Inlägg från: Anonym (för sent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (för sent)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Det är för sent för fri abort, sista dagen en abort får initieras är vecka 17+6. Sedan kan Socialstyrelsen ge tillåtelse i tre veckor till, men då ska det vara extrema skäl till, och sådana skäl har inte ni. Och även om de skulle ge sin tillåtelse, så är det ingen normal människa som vill göra abort så sent. Säkert inte du heller, eller din man om han läser på om hur stort och utvecklat barnet är då. 

Din man blir pappa vare sig han vill eller inte. Eftersom ni dessutom är gifta, är det ingen tvekan alls om att han är och blir far från första dagen. Han är chockad nu, men det kommer antagligen att ge sig. Det blir en vardag, och han får ta en dag i taget precis som du. Det var en hemsk sak han sa det där om abort eller missfall, men du kanske också kan förlåta honom så småningom? Du måste ju också förstå att han blir helt överansträngd av alla dessa barn så tätt, att det var en chockreaktion. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan ta sådana risker? 

Jag skulle även ringa kommunen direkt i morgon, och fråga vad man kan få för avlastning. Du bör kunna få dagis för de två gemensamma p.g.a. sociala skäl, när den minsta kommer. Om barnen är på dagis åtta timmar om dagen, kan du sova när bebisen sover och det gör att du kan orka. Försök få ett läkarintyg eller intyg från psykolog redan nu. Börja på BVC. Om ni skulle ha råd med en inneboende nattbarnflicka som tar allt med barnen på nätterna, så vore det förstås ännu bättre. 

Sedan borde du nog sterilisera dig så fort som möjligt, eftersom du uppenbarligen inte har koll på din fruktsamhet. 

• Anonym (för sent)
    Seven Costanza skrev 2022-03-21 22:07:43 följande:

Vadå DU har barn sedan innan? Det har ju han också, de har två små gemensamma barn som han rimligen har sett på ultraljud just runt v 18-20 för inte alls länge sedan, så han borde veta hur stort och välutvecklat fostret redan är. 

TS. Gör abort om du inte orkar med ett till oavsett om ni är tillsammans eller ej, men ni bör gå i parterapi om ni ska kunna rädda er relation om du vill det. Nog för att han säkert är chockad men det är ingen ursäkt för hans sviniga beteende. 

Det är för sent för abort. Har du tänkt att hon ska göra aborten illegalt?
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-24 05:14:07 följande:
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-22 07:32:05 följande:

Du är för långt gången för en abort. Alltså finns inte det alternativet. Det måste du förklara för honom.

Anonym (Jessica) skrev 2022-03-24 00:25:03 följande:

Att abortera ett friskt barn i vecka 19 är enligt mig helt otänkbart.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 04:30:08 följande:
    Det är för sent för abort. Har du tänkt att hon ska göra aborten illegalt?

Ni har fel hel drösen.
    Man kan få tillstånd till abort en bra bit efter v 18 och ett skäl som kan bli beviljat är att man inte ens vetat att man är gravid och absolut inte vill ha ett barn till.

Känner personligen två kvinnor som fått sen abort beviljat av detta skäl.
    Plus att jag känner en kvinna som fick det pga sin ålder (50+) men det är ju inte relevant här.

Sen föreslår jag inte att ts ska göra abort då hon ju vill ha detta barn.
    Jag vill bara tillrättavisa er som har fel.

Det brukar alltid heta, att sen abort bara beviljas när det finns extrema skäl - typ en ung flicka som rövats bort och är gravid med sin kidnappare, om flickan utnyttjats av sin far eller bror, eller om barnet saknar både armar och ben.

Om det är sant som du säger att det räcker med att man "inte vetat att man är gravid" (det kan ju vem som helst påstå, hur bevisar man det?) och att man "absolut inte vill ha ett barn till" (ja det brukar ju vara motivet för abort...), så har vi i praktiken fri abort t.o.m. vecka 21. "den etiska prövningen" är alltså bara en formalitet, för att lugna alla som blir upprörda annars?

