Min make vill att jag gör abort..v 19
Det är för sent för fri abort, sista dagen en abort får initieras är vecka 17+6. Sedan kan Socialstyrelsen ge tillåtelse i tre veckor till, men då ska det vara extrema skäl till, och sådana skäl har inte ni. Och även om de skulle ge sin tillåtelse, så är det ingen normal människa som vill göra abort så sent. Säkert inte du heller, eller din man om han läser på om hur stort och utvecklat barnet är då.
Din man blir pappa vare sig han vill eller inte. Eftersom ni dessutom är gifta, är det ingen tvekan alls om att han är och blir far från första dagen. Han är chockad nu, men det kommer antagligen att ge sig. Det blir en vardag, och han får ta en dag i taget precis som du. Det var en hemsk sak han sa det där om abort eller missfall, men du kanske också kan förlåta honom så småningom? Du måste ju också förstå att han blir helt överansträngd av alla dessa barn så tätt, att det var en chockreaktion. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan ta sådana risker?
Jag skulle även ringa kommunen direkt i morgon, och fråga vad man kan få för avlastning. Du bör kunna få dagis för de två gemensamma p.g.a. sociala skäl, när den minsta kommer. Om barnen är på dagis åtta timmar om dagen, kan du sova när bebisen sover och det gör att du kan orka. Försök få ett läkarintyg eller intyg från psykolog redan nu. Börja på BVC. Om ni skulle ha råd med en inneboende nattbarnflicka som tar allt med barnen på nätterna, så vore det förstås ännu bättre.
Sedan borde du nog sterilisera dig så fort som möjligt, eftersom du uppenbarligen inte har koll på din fruktsamhet.