• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-26 11:30:43 följande:
    Många trådar har en tendens att få sidospår. Det är mer vanligt än ovanligt.

Jag hörde på vetenskapsradion, tror det var igår, om p-piller för män som är under utveckling och har testats framgångsrikt på män. När/om dessa väl är på plats så gissar jag att abortstatistiken kommer att gå ner.
    Men oavsett allt, det är alltid kvinnans beslut. Det går inte att skylla på männen då båda är lika ansvariga för eventuella följder av stundens förnöjelse.
    Jag tror tyvärr inte på det. Jag tror inte att män kommer att ta ansvar för preventivmedel i någon större utsträckning. De är alldeles för vana att lämna över det ansvaret på kvinnan. 
  • Anonym
    EpicF skrev 2022-03-26 11:47:09 följande:
    Tekniskt sätt så kan man det och det är många som gör det. 
    Visst, då är det bara att polisanmäla.
  • EpicF
    Anonym skrev 2022-03-26 12:11:37 följande:
    Visst, då är det bara att polisanmäla.
    Hjälper inte så mycket men visst, om man vill så. 
  • Anonym (Anni)
    EpicF skrev 2022-03-26 12:41:54 följande:
    Hjälper inte så mycket men visst, om man vill så. 
    Åjo, det hjälper.
  • Anonym (D)

Vet att det inte bara är att slänga ut någon, men föreslog just därför att börja ta tag i det juridiska och kolla upp saker nu.

Nu har de ju en bostadsrätt, och då kan hon ju antingen köpa ut honom, låta honom köpa ut henne eller så kan de börja ta steg för att sälja bostaden. Vägrar han går det ju att tvinga fram en försäljning, men det tar tid och kräver juridiska åtgärder.

Äger man bostaden själv kan man ju inte heller bara slänga ut någon, men man kan tvinga någon att flytta med hjälp av kronofogden, även om det tar tid. 

• Anonym
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-26 11:32:24 följande:
    Om du VET att du skulle göra abort, varför steriliserar inte DU dig istället för att gnälla på mannen?
    Av en jävla massa skäl - var så god!

Står i kö för det, och det lär väl dröja. Fast jag vill egentligen inte, en ev. abort hade ju känts mer skonsamt och lättare att göra egnetligen. Men vill inte bli misstrodd av någon igen bara...

Jag var på cellprov och frågade i samband med det o blev informerad om att man i första hand steriliserar mannen eftersom det är ett betydligt enklare ingrepp.  går snabbt under lokalbedövning. En kvinnlig sterilsering är mer komplicerad o görs under narkos där man öppnar buken. Det verkar som att man "helst" bara steriliserar kvinnor om de ändå gör en operation av annat skäl eller kejsarsnitt.

Dessutom varnade hon mig för att man har uptäckt att kvinnor som steriliserar sig ofta hamnar i klimakteriet tidigare. jag har googlat lite om andras erfarenheter och det verkar vara många som fått problem med längre och mer mens och menssmärtor.

det var hormonspiral som man rekommenderar i första hand i så fall.

hade ju cellförändringar fick jag veta efteråt, så kanske kommer behöver operera bort det om det inte läker av sig själv. dvs riskerar att nehöva göra två operationer i samma organ på kort tid. Det är helt olika operationer så det går inte att göra en sterilisering samtidigt där, tyvärr-

jag testade ju hormonspiral senare, men fick mens i en hel vecka varje månad istället för typ 2 dagar i vanliga fall, och det tröttnade jag på så jävla mycket att jag bad dem rycka ut skiten till slut.

om en sterilsering gör att jag får mer mens eller blöder i fler dagar så är ju det lite samma sak liksom, men går inte att ångra.

Närmar mig 35 också så har nog inte mycket fertlitet kvar. Var knappt fertil vid 20 heller, behövde ha hjälp för att kunna bli gravid redan då. antar att min livmoderslemhinna är för tunn för att kunna ta emot en graviditet = blöder typ ingenting vid mens, bara 2 dagar också.

så min fertilitet är ju försumbar eftersom den högst är i några dagar varje månad i kanske 10 år till. En man är fertil alla dagar resten av livet.

så jag la det där med steriliseringen på is ett tag, vet inte om man ens gjorde operationer under coronarestriktionerna... Men har skickat in remiss igen, så får väl se hur jag ställer mig inför allt det här när det närmar sig.

