• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (n)
    EpicF skrev 2022-03-26 10:28:09 följande:
    Jo, mord och abort är alltid två olika saker. 
    Nej, så svartvitt är det verkligen inte.
  • EpicF
    Anonym (n) skrev 2022-03-26 10:35:55 följande:
    Nej, så svartvitt är det verkligen inte.
    Jo
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-03-26 00:21:43 följande:

Anonym (Bob):  inte mig du frågade, men här: sv.m.wikipedia.org/wiki/Extrauteral_abort

Nu är ju detta något som är extremt ovanligt och inte händer i Sverige. 

sen har jag svårt att förstå varför denna tråd ska fyllas med vidriga exempel på extremt ovanliga aborter när TS inte ens vill göra abort. Den som vill ha abort är hennes man. Men som vanligt bortser man från mäns ansvar och kan t o m i en sån här tråd förfasa sig över kvinnor. 

Uppgradera mäns ansvar och sluta skyll alla aborter på kvinnor. För all tillgänglig statistik pekar på samma faktum: i de fall där det finns en pålitlig barnafader som önskar barnet och som tar ansvar så är abort sällan ett alternativ som kvinnor önskar. Så varför pratas det så lite om att män är ansvariga för en stor mängd aborter? 

• Anonym

Nä men det där måste du verkligen ta upp med honom på allvar alltså! att du har planerat ett barn bakom hans rygg, när det i själva verket var han som orsakade det.

Har själv blivit anklagad (av min dotters kompis pappa!!!) att jag försökte bli med barn med honom - fast jag verkligen har varit avskräckt från att skaffa fler barn efter att ha gått igenom ett föräldraskap på egen hand ända sedan från början. Vi pratar tio år nu. Jag VILL inte ha fler barn, sa det flera ggr. extremt olämpligt att få barn ihop också med tanke på att våra barn går i samma skola och vi barabhaft ett sexuelltl förhållande. Så trist att andra tror att en tjej måste ha en baktanke med att h sex.

var bara det jag ville säga. du ska väl gör som du känner för, det är trots allt bara du som kan bestämma. Du kan inte tvinga honom att bli en enegerad pappa heller dessvärre.

men om du behåller så klargör då för honom att han fan inte ska baktala dig På det sättet. tycker alltid män ska sitta och anklaga kvinnor till höger och vänster för att ha lurat dem att bli pappor. Vet de inte hur barn blir till? och sterilisering är det förstås för bekväma för?

jag menar, jag VET att jag gör abort om jagnblir gravid och behöver därför inte noja allt för mycket. Men en man kan inte veta det så gå och kapa sädeslederna då så slipper man höra det där Sedan.

• Anonym (Anni)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-26 10:44:24 följande:

Nu är ju detta något som är extremt ovanligt och inte händer i Sverige. 

sen har jag svårt att förstå varför denna tråd ska fyllas med vidriga exempel på extremt ovanliga aborter när TS inte ens vill göra abort. Den som vill ha abort är hennes man. Men som vanligt bortser man från mäns ansvar och kan t o m i en sån här tråd förfasa sig över kvinnor. 

Uppgradera mäns ansvar och sluta skyll alla aborter på kvinnor. För all tillgänglig statistik pekar på samma faktum: i de fall där det finns en pålitlig barnafader som önskar barnet och som tar ansvar så är abort sällan ett alternativ som kvinnor önskar. Så varför pratas det så lite om att män är ansvariga för en stor mängd aborter? 

Många trådar har en tendens att få sidospår. Det är mer vanligt än ovanligt.

Jag hörde på vetenskapsradion, tror det var igår, om p-piller för män som är under utveckling och har testats framgångsrikt på män. När/om dessa väl är på plats så gissar jag att abortstatistiken kommer att gå ner.
    Men oavsett allt, det är alltid kvinnans beslut. Det går inte att skylla på männen då båda är lika ansvariga för eventuella följder av stundens förnöjelse.
  • Anonym (Anni)
    Anonym skrev 2022-03-26 11:27:33 följande:

Nä men det där måste du verkligen ta upp med honom på allvar alltså! att du har planerat ett barn bakom hans rygg, när det i själva verket var han som orsakade det.

Har själv blivit anklagad (av min dotters kompis pappa!!!) att jag försökte bli med barn med honom - fast jag verkligen har varit avskräckt från att skaffa fler barn efter att ha gått igenom ett föräldraskap på egen hand ända sedan från början. Vi pratar tio år nu. Jag VILL inte ha fler barn, sa det flera ggr. extremt olämpligt att få barn ihop också med tanke på att våra barn går i samma skola och vi barabhaft ett sexuelltl förhållande. Så trist att andra tror att en tjej måste ha en baktanke med att h sex.

var bara det jag ville säga. du ska väl gör som du känner för, det är trots allt bara du som kan bestämma. Du kan inte tvinga honom att bli en enegerad pappa heller dessvärre.

men om du behåller så klargör då för honom att han fan inte ska baktala dig På det sättet. tycker alltid män ska sitta och anklaga kvinnor till höger och vänster för att ha lurat dem att bli pappor. Vet de inte hur barn blir till? och sterilisering är det förstås för bekväma för?

jag menar, jag VET att jag gör abort om jagnblir gravid och behöver därför inte noja allt för mycket. Men en man kan inte veta det så gå och kapa sädeslederna då så slipper man höra det där Sedan.

Om du VET att du skulle göra abort, varför steriliserar inte DU dig istället för att gnälla på mannen?
  • Xenia
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-26 10:32:26 följande:
    "Få ut honom ur huset"`?

Vad säger att ts vare sig vill eller kan ha kvar boendet själv?
    Man har heller inte rätt att bara slänga ut folk ur sina hem. Speciellt inte när man bekostat köpet själv, alternativt att båda står på kontraktet.
    Men det är knappast så att TS man kommer att ta hand om barnen, det verkar som TS gjort det helt själv. Då är det vanligen så att den som mest behöver bostaden (dvs den som har hand om barnen) får den. Är det däremot maken som ensam äger bostaden så antar jag att hon antingen får lösa ut honom eller flytta.

Hursomhelst är det inte rimligt att han ensam ska få lägga beslag på vardagsrummet i bostaden bara för att han vill sura ifred där. Det är fullt rimligt att säga "vill du inte umgås med övriga familjen så tycker jag du kan flytta hemifrån" - tillfälligt eller permanent. 
  • Anonym (Anni)
    Xenia skrev 2022-03-26 11:38:46 följande:
    Men det är knappast så att TS man kommer att ta hand om barnen, det verkar som TS gjort det helt själv. Då är det vanligen så att den som mest behöver bostaden (dvs den som har hand om barnen) får den. Är det däremot maken som ensam äger bostaden så antar jag att hon antingen får lösa ut honom eller flytta.

Hursomhelst är det inte rimligt att han ensam ska få lägga beslag på vardagsrummet i bostaden bara för att han vill sura ifred där. Det är fullt rimligt att säga "vill du inte umgås med övriga familjen så tycker jag du kan flytta hemifrån" - tillfälligt eller permanent. 
    Absolut, men rätt ska vara rätt.
    Man kan inte bara slänga ut sin partner hur som helst.
    Det var bara det jag vill markera.

I övrigt är jag enig med dig.
  • EpicF
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-26 11:46:27 följande:
    Absolut, men rätt ska vara rätt.
    Man kan inte bara slänga ut sin partner hur som helst.
    Det var bara det jag vill markera.

I övrigt är jag enig med dig.
    Tekniskt sätt så kan man det och det är många som gör det. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19