heller bara slänga ut någon, men man kan tvinga någon att flytta med hjälp av kronofogden, även om det tar tid. 

Just boendefrågan är inga problem,har en bostadsrätt jag håller på att sälja och sen har jag mitt barndomshem(villa på ca 180 kvm) som jag kan flytta in i då det är indelat i 2 bostäder och min bror bor där ensam..maken kan inte behålla bostaden själv men jag kan på min lön köpa en "egen" ny större br om jag säljer min nuvarande..

Jag vill inte skapa någon dramatik utan att det sker under lugna förhållanden eftersom vi ändå har barn tillsammans och han är ändå kapabel att ta hand om barnen utan min närvaro så jag känner mig inte orolig på det viset.
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Farmaceut) skrev 2022-03-26 15:12:11 följande:
    Jaja, men jag försökte aldrig bli med barn med honom. Kan berätta varför: Jag vill aldrig mer ha barn!

Det var det första han frågade mig, och jag svarade nej på den frågan. Ändå bestämmer han åt mig att jag försöker bli med barn bakom hans rygg. Fast jag inte ens vill ha fler barn!

Kanske väntar med att dejta någon ny tills det där preventivmedlet för män lanseras. Sedan får man kontrollera att att männen verkligen använder det så de inte försöker lura till sig ett till barn. Man vet ju aldrig!
    Det bästa är väl om den som vet med sig att den absolut inte vill ha barn, skyddar SIG. Sedan kan den andra parten göra som han eller hon vill med den saken. Barnfrågan är så viktig, att man aldrig ska lämna över ansvaret för den åt någon annan. 

Sedan säger jag inte att det är KONSTIGT att folk - särskilt män, då - gör så i långa förhållanden. Säger frun att hon äter p-piller, så litar väl maken på det efter många års förhållande. Betydligt mer konstigt är det, att män vid nya och tillfälliga relationer, litar på kvinnan när hon säger att hon käkar piller, eller har spiral, eller är steril... Jag menar, ingen skulle ju ta ut hela sin förmögenhet och lämna åt en helt ny bekantskap att förvalta, heller. Och räknar man på vad ett barn kostar, så blir det ett par miljoner innan de är vuxna... och sedan tillkommer arvsrätten, även om mannen är gift och har äktenskapliga barn när han avlider. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19