Kanske blir nunna istället?

Du förstår kanske hur många aspekter jag har att tänka på här, och JAG är ju ändå säker på att JAG gör abort till 100% om jag trots min låga fertilitet skulle bli gravid.
  • Anonym (Farmaceut)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-26 12:03:35 följande:
    Jag tror tyvärr inte på det. Jag tror inte att män kommer att ta ansvar för preventivmedel i någon större utsträckning. De är alldeles för vana att lämna över det ansvaret på kvinnan. 
    Det kommer att lanseras om effekterna som avses är tillräcklig.

Det pågår just nu kliniska prövningar med friska frivilliga män för att utvärdea farmakodynamiken (effekten som avses), och senare farmakokinetiken (halveringstider och plasma/serumkoncentrationer mm mm).

Det kostar en jävla massa att ta sig till ända till de kliniska prövningarna och ta patent, så alla läkemedel som fungerar som tänkt och har kommit så här långt lanseras så fort all dokumentation är klar. Om några år med andra ord!
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-25 22:06:27 följande:
    Jag har aldrig träffat hans familj utan bara sett hans mamma på facetime(pappan är död sedan länge)..vi har en gemensam bostadsrätt och jag har en egen bostadsrätt sedan innan..han har tidigare skickat olika summor till sin mamma men även syskon och deras familjer syskonbarn med familjer etc vilket jag sagt till att jag vägrar vara del av längre oavsett om jag är s.k. höginkomsttagare eller inte..har sagt att 2 lax till din mamma är rimlig summa men mer än så är för.mig inte rimligt och att jag inte kommer att fortsätta betala så stora summor hemma som jag tidigare gjort..därför har jag inte betalat lika mkt hemma sedan årsskifte så det kan bara därför han är sur..att vi inte har "råd" vilket inte alls stämmer utan vi får ut minst 60 lax tillsammans+ bb på 4 lax efter skatt nu när jag är FL (11 lax i boendekostnad) och jag drar in mest även som FL men pengafrågan har aldrig varit ngt problem tidigare iallafall..hur kan vi inte ha råd fattar jag inte..vi har dessutom massor med kläder,vagnar etc redan..

Jag tänker beställa hem skilsmässopapper eftersom han nu på kvällen även låst in sig I vardagsrummet med nyckel för att slippa bli väckt av barnen tror jag iaf..nej jag behöver inte en till bebis i hemmet
    Är han utlänning, alltså? Familjen i ett annat, fattigare land? Det är för sent för dig nu, TS, men detta brukar aldrig vara en bra idé, just för att den utländska parten ofta känner att han eller hon måste skicka pengar "hem".

Dessa kulturer har ju en helt annan sed, där man ansvarar för släktingar utanför kärnfamiljen hela livet, och det är ju inte så kul för den svenska parten som kanske skulle vilja ha pengarna till något annat. Köpa hus, ge de egna barnen någon fritidsaktivitet, resa eller upplevelse... och så går inte det, för att man måste betala för partnerns syskonbarns utbildning, eller partnerns farfars privatsjuksköterska. 

Ofta berättar ju inte den utländska parten detta heller, förrän han eller hon fått den svenska parten fast med äktenskap och barn. SEDAN börjar pengaskickandet...
  • Anonym (Anni)
    Anonym (Farmaceut) skrev 2022-03-26 13:23:06 följande:
    Det kommer att lanseras om effekterna som avses är tillräcklig.

Det pågår just nu kliniska prövningar med friska frivilliga män för att utvärdea farmakodynamiken (effekten som avses), och senare farmakokinetiken (halveringstider och plasma/serumkoncentrationer mm mm).

Det kostar en jävla massa att ta sig till ända till de kliniska prövningarna och ta patent, så alla läkemedel som fungerar som tänkt och har kommit så här långt lanseras så fort all dokumentation är klar. Om några år med andra ord!
    Jaså, på Vetenskapsradion pratade de bara om försök på möss.

Jag hoppas verkligen på detta även om jag inte själv har någon nytta av det. Dock skulle kanske mina söner vara intresserade. Iaf den yngsta.
  • Anonym (Anni)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-26 12:03:35 följande:
    Tja, framtiden får utvisa. Hade jag varit man så hade jag inte tvekat en sekund, det kan bespara dig hundratusentals kronor.
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19