• Baconpie

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej!

Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

• Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • Vigge85

Som Olli är även jag 37år men har inga barn sen innan.
    Haft ett missfall för snart tre års sen. Så har försökt lika länge med min fästman.

Utredningen tog lång tid men nu är jag inne på tredje omgången. Fick även ta ovitrelle denna gång.
    Så nu sitter jag bara och väntar på att ovitrellen ska gå ur kroppen så jag får ta ett test. :) Tänkte ta första testet på lördag eller söndag nu som kommer.

Det blir mycket väntande i att skaffa barn men har börjat med yoga nyligen. Hittade på youtube specifika filmer för just fertilitet och väntetiden efter ägglossningen. Väldigt avslappnande för både kropp och sinnet. Så jag rekommenderar det verkligen till er som också kanske känner av lite stress och är stela i kroppen. :)

• JSAG

Jag käkar Mitt Val Kvinna, en kombination av de mesta!

En fundering, använder ni glidmedel vid era försök? Vi försöker göra försöken till lite mysiga men de blir ju såklart inte samma när de blir på ?tvång? efter positiva ÄL-tester. Jag har läst lite om att glidmedel inte är att föredra för spermierna. Så har nyss beställt hem Pre-seed som ska gynna miljön och framkomligheten för spermierna. Någon som testat? 😊

• Vigge85
    JSAG skrev 2022-09-21 22:42:05 följande:

Jag käkar Mitt Val Kvinna, en kombination av de mesta!

En fundering, använder ni glidmedel vid era försök? Vi försöker göra försöken till lite mysiga men de blir ju såklart inte samma när de blir på ?tvång? efter positiva ÄL-tester. Jag har läst lite om att glidmedel inte är att föredra för spermierna. Så har nyss beställt hem Pre-seed som ska gynna miljön och framkomligheten för spermierna. Någon som testat? 😊

Vi använder ibland conceive plus som också ska gynna miljön och inte är sperma dödande. Många glidmedel har tyvärr ämnen som kan döda eller göra miljön svår så man får va väldigt försiktig med vad man använder.
    Men jag föredrar att försöka köra utan glidmedel för att hålla de så naturligt som möjligt men ibland är man för torr helt enkelt och behöver lite hjälp på traven. Flört
  • LJM91

Hej på er, hoppar gärna in i denna tråden :) har försökt bli gravid i ett år och har väldigt oregelbundna och långa menscykler, även högt AMH-värde men ingen konstaterad PCO/PCOS. Tog min första kur letrozol förra veckan, det är idag fem dagar sedan den sista tabletten och jag har absolut noll tecken på att ägglossningen är på gång. Tokblanka stickor, rund ring på clear blue advanced och absolut inga fertila flytningar. Är så besviken över att letrozolen inte verkar ha fungerar på mig, antar att jag hade behövt ta dubbel dos? Är det någon annan som inte heller lyckades få ägglossning på första försöket?

• Vigge85
    LJM91 skrev 2022-09-21 23:19:29 följande:

Hej på er, hoppar gärna in i denna tråden :) har försökt bli gravid i ett år och har väldigt oregelbundna och långa menscykler, även högt AMH-värde men ingen konstaterad PCO/PCOS. Tog min första kur letrozol förra veckan, det är idag fem dagar sedan den sista tabletten och jag har absolut noll tecken på att ägglossningen är på gång. Tokblanka stickor, rund ring på clear blue advanced och absolut inga fertila flytningar. Är så besviken över att letrozolen inte verkar ha fungerar på mig, antar att jag hade behövt ta dubbel dos? Är det någon annan som inte heller lyckades få ägglossning på första försöket?

Hej och välkommen!

Jag fick inga äggblåsor som växte när jag körde med enkeldos. Så jag kör med dubbel dos nu, men fick ingen ägglossning ändå så nu vid tredje försöket så fick jag ta ovitrelle och äntligen fick positivt utslag på ägglossningstesten. Så ge inte upp. :)
    Får du ta provera för dina långa cykler?
  • LJM91
    Vigge85 skrev 2022-09-21 23:27:39 följande:
    Hej och välkommen!

Jag fick inga äggblåsor som växte när jag körde med enkeldos. Så jag kör med dubbel dos nu, men fick ingen ägglossning ändå så nu vid tredje försöket så fick jag ta ovitrelle och äntligen fick positivt utslag på ägglossningstesten. Så ge inte upp. :)
    Får du ta provera för dina långa cykler?
    Tack! Jag har inte fått provera, inte heller någon uppföljning med ultraljud för att kolla äggen utan jag fick letrozol för 6 cykler och besked att återkomma om jag inte har blivit gravid efter de sex kurerna. Känns lite knapphändigt när jag läser hur det funkar för andra?
  • Vigge85
    LJM91 skrev 2022-09-21 23:38:11 följande:
    Tack! Jag har inte fått provera, inte heller någon uppföljning med ultraljud för att kolla äggen utan jag fick letrozol för 6 cykler och besked att återkomma om jag inte har blivit gravid efter de sex kurerna. Känns lite knapphändigt när jag läser hur det funkar för andra?
    Wow förlåt men vilken oseriös gyn som bara lämnar dig åt ditt öde utan uppföljning. Jag måste gå varje gång jag gått klart kuren på dag 12 för ul för att kolla att det ser bra ut.
    Jag hade gått till en annan om du har den möjligheten för att få en andra åsikt om din situation. Har du gått klart din fertilitetsutredning och dom konstaterat att du har svårt så ska dom ha koll på dig anser jag för att se att det hjälper. För tydligen behöver du nog öka dosen och de bör man inte göra utan att gyn godkänt de och kollat hur många äggblåsor som uppkommer. För att minska risken för en riskgraviditet. Kan ju va att du också behöver ovitrelle.
  • Muan

Hej!

hoppar gärna in här 😊
    jag och sambon har försökt i 3 år men inget plus. Aldrig varit gravid så nu bokat tid för prover och tid hos läkare på privatklinik. ( så taggad) ☺️

ska bli spännande och se vad som händer och när ❤️

• JSAG
    Vigge85 skrev 2022-09-21 22:58:40 följande:
    Vi använder ibland conceive plus som också ska gynna miljön och inte är sperma dödande. Många glidmedel har tyvärr ämnen som kan döda eller göra miljön svår så man får va väldigt försiktig med vad man använder.
    Men jag föredrar att försöka köra utan glidmedel för att hålla de så naturligt som möjligt men ibland är man för torr helt enkelt och behöver lite hjälp på traven. Flört

Ja men precis!
    Har du hört någon annans erfarenheter gällande fertilitetsglidmedel?
    Eller finns de någon annan hör i tråden som har erfarenhet av detta?😊

Tänk att minsta lilla hjälpmedel ger lite extra hopp?

• LJM91

Tack för din input Vigge85, kändes lite konstigt i magen måste jag erkänna när jag lämnade gynekologen med receptet och ingen uppföljning.. Hade såklart läst på innan så visste att man brukar kontrollera med ultraljud, ångrar att jag inte frågade. Kan såklart ringa dit igen och kolla av läget. Har inte gjort någon fertilitetsutredning heller, har tagit blodprover via Werlabs som visade på högt AMH (alla andra värden normala) och fick letrozolen bara utifrån att jag berättade om mina långa oregelbundna menscykler och ett ultraljud.

Hur lång tid efter avslutad kur brukar ni få ägglossning?

Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?