• Baconpie

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej!

Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

• Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • Vigge85
    LJM91 skrev 2022-09-22 18:33:39 följande:

Tack för din input Vigge85, kändes lite konstigt i magen måste jag erkänna när jag lämnade gynekologen med receptet och ingen uppföljning.. Hade såklart läst på innan så visste att man brukar kontrollera med ultraljud, ångrar att jag inte frågade. Kan såklart ringa dit igen och kolla av läget. Har inte gjort någon fertilitetsutredning heller, har tagit blodprover via Werlabs som visade på högt AMH (alla andra värden normala) och fick letrozolen bara utifrån att jag berättade om mina långa oregelbundna menscykler och ett ultraljud.

Hur lång tid efter avslutad kur brukar ni få ägglossning?

Dom borde ha gett dig provera för att reglera dina cykler först och se om du får igång ägglossningen. Sen en fertilitetsutredning är väldigt bra att genomföra för genom den visade sig att jag även hade en infektion där nere som spökade så fick antibiotika. Sen får man även göra en spolning oftast för att kolla äggledarna.

Men en uppföljning efter första kuren bör du ha tills dom hittar rätt nivå för dig och sen hålla koll om du får ägglossning för annars måste du få hjälp med de också.
    Så ring tillbaka och prata med dom. :) Hoppas du får bra svar.

Jag tar nu ovitrelle för att tvinga igång min ägglossning eftersom den va rätt trög så jag har tyvärr inget bra svar på den frågan. Alla är lite olika men när man går på ul efter kuren så får man veta hur stora äggblåsorna är och gyn kan då räkna ut när du bör få ägglossningen. Så kan man köra med test och temp för att se om man verkligen fick nån.
  • Vigge85
    JSAG skrev 2022-09-22 09:43:56 följande:

Ja men precis!
    Har du hört någon annans erfarenheter gällande fertilitetsglidmedel?
    Eller finns de någon annan hör i tråden som har erfarenhet av detta?😊

Tänk att minsta lilla hjälpmedel ger lite extra hopp?

Har bara läst mig till lite info på nätet men inte sett någon säga att de verkligen hjälpt till men kvinnor har blivit gravid när dom använt dessa glidmedel. Så det finns en chans till att de hjälper lite.
    Kan ju inte bli sämre iaf. :)
  • Vigge85
    Muan skrev 2022-09-22 07:12:05 följande:

Hej!

hoppar gärna in här 😊
    jag och sambon har försökt i 3 år men inget plus. Aldrig varit gravid så nu bokat tid för prover och tid hos läkare på privatklinik. ( så taggad) ☺️

ska bli spännande och se vad som händer och när ❤️

Hej och välkommen! :)

Hoppas allt kommer gå bra för dig. Om du undrar nåt så bara fråga på så får vi se om någon här inne kan svara på det. Finns inga dumma frågor så bara kör på. :D
  • Olli85

Okej. Köpte glidmedlet nu som är spermievänligt,  

conseive plus, håller verkligen tummarna nu 🙏

• JSAG
    Vigge85 skrev 2022-09-22 19:21:27 följande:
    Har bara läst mig till lite info på nätet men inte sett någon säga att de verkligen hjälpt till men kvinnor har blivit gravid när dom använt dessa glidmedel. Så det finns en chans till att de hjälper lite.
    Kan ju inte bli sämre iaf. :)
    Olli85 skrev 2022-09-22 20:27:39 följande:

Okej. Köpte glidmedlet nu som är spermievänligt,  

conseive plus, håller verkligen tummarna nu 🙏

Nä precis så tänker jag också! En liten extra hjälp på vägen! Håller tummarna för att glidet gör susen🙏🏼!

Tog min sista Letrozol igår, får som förra cykeln extrem huvudvärk sista dagen! 
  • Muan

Tack söta! 

någon annan som varit med om samma? hört att många blir gravida efter dom fått en spolning och även efter läkemedel så man har ?riktig? ägglossning. Har positiva ägglossningstickor, regelbunden mens och allt. Men inget plus på stickan. 

Hört att man kan ha positiva test på ägglossning fast man inte har riktigt ägglossning? någon som har erfarenhet av de? 🥰

• Vigge85
    Muan skrev 2022-09-23 18:37:04 följande:

Tack söta! 

någon annan som varit med om samma? hört att många blir gravida efter dom fått en spolning och även efter läkemedel så man har ?riktig? ägglossning. Har positiva ägglossningstickor, regelbunden mens och allt. Men inget plus på stickan. 

Hört att man kan ha positiva test på ägglossning fast man inte har riktigt ägglossning? någon som har erfarenhet av de? 🥰

Jag gjorde en spolning men de hjälpte inte mig bli gravid. Så det beror lite på hur svårt man har och sen hos vissa människor så tror jag det är mer psykiskt än fysiskt problem. Har en nära vän som försökte bli gravid men de gick inte, gick tillslut på ett möte hos gyn och nå mer blev de inte för hon blev spontant gravid efter det. Så hon slappnade nog av tillslut så kroppen kunde fokusera på att bli gravid. :)

Har läst att man kan få utslag men ingen ägglossning, inget jag själv har erfarenhet av eftersom jag sällan har ägglossning så får jag inga utslag normalt sätt. Fick utslag dock nu med ovitrelle men väntar fortfarande på svar om ägglossning verkligen skett ifall mensen kommer i rätt tid. Om jag nu inte lyckats bli gravid såklart. Men i ditt fall så kan det bero ju på andra saker också än bara om du har ägglossning. Många faktorer som spelar in så därför det är så bra att göra en ordentlig utredning så ni får veta vad som hindrar att det blir ett plus.

När ska du till gyn? Du får uppdatera oss sen hur de går för er. :)
  • Sarastiina

Har en liten annorlunda kurva denna gången efter ägglossningen. gjorde vul i måndags och fick bekräftad ägglossning i onsdags men sen har tempen dykt igen. Någon som vet vad det kan bero på? 
  • Muan

Okej! Härligt att höra lite än bara de man tänker och få bolla lite! 

Vi på provtagning 14 oktober och sen samtal med läkaren 26 oktober så inte långt kvar 🥰
    håller er absolut uppdaterade! ❤️
    skönt att ha några i samma sits och kul att kanske hitta lite nya vänner som är i samma fas i livet 🥰

• Afterrain
    Muan skrev 2022-09-23 18:37:04 följande:

Tack söta! 

Man kan få falska positiva om man tar äl test där man mäter östrogen, vet själv att min gubbe hade blinkande sken för att aldrig få fast sken med clear blue, detta pga att min östrogen gärna går upp utan att leda till att LH ej stiger. Viktigt att köpa LH-tester. Jag har ju kört denna faderullan innan och därför vet jag att jag inte får falska utslag på LH iaf 😊
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?