Vet du, det här j-vla landet har blivit så galet, att det skulle kunna vara så att du har rätt. Men då ska det upp i ljuset!!!
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-24 19:30:25 följande:

Det här landet är inte så jävla galet. Om du drar efter andan lite istället för att hata ditt eget land så kan du se att det finns massa statistik från socialstyrelsen. Här får du ett sammandrag:
    Andelen sena aborter (18 + veckor) utgör mellan 0,5 och 1 % av alla aborter. Det växlar från år till år och går upp och ner. Som ett exempel var 0,9 procent av alla aborter utförda efter vecka  år 1983 och 1 procent 2016. Däremellan har det gått upp och ner. Det är alltså så att folk födda på 60-talet eller tidigare gjorde lika ofta sena aborter som dagens kvinnor. Så vart har samhället tagit vägen? Ingenstans skulle jag säga. 

av de sena aborterna som godkänns handlar majoriteten - ca 75 % - om fosterskador. 25 % handlar om sociala skäl och av dessa får en fjärdedel avslag på sin ansökan. 

antalet sena aborter totalt var 538 st och av dessa var alltså 401 pga fosterskador. Resterande är
    pga sociala skäl eller sjukdom hos mamman. 

Så nej det har inte blivit värre. Tvärtom har fosterdiagnostik gjort att man kan upptäcka svåra skador tidigare. 

Men nu var det ju signaturen Anni som skrev, att det räcker med att man "inte visste att man var gravid" och "absolut inte vill ha barn" - så får man en abort i en tidpunkt av fosterutvecklingen, då barnet ofta föds levande och skriker och desperat försöker andas och få leva. Det var inte JAG som skrev det.

Jag hoppas VERKLIGEN att det bara är vid extrema skäl man kan få abort så sent, och jag tycker egentligen inte att man ska få det då heller. Det är för sent. Alla problem som blir får lösas på annat sätt, när barnet redan är så stort. Adoption kanske, eller fosterhemsplacering, eller fosterhemsplacering för mor och barn tillsammans om det är en ung mamma, eller hemmahosare som hjälper till i hemmet, eller vad vet jag. Men inte MORD i alla fall, för det är vad det handlar om i dom veckorna - låt oss tala klarspråk.

Och sedan detta med procentandelen sena aborter. Den är ju helt ointressant eftersom vi har så FRUKTANSVÄRT många aborter i Sverige. Så även om det bara skulle vara en procent som görs så sent, så innebär det flera hundra skräckscener om året. I ett land som leker att det är en "humanitär stormakt". 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-25 07:03:09 följande:

Du påstod att det blivit värre, inte sant? Jag svarade. Kvinnor som nu är 60 år och över gjorde lika ofta abort som dagens fertila kvinnor. 

Så vad jämför du med? Inte verkligheten verkar det som. Sen är det också så här att det 1983 var mycket vanligare att göra abort efter vecka 7. 

Att det är en skräckscen att göra en sen abort kanske stämmer. Det är också en skräckscen att föda ett barn som inte kan leva mer än en dag utanför livmodern och under den dag plågas svårt. Att göra en sen abort är knappast ett lättvindigt beslut. Det kan ändå vara rätt beslut och du kan knappast sätta dig till doms över de få personer som gör det. 

Nej, i det fallet gör det ju ingen skillnad. Men återigen: jag bemötte en person som sa, att det går att få abort efter vecka 18 bara för att man "inte märkt att man är gravid" och "absolut inte vill ha barn". Det kan ju ALLA som söker säga, så i så fall HAR vi fri abort till och med vecka 21. Och eftersom kroppen kämpar för att behålla graviditeten och barnet kämpar för att få leva, när det har gått så långt, så kan kvinnan vara en bra bit in i den 22:ra veckan när det äntligen kommer ut...

