• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-07 00:08:32 följande:

Varför måste man ha koll på sin ägglossning? Jag har aldrig räknat ut det - det enda intressanta var väl när man ska ha mens? Även för att skaffa barn måste man ju lyckas första månaden? Kanske gör man det om man inte blir gravid, men jag blev det väldigt snabbt, dvs. med alla tre mina barn. 

För att det är när kvinnan har ägglossning som barn blir til...

Du blev med barn för att ni prickade in ägglossningen. Vilket i realiteten innebär att du faktiskt hade ett hum om när den inträffade och sedan hade oskyddat fullbordad sex med en man (förhoppningsvis din man) före, under eller efter ägglossningen.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-07 09:29:31 följande:

VIsst, men min poäng var att det inte är absolut nödvändigt. Tänk på kvinnor förr i tiden! De visste inte ens att det fanns sånt som ägglossning. Och mänskligheten har ändå överlevt.

Sedan hade de en högre sexdrift än oss och sex "hela tiden" just för att göra barn.
  • EnAnonumius
    AndreaBD skrev 2022-01-07 09:29:31 följande:
    VIsst, men min poäng var att det inte är absolut nödvändigt. Tänk på kvinnor förr i tiden! De visste inte ens att det fanns sånt som ägglossning. Och mänskligheten har ändå överlevt.
    Okey..  Så din poäng var att det inte är absolut nödvändigt. Så bara för att du anser att det inte är absolut nödvändigt så skall ingen annan gör det heller? Eller vad är syftet med dina kommentarer kring detta?

Min var poäng med mina svar till dig är; att andra kvinnor har rätten att få välja själva vad som är absolut nödvändigt för dem.

Men för att svara på din kommentar.
    VEM är du att avgöra för andra kvinnors räkning, vad som är absolut nödvändigt för dem? Kan du inte låta andra kvinnor välja själva vad som är absolut nödvändigt för dem?

Hur det var "förr i tiden" är faktiskt direkt irrelevant. 
    Ja sant är att man inte "visste förr". Men vad har det med saken att göra för hur det är idag? Inget. Absolut inget faktiskt.
    Kunskapen om kvinnors menscykeln har utvecklats. Vi har verktygen idag, tack vare den ökade kunskapen, för att kunna beräkna ut ägglossning, om man har regelbunden mens för exempel, genom b.la för exempel via almanacksmetoden.

Jag har ett förslag till dig.. Om du inte anser att det är absolut nödvändigt med att hålla koll på ägglossning, så behöver du inte delta i denna sidodiskussion.
    Men låt de kvinnor som själva tycker det är nödvändigt, och eller för oss kvinnor som kan förstå att det kan vara nödvändigt för andra kvinnor att hålla koll på sin ägglossning, fortsätta att diskutera det.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    Anonym (Skeptiker avvaktar) skrev 2022-01-06 23:11:01 följande:
    Jag är medlem i MENSA. Själv då?
    Det berättar faktiskt ingenting, men skoj du tror det.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-07 11:41:57 följande:

Det berättar faktiskt ingenting, men skoj du tror det.

Det berättade att hon är medlem i MENSA och det någonting det...
  • klyban
    nattuw skrev 2022-01-06 23:28:13 följande:
    Nu var det inte hjärtstoppen i sig som var huvudsaken i mitt inlägg utan behovet att gå ut och lugna allmänheten. Om vi jämför med finansvärlden så innebär behovet av att behöva lugna allmänheten att förtroendet redan är så skadat att det inte går reparera. Om det även väller för vaccin så har vi ett verkligt problem som är betydligt större än en skepsis mot Covid-19 vaccinen. Då riskerar vi att skada tilltron till alla vaccin. Vilket vore olyckligt.

Det är ingen större skepsis mot vaccin här och i länder där man lärt sina medborgare tänka själva och dra rätt slutsatser av fakta.

Reparera vad?
    Vaccinen fungerar och med extremt få svåra biverkningar, och sen antivetenskap ändra ju aldrig en sådan sak.

EnAnonumius skrev 2022-01-06 23:46:53 följande:
    Nej, det finns inget "semantiskt". Står det mensrubbningar så är det just mensrubbningar man skall skriva, det gäller även dig. Så kom inte dragandes med tramset "semantik". För det blir fel semantiskt om man BARA punktmarkerar "oregelbunden mens" och "riklig mens" så som du gör". 

Och du nicket är EpicF, inte "epic". det borde inte vara jobbigt eller överkurs för dig att kunna skriva ett nick på 5 bokstäver rätt. 

Försök inte blanda bort korten. Ni har haft många replikväxlingar om rapporter från kvinnor och deras rapporterade problem med mensen i samband med vaccinet. De andra sjukdomarna är en egen separat diskussion.

Jo, för man vill klumpa ihop biverkningen i vaccinet, med andra kända sjukdomar.
    Det är därför också ni är vaga och inte specificerar sig.

Låter rätt oviktigt att stava ett nick rätt för riklig mens och lätt oregelbundet, ändrar det någon tror du? Solig

De enda korten som finns på bordet, det är att man har identifierat riklig mