Inlägg från: Anonym (^) |Visa alla inlägg
  • Anonym (^)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-22 05:31:21 följande:

Tack för svar!
    Ja tanken var "egentligen" ca 1.5 år mellan barnen men nu så blev det tackochlov tidigare och utan massa försök och ångest inför mens etc...jag känner mig otroligt tacksam då det tagit mkt längre tid innan..jag vet inte vad som hänt i hans hjärna men jag har klurat ut att der finns en ekonomisk aspekt i det hela då han tidigare iallafall skickat pengar till sina syskon som är vuxna och har flera barn än vad vi har men det har jag satt stopp för från början av året så det kan vara det som är upprörande för honom...

Nej han "skojade" med mig i december och frågade om jag var gravid eftersom han hade hittat ett test (äl) som han trodde var positivt..och då var han glad över det..

Nej jag kommer såklart inte göra abort och jag skulle aldrig göra abort annat än om fostret vore livsodugligt..inte annars och det är inget som han inte kände till eller tom delade åsikt om fram tills nu..

Ja jag klarar av att ha flera småbarn så just det är inga problem,jag älskar att vara mamma och de små som jag har sover i princip hela nätterna (annat med första som hade kolik i 5 mån)..rent ekonomiskt klarar jag mig också även som ensamstående om det skulle bli så..harhög ut ildning och fast anställning med bra förstående chefer och trevlig arbetsmiljö..

Jag skulle gärna ha fler barn framöver men inte med denna reaktion...maken sa att han visst vill ha fler barn "om några år" så det gör reaktionen ännu konstigare..

Jag får helt enkelt ta tjuren vid hornen och konfrontera och ifrågasätta detta, han kanske har andra planer i framtiden som inte involverar mig helt enkelt men jag har inte sett det förrän nu..men men jag hoppas graviditeten går bra och jag+ övriga familj,släkt etc ser iallafall fram emot barnet:) 

Men hur kan han ens kräva abort när du är i vecka 19? Vi har fri abort i Sverige t.o.m. vecka 18. Du KAN alltså inte göra abort. Så hur kan han ens tro att detta går att diskutera? Känner han inte till den svenska abortlagen?
  • Anonym (^)

Först nu läste jag det sista i din trådstart - att han vill avskriva sig vårdnaden. Han har alltså gjort sin fru gravid och blir nu förbannad och vill inte ta sitt ansvar för barnet? Jisses, vad är det med vissa män? Detta är ju inte första gången man läser på FL om män som blir rasande när de gjort sin kvinna gravid och hotar med att lämna m.m. om hon inte gör abort. Jag håller helt med Stina, en otroligt korkad reaktion från hans sida och dessutom fruktansvärt omoget. Jag hoppas att detta bara handlar om att han inte tänker klart pga panik och att han sansar sig till slut.

• Anonym (^)

TS, hur går det? Har du pratat med din man?

• Anonym (^)
    Anonym (Anni) skrev 2022-03-24 05:14:07 följande:
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-22 07:32:05 följande:

Du är för långt gången för en abort. Alltså finns inte det alternativet. Det måste du förklara för honom.

Anonym (Jessica) skrev 2022-03-24 00:25:03 följande:

Att abortera ett friskt barn i vecka 19 är enligt mig helt otänkbart.

Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 04:30:08 följande:
    Det är för sent för abort. Har du tänkt att hon ska göra aborten illegalt?

Ni har fel hel drösen.
    Man kan få tillstånd till abort en bra bit efter v 18 och ett skäl som kan bli beviljat är att man inte ens vetat att man är gravid och absolut inte vill ha ett barn till.

Känner personligen två kvinnor som fått sen abort beviljat av detta skäl.
    Plus att jag känner en kvinna som fick det pga sin ålder (50+) men det är ju inte relevant här.

Sen föreslår jag inte att ts ska göra abort då hon ju vill ha detta barn.
    Jag vill bara tillrättavisa er som har fel.

Fast TS vill ju ha barnet.