Och JA jag fördömer kvinnor, som gör abort på ett friskt barn så sent. I alla fall i Sverige, kan det inte finnas några skäl som är värda det. Har man gått 21 veckor, så kan man gå 18 veckor till (och be om en igångsättning, så man kommer ifrån det tidigare, om man nu absolut känner så), och sedan kan man lämna över barnet till ett barnlöst par som blir glada. 18 veckor till är inte mycket, i förhållande till ett barns liv. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 17:50:33 följande:
    Japp, Kina har exempelvis haft det förfarandet.
    Japp, och även i USA före Trump (i vissa delstater). Fru Clinton var för det. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 11:30:17 följande:
    I de flesta länder finns en gräns där abort blir mord, även i Sverige. Här skulle det t.ex. ses som mord i vecka 25 att göra abort på ett friskt foster, men i Australien i ACT är det fullt lagligt att göra abort hela vägen. I många länder ses det som mord att göra abort på ett friskt foster efter 12 veckor. Det är liksom inte helt självklart. Abort är ju ett legalt eller illegalt mord på ett foster, gränsen varierar i olika länder, så det som är mord i Danmark kan vara abort i Sverige, och det som är mord i Sverige kan vara abort i Australien.
    Ja, och i länder som har aktiv dödshjälp ses inte det som mord, och i länder som har dödsstraff ses inte det heller som mord... De här gränserna är som sagt inte skrivna i sten. Jag tycker inte att man kan gömma sig bakom lagarna i det land och den tid där man råkar leva i för tillfället. Jag menar, hade man råkat leva i Nazityskland, så hade det varit lagligt att döda en hel rad grupper av människor. Men hade det känts bra efter att kriget var slut, och en ny regim bestämde vad som var lagligt och inte? Knappast, va?

Lagarna kring abort kan komma att ändras i Sverige också. Jag tror att man måste lyssna till sitt eget samvete, när det gäller sådana här frågor. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-25 22:06:27 följande:
    Jag har aldrig träffat hans familj utan bara sett hans mamma på facetime(pappan är död sedan länge)..vi har en gemensam bostadsrätt och jag har en egen bostadsrätt sedan innan..han har tidigare skickat olika summor till sin mamma men även syskon och deras familjer syskonbarn med familjer etc vilket jag sagt till att jag vägrar vara del av längre oavsett om jag är s.k. höginkomsttagare eller inte..har sagt att 2 lax till din mamma är rimlig summa men mer än så är för.mig inte rimligt och att jag inte kommer att fortsätta betala så stora summor hemma som jag tidigare gjort..därför har jag inte betalat lika mkt hemma sedan årsskifte så det kan bara därför han är sur..att vi inte har "råd" vilket inte alls stämmer utan vi får ut minst 60 lax tillsammans+ bb på 4 lax efter skatt nu när jag är FL (11 lax i boendekostnad) och jag drar in mest även som FL men pengafrågan har aldrig varit ngt problem tidigare iallafall..hur kan vi inte ha råd fattar jag inte..vi har dessutom massor med kläder,vagnar etc redan..

Jag tänker beställa hem skilsmässopapper eftersom han nu på kvällen även låst in sig I vardagsrummet med nyckel för att slippa bli väckt av barnen tror jag iaf..nej jag behöver inte en till bebis i hemmet
    Är han utlänning, alltså? Familjen i ett annat, fattigare land? Det är för sent för dig nu, TS, men detta brukar aldrig vara en bra idé, just för att den utländska parten ofta känner att han eller hon måste skicka pengar "hem".

Dessa kulturer har ju en helt annan sed, där man ansvarar för släktingar utanför kärnfamiljen hela livet, och det är ju inte så kul för den svenska parten som kanske skulle vilja ha pengarna till något annat. Köpa hus, ge de egna barnen någon fritidsaktivitet, resa eller upplevelse... och så går inte det, för att man måste betala för partnerns syskonbarns utbildning, eller partnerns farfars privatsjuksköterska. 

