Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Han är alltså rasande för att ditt ägg blivit befruktat med hans spermie? Det är ju helt absurt. Man fattar inte att det finns män som resonerar så här år 2022. Att bli gravid är en fysisk funktion som man inte styr över, annat än genom preventivmedel som han inte använt. Förstår att du blir otroligt besviken över hans reaktion. Tänk dig motsatsen. Att du blir rasande över att han gjort dig gravid. Det är exakt samma sak. Han försöker bara lägga över hela ansvaret på dig och det är så otroligt korkat. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 13:39:37 följande:
    Det brukar alltid heta, att sen abort bara beviljas när det finns extrema skäl - typ en ung flicka som rövats bort och är gravid med sin kidnappare, om flickan utnyttjats av sin far eller bror, eller om barnet saknar både armar och ben.

Om det är sant som du säger att det räcker med att man "inte vetat att man är gravid" (det kan ju vem som helst påstå, hur bevisar man det?) och att man "absolut inte vill ha ett barn till" (ja det brukar ju vara motivet för abort...), så har vi i praktiken fri abort t.o.m. vecka 21. "den etiska prövningen" är alltså bara en formalitet, för att lugna alla som blir upprörda annars?

Vet du, det här j-vla landet har blivit så galet, att det skulle kunna vara så att du har rätt. Men då ska det upp i ljuset!!!

Det här landet är inte så jävla galet. Om du drar efter andan lite istället för att hata ditt eget land så kan du se att det finns massa statistik från socialstyrelsen. Här får du ett sammandrag:
    Andelen sena aborter (18 + veckor) utgör mellan 0,5 och 1 % av alla aborter. Det växlar från år till år och går upp och ner. Som ett exempel var 0,9 procent av alla aborter utförda efter vecka  år 1983 och 1 procent 2016. Däremellan har det gått upp och ner. Det är alltså så att folk födda på 60-talet eller tidigare gjorde lika ofta sena aborter som dagens kvinnor. Så vart har samhället tagit vägen? Ingenstans skulle jag säga. 

av de sena aborterna som godkänns handlar majoriteten - ca 75 % - om fosterskador. 25 % handlar om sociala skäl och av dessa får en fjärdedel avslag på sin ansökan. 

antalet sena aborter totalt var 538 st och av dessa var alltså 401 pga fosterskador. Resterande är
    pga sociala skäl eller sjukdom hos mamman. 

Så nej det har inte blivit värre. Tvärtom har fosterdiagnostik gjort att man kan upptäcka svåra skador tidigare. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 22:57:50 följande:
    Men nu var det ju signaturen Anni som skrev, att det räcker med att man "inte visste att man var gravid" och "absolut inte vill ha barn" - så får man en abort i en tidpunkt av fosterutvecklingen, då barnet ofta föds levande och skriker och desperat försöker andas och få leva. Det var inte JAG som skrev det.

Jag hoppas VERKLIGEN att det bara är vid extrema skäl man kan få abort så sent, och jag tycker egentligen inte att man ska få det då heller. Det är för sent. Alla problem som blir får lösas på annat sätt, när barnet redan är så stort. Adoption kanske, eller fosterhemsplacering, eller fosterhemsplacering för mor och barn tillsammans om det är en ung mamma, eller hemmahosare som hjälper till i hemmet, eller vad vet jag. Men inte MORD i alla fall, för det är vad det handlar om i dom veckorna - låt oss tala klarspråk.

Och sedan detta med procentandelen sena aborter. Den är ju helt ointressant eftersom vi har så FRUKTANSVÄRT många aborter i Sverige. Så även om det bara skulle vara en procent som görs så sent, så innebär det flera hundra skräckscener om året. I ett land som leker att det är en "humanitär stormakt". 

Du påstod att det blivit värre, inte sant? Jag svarade. Kvinnor som nu är 60 år och över gjorde lika ofta abort som dagens fertila kvinnor. 

Så vad jämför du med? Inte verkligheten verkar det som. Sen är det också så här att det 1983 var mycket vanligare att göra abort efter vecka 7. 

Att det är en skräckscen att göra en sen abort kanske stämmer. Det är också en skräckscen att föda ett barn som inte kan leva mer än en dag utanför livmodern och under den dag plågas svårt. Att göra en sen abort är knappast ett lättvindigt beslut. Det kan ändå vara rätt beslut och du kan knappast sätta dig till doms över de få personer som gör det. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 11:30:17 följande:
    I de flesta länder finns en gräns där abort blir mord, även i Sverige. Här skulle det t.ex. ses som mord i vecka 25 att göra abort på ett friskt foster, men i Australien i ACT är det fullt lagligt att göra abort hela vägen. I många länder ses det som mord att göra abort på ett friskt foster efter 12 veckor. Det är liksom inte helt självklart. Abort är ju ett legalt eller illegalt mord på ett foster, gränsen varierar i olika länder, så det som är mord i Danmark kan vara abort i Sverige, och det som är mord i Sverige kan vara abort i Australien.

Nej det räknas inte som mord i Sverige. Man döms inte till mord för att ha gjort en illegal abort. 

Mord är en rätt snäv definition  Du kan inte bara hitta på saker såhär. Läs på igen och kom tillbaka och berätta om vilka länder som faktiskt räknar illegala aborter som mord. Det är inte många. Sen tar du och kollar hur situationen för kvinnor är i de länderna, kolla t ex Amnestys sida. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Jessica) skrev 2022-03-26 00:21:43 följande:

Anonym (Bob):  inte mig du frågade, men här: sv.m.wikipedia.org/wiki/Extrauteral_abort

Nu är ju detta något som är extremt ovanligt och inte händer i Sverige. 

sen har jag svårt att förstå varför denna tråd ska fyllas med vidriga exempel på extremt ovanliga aborter när TS inte ens vill göra abort. Den som vill ha abort är hennes man. Men som vanligt bortser man från mäns ansvar och kan t o m i en sån här tråd förfasa sig över kvinnor. 

Uppgradera mäns ansvar och sluta skyll alla aborter på kvinnor. För all tillgänglig statistik pekar på samma faktum: i de fall där det finns en pålitlig barnafader som önskar barnet och som tar ansvar så är abort sällan ett alternativ som kvinnor önskar. Så varför pratas det så lite om att män är ansvariga för en stor mängd aborter? 

Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19