Vad räknar du som "en bra bit"? Socialstyrelsen kan bevilja abort efter vecka 18, men endast t.o.m. vecka 21. Efter det är det helt omöjligt. Man ska ha synnerliga skäl för att få göra abort efter v. 18. Det kan vara att fostret är sjukt eller skadat, eller att den gravida kvinnan har ett missbruk eller mår psykiskt dåligt. Att det betraktas som ett synnerligt skäl att man inte visste att man var gravid har jag aldrig hört talas om. Kan det vara så att dina väninnor mådde psykiskt dåligt av tanken på att få ett (till?) barn? Jag tycker dock inte att TS verkar må psykiskt dåligt av själva graviditeten. Det är ju hennes mans barnsliga beteende som ställer till det. Socialstyrelsen kommer inte att bevilja abort bara för att pappan inte vill ha ett till barn.
  • Anonym (^)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 15:21:50 följande:
    Jo, det är straffbart i Sverige att exempelvis hålla en skalpell mot barnets huvud i slidöppningen så bebisen dör när den föds ut, mord. I andra länder är samma procedur en legal abort. 
    Vänta, va? Finns det länder där man utför abort på det sättet?
  • Anonym (^)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 17:50:33 följande:
    Japp, Kina har exempelvis haft det förfarandet.
    Men fy!
  • Anonym (^)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-25 18:02:14 följande:

Har varit på Rul som såg toppen ut och jag väntar en liten pojke..har även meddelat maken att han får sova någon annanstans om han ska fortsätta bete sig såhär..vill inte att han lägger sordin på stämningen mer..det räcker nu.."chock" varar inte i flera veckor så det här är något annat.

Hur reagerade han?
  • Anonym (^)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-25 21:24:54 följande:

Går tyvärr inte att citera denna gång..men jag smsade om att jag ville prata men fick inget svar på flera timmar..vill nämligen inte att barnen ska vara närvarande eller att det ska uppstå tjafs i närheten av barnen..skickade iväg min äldsta med sina kusiner och morbror på bio/"grabbhäng" med förhoppningen om att maken skulle vilja prata men han har stängt in sig och ockuperat vardagsrummet..när jag kom hem låg han pch sov efter att jag hämtat barnen gåendes och varit ute några timmar efter förskolan/skolan...han smsade för någon timme sen att han aldrig mera vill prata med mig,han vill inte veta ngt angående barnet eller hur det gick på ultraljudet utan vi kan prata när jag "löst problemet"..han tänker inte gå någonstans och han ska sitta kvar i vardagsrummet tillsvidare..imorgon har jag beställt tårta och catering till ena barnets 2 års kalas som maken sagt att han tänker bojkotta om.jag inte gör i våran bostad men han tänker fortsätta vara sur..jag tycker det är skämmigt så jag har redan planerat att ha det I en lokal i brorsans hus men dit vägrar karln komma av "princip" skäl..tur att det bara är mina syskon+syskonbarn som ska komma (hans familj bor i ett annat land och båda mina föräldrar är avlidna tyvärr)..

Jag börjar fundera på om han kanske träffat ngn annan under sommaren när han besökte sin familj..

Vilket sjukt beteende. Det verkar ha slagit slint fullständigt hos honom. Eller har han betett sig irrationellt tidigare under ert äktenskap?
  • Anonym (^)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-27 00:43:00 följande:

Ja alltså vi pratar inte om 1000 eller 2000 kr i månaden, det är vad som skickas till ena systersonen..de är varken fattiga eller har någon sjukdom samt att flera av hans syskon bor i Europa(UK, Holland,DK,NO) etc med fruar och barn i hemlandet som de sedan ber honom om pengar till för att försörja så de själva kan etablera diverse företag i dessa länder så att levnadsstandarden är tillräckligt gäg när fru och barn kommer och det är detta jag börjat störa mig på..vi åker inte på ngn semester eller har gemensam ekonomi eller planer..har försökt men då hsr han "lånat" ut mina pengar och sen förnekat detta och han själv säger att han "lånar" pengar till dessa vuxna män..skulle han skicka 2000 kr till sin morsa är det inga problem...men de talar endast i Euro inte den lokala valutan ..2K sek motsvarar en hyfsad månadslön i det landet som de bor i..han har bara under sommaren givit 80 k och där i finns även mina pengar genom att jag låtit en bekant till maken hyra min br eftersom de vädjade och jag tyckte synd om denna familj eftersom de har småbarn..då har de swishat hyran till maken mwn han har inte överfört dessa till mig under flera månader men jag har ändå fått betala lån+montering på 10 k samt dagisavgift + halva hyran där vi bor ..detta har jag satt stopp för och har tidigare inte velat bråka om pengar utan sett oss som en familj..men när dessa pengar närmare 60 k inte fanns kvar blev jag lack och ska därför sälja min br och betalar inte längre halva hyran eftersom han inte längre tar ngt ansvar i hushållet pga att han jobbar så mkt extra för att skicka ner så han ansluter vid 21 tiden..detta har gått i perioder och har inte varit så men nu är jagmer uppmärksam på.detta..när jag konfrontetat har det sagts men du får ändå ut 50 k vad ska du göra med dina pengar..jadu inte ska de få till din lata familj iallafall..barnens aktiviteter och kläder etc är inte drabbade eftersom jag inhandlar allt de behöver men jag vill hellre spara överskottet än att spendera på kvinnor som vägrar arbeta..det tar inte heller ett nej eller jag har inge pengar och det år säkert ett 20 tal individer som det skickas till i perioder och de föder barn när se själva behagar..de har han inte föreslagit varken abort eller preventivmedel åt trots att vi involveras i försörjningen av dessa ungar 