Ofta berättar ju inte den utländska parten detta heller, förrän han eller hon fått den svenska parten fast med äktenskap och barn. SEDAN börjar pengaskickandet...
  • Anonym (för sent)
    Anonym skrev 2022-03-26 13:17:00 följande:
    Jag var på cellprov och frågade i samband med det o blev informerad om att man i första hand steriliserar mannen eftersom det är ett betydligt enklare ingrepp.  går snabbt under lokalbedövning. En kvinnlig sterilsering är mer komplicerad o görs under narkos där man öppnar buken. Det verkar som att man "helst" bara steriliserar kvinnor om de ändå gör en operation av annat skäl eller kejsarsnitt.
    Hmmm... var det en VETERINÄR du var hos? "Man steriliserar i första hand handjuret..." Mannen har ingen egen vilja, eller..?

Så där får en vårdpersonal inte yttra sig. Det stämmer nämligen inte med Socialstyrelsens riktlinjer kring sterilisering, som är det som läkaren ska gå efter när han beslutar om han ska bevilja sterilisering eller ej. Vilket kön ingreppet är lättare för, spelar ingen roll.  En sterilisering ska nämligen ALLTID vara ett PERSONLIGT beslut.

Man steriliserar alltså inte en man för att hans nuvarande partner inte kan äta p-piller, inte ens om hon inte bör bli gravid igen av någon medicinsk orsak. Beslutet att låta sterilisera sig ska vara HELT frikopplat från faktorer hos den nuvarande partnern. Det ska vara ett djupt känt beslut att: "vad som än händer i livet i fortsättningen; om det tar slut med den partner jag har eller om hon dör, om jag träffar någon ny, om de barn jag har alla skulle dö i en epidemi eller olycka - så vill jag aldrig mer ha barn". Kan mannen (eller kvinnan) som ansöker om sterilisering inte trovärdigt förklara att han/hon känner så, så ska ingreppet inte utföras. 

Tänk även på att vi lever i Sverige, där skilsmässa är lätt att få och 50 procent av alla förhållanden tar slut (samboförhållanden ca 60 procent och äktenskap ca 40 procent). I ljuset av det är det rena galenskapen, att sterilisera sig för någon annans skull. 
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 13:31:52 följande:
    Att ens partner skickar pengar till sin familj är dock inget som behöver drabba en som partner. Oavsett om man är gifts eller ej. Man kan ha enskild ekonomi även som gifta och då göra vad man vill med de pengarna man har kvar efter att gemensamma utgifter är betalda. 
    Fast så kan man ju inte tänka, när man är en kärnfamilj med enbart gemensamma barn? Då är det väl självklart att man har alla pengar tillsammans? Om man inte har två mycket höga inkomster, så att det där beloppet som skickas inte spelar någon roll, men så är det ju sällan. Och den utländska parten brukar även tjäna mindre än den svenska (oavsett kön), så i praktiken blir det den svenska parten som sponsrar underhållet till släkten i hemlandet ändå.

Sedan kan det även visa sig att den utländska parten testamenterat pengar till syskonbarnen, så att de egna barnen får mindre. I värsta fall måste man sälja huset för att kunna betala ut arvet (gemensamma barn får ju vänta på sitt arv tills båda föräldrarna har gått bort).

Det här borde man varna mera för. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Farmaceut) skrev 2022-03-26 15:12:11 följande:
    Jaja, men jag försökte aldrig bli med barn med honom. Kan berätta varför: Jag vill aldrig mer ha barn!

Det var det första han frågade mig, och jag svarade nej på den frågan. Ändå bestämmer han åt mig att jag försöker bli med barn bakom hans rygg. Fast jag inte ens vill ha fler barn!

Kanske väntar med att dejta någon ny tills det där preventivmedlet för män lanseras. Sedan får man kontrollera att att männen verkligen använder det så de inte försöker lura till sig ett till barn. Man vet ju aldrig!
    Det bästa är väl om den som vet med sig att den absolut inte vill ha barn, skyddar SIG. Sedan kan den andra parten göra som han eller hon vill med den saken. Barnfrågan är så viktig, att man aldrig ska lämna över ansvaret för den åt någon annan. 

Sedan säger jag inte att det är KONSTIGT att folk - särskilt män, då - gör så i långa förhållanden. Säger frun att hon äter p-piller, så litar väl maken på det efter många års förhållande. Betydligt mer konstigt är det, att män vid nya och tillfälliga relationer, litar på kvinnan när hon säger att hon käkar piller, eller har spiral, eller är steril... Jag menar, ingen skulle ju ta ut hela sin förmögenhet och lämna åt en helt ny bekantskap att förvalta, heller. Och räknar man på vad ett barn kostar, så blir det ett par miljoner innan de är vuxna... och sedan tillkommer arvsrätten, även om mannen är gift och har äktenskapliga barn när han avlider. 
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 17:42:08 följande:
    Varför är det så självklart att alla pengar är allas bara för attan är en kärnfamilj? Gemensam eller enskild ekonomi är upp till var och en. 
    För att man har barnen tillsammans..? Om min (fiktive!) make skickar 1000 kronor i månaden till Irak, så är det ju VÅRA barn som måste få mindre av allting varje månad, till ett värde av tusen kronor. Billigare eller inga fritidsaktiviteter eller sportutrustning, sämre kläder, sämre mat, eller att vi aldrig kan resa någonstans på sommarlovet, eller alternativt längre dagar på dagis och fritids för att jag måste arbeta mer för att kompensera upp...
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 18:30:42 följande:
    Man kan fortfarande ha enskild ekonomi, vilket innebär att du inte drabbas. Så länge inte barnbidraget skickas så drabbas inte barnen. 
    Nä, för barnbidraget täcker ju ett barns hela månadskostnad på en rimlig nivå..? Inklusive fritidsaktiviteter och sommarsemestrar... Jag förstår inte hur du tänker? Alla pengar som går från familjen till någon utanför familjen, är naturligtvis en förlust för barnen. Sådant måste man varna för! 
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 20:39:56 följande:
    Det kan absolut täcka fritidsaktiviteter och mat, kläder etc. Som det är till för. Tillsammans med bidrag från mor och far. 

Om pappan nu väljer att skicka delar av sina pengar (efter att gemensamma utgifter är betalda) till sin släkt är det dennes val. Precis som man kan välja att lägga på en egen dyr hobby, snus, cigg eller exklusiva klockor. Och kvinnan kan lägga sina pengar på det denne vill; smink, exklusiva väskor, sina barn, sin släkt etc. 
    Nja, är man gifta så ska faktiskt alla beslut som rör ekonomin fattas "i samförstånd". Det står i Äktenskapsbalken. Gäller för övrigt även barnlösa äkta par. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (J) skrev 2022-03-27 01:30:33 följande:
    Då får han naturligtvis ta av sina egna pengar och skicka till familjen! Givetvis måste det inte drabba barnen. 
    När man är gifta och har gemensamma barn (och inga särkullar), finns det inget som heter "egna pengar". Jag hade i alla fall inte accepterat det synsättet.
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-27 00:43:00 följande:

Ja alltså vi pratar inte om 1000 eller 2000 kr i månaden, det är vad som skickas till ena systersonen..de är varken fattiga eller har någon sjukdom samt att flera av hans syskon bor i Europa(UK, Holland,DK,NO) etc med fruar och barn i hemlandet som de sedan ber honom om pengar till för att försörja så de själva kan etablera diverse företag i dessa länder så att levnadsstandarden är tillräckligt gäg när fru och barn kommer och det är detta jag börjat störa mig på..vi åker inte på ngn semester eller har gemensam ekonomi eller planer..har försökt men då hsr han "lånat" ut mina pengar och sen förnekat detta och han själv säger att han "lånar" pengar till dessa vuxna män..skulle han skicka 2000 kr till sin morsa är det inga problem...men de talar endast i Euro inte den lokala valutan ..2K sek motsvarar en hyfsad månadslön i det landet som de bor i..han har bara under sommaren givit 80 k och där i finns även mina pengar genom att jag låtit en bekant till maken hyra min br eftersom de vädjade och jag tyckte synd om denna familj eftersom de har småbarn..då har de swishat hyran till maken mwn han har inte överfört dessa till mig under flera månader men jag har ändå fått betala lån+montering på 10 k samt dagisavgift + halva hyran där vi bor ..detta har jag satt stopp för och har tidigare inte velat bråka om pengar utan sett oss som en familj..men när dessa pengar närmare 60 k inte fanns kvar blev jag lack och ska därför sälja min br och betalar inte längre halva hyran eftersom han inte längre tar ngt ansvar i hushållet pga att han jobbar så mkt extra för att skicka ner så han ansluter vid 21 tiden..detta har gått i perioder och har inte varit så men nu är jagmer uppmärksam på.detta..när jag konfrontetat har det sagts men du får ändå ut 50 k vad ska du göra med dina pengar..jadu inte ska de få till din lata familj iallafall..barnens aktiviteter och kläder etc är inte drabbade eftersom jag inhandlar allt de behöver men jag vill hellre spara överskottet än att spendera på kvinnor som vägrar arbeta..det tar inte heller ett nej eller jag har inge pengar och det år säkert ett 20 tal individer som det skickas till i perioder och de föder barn när se själva behagar..de har han inte föreslagit varken abort eller preventivmedel åt trots att vi involveras i försörjningen av dessa ungar 

Det är därför man aldrig ska ge sig in med män/kvinnor från vissa kulturer. Men jag gissar att du inte kände till det här i förväg. Många gör ju tyvärr inte det, eftersom media tiger, forum censureras...
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-27 17:37:18 följande:

Anonym (Prata) den paragrafen innebör dock inte att man måste ha gemensam ekonomi och att alla pengarna ska ses som gemensamma. 

Sedan är begreppet familj rätt stort och behöver inte bara innebära kärnfamiljen. 

Inom svensk lagstiftning? Visa mig den paragraf där det står, att man är underhållningsskyldig för sina syskon, sina syskonbarn eller sina föräldrar?

Som en passus kan jag förresten nämna, att i Tyskland blir man faktiskt skyldig att bidra till sina föräldrars åldringsvård, om föräldrarna inte själva har inkomst eller förmögenhet så att det räcker utan att belasta det allmänna, om man (alltså det vuxna barnet) har en årsinkomst på 100 000 Euro eller mer. D.v.s. i praktiken är det ytterst få som blir betalningsskyldiga.

Men i Sverige har vi inte så. Och då kan inte en utländsk partner plötsligt, utan att ha sagt detta före vigseln, komma och säga att "vi måste dra in på våra kostnader från och med i höst, för jag har lovat att finansiera systersonens ingenjörsutbildning". 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Bob) skrev 2022-03-27 17:47:07 följande:
    Nej, det betyder inte
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-27 01:22:12 följande:
    Nja, är man gifta så ska faktiskt alla beslut som rör ekonomin fattas "i samförstånd". Det står i Äktenskapsbalken. Gäller för övrigt även barnlösa äkta par.
    Ja OM man kommer överens, ja. Som jag läser det, så är dessa överenskommelser inte för evigt (om de inte beseglats med ett äktenskapsförord, bevittnats och lämnats in på Tingsrätten - i så fall gäller de förstås tills man får den andre att skriva på ett nytt äktenskapsförord).

...utan om jag ser att min man använder sina "egna" pengar till att försörja syskon och syskonbarn i hans hemland, fast jag hela tiden trott att de skulle gå till hans häftiga hobby som gör honom mer attraktiv i mina och andras ögon, och som i förlängningen kanske t.o.m. skulle hjälpa honom att tjäna mer pengar i sitt yrke, så måste jag som äkta maka få lägga in mitt veto. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19