Helt vansinnigt att han försörjer sina släktingars fruar.

Har du berättat för honom att du vill skiljas?

• Anonym (^)
    Anonym (Ewa) skrev 2022-03-27 09:26:31 följande:

Men om han har råd att ge bort närmare 80000 kr till sina släktingar över en kort period så har han väl råd med ett till barn? Jag tycker att det låter som om han utnyttjar dig ekonomiskt och praktiskt. Det låter på det du beskriver som om du tar hand om barnen och det ekonomiska mest. Vad tillför han mer än negativ attityd och surande? Jag reagerade också på det jag läste om att han låste in sig i vardagsrummet för att få vara ifred och att han ignorerar dig inför era barn under så lång tid. Bara för att du är gravid. Det låter elakt. Jag lever själv med en man som har tagit senaste gravidbeskedet väldigt dåligt. Jag är bara i v.12 men han har i princip ignorerat mig sedan v.8 då han fick veta om det. Jag vet inte vad det är för fel på honom, vi har försökt aktivt att få barn ganska länge. Detta dödar verkligen ens känslor. Jag har svårt att se att vi kommer kunna gå igenom detta tillsammans tyvärr. Det låter som om du är i samma sits. 

Men vad konstigt. Ni har alltså försökt få barn länge, men nu när du äntligen är gravid, så är han sur? Vad är det han tycker att du har gjort fel?
  • Anonym (^)
    Anonym (Ewa) skrev 2022-03-27 11:17:42 följande:

Jag tror att han har fått en chock. Vi är lite till åren och han trodde kanske inte att det skulle gå vägen. Det är mest jag som har varit drivande i barnfrågan men han har ju haft oskyddat sex med mig varje månad på rätt dagar. Vissa män verkar ha lite strutsmentalitet när det gäller oskyddat sex? Sedan så har jag inte mått så bra under dom här första veckorna pga gravidhormoner och illamående. Vi har inte kunnat ha sex tex och jag har varit i min egen bubbla. Hur som helst så hoppas jag att han tinar upp snart för som kvinna så tappar man verkligen lusten till ett förhållande med en man som beter sig så barnsligt.

Ok, så han kanske egentligen inte ville ha barn? Oavsett så får han ju skylla sig själv om han har haft oskyddat sex med dig. Jag håller med dig om vad du skriver om strutsmentalitet. Vissa män verkar räkna kallt med att det inte ska bli några barn och sedan skuldbelägger de kvinnan när det ändå händer. Hoppas verkligen att det löser sig för er.
  • Anonym (^)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-27 14:18:59 följande:
    Ja bostaden äger jag tillsammans med mina 2 syskon så det är del av ett arv (tyvärr ) men sen har jag också csn lån. Min br ska jag säljs innan jag initierar skilsmässa och jag ska betala av mina csn skulder med detta och återinvestera i vårat hus  och köpa en rynligare bil.Bostaden vi äger nu är den enda gemensamma.

Han sa igår att han kunde ta lån för att köpa ut mig eller så kunde vi sälja. 
    Ok, så HAN har börjat prata om skilsmässa? Eftersom han vill köpa ut dig ur huset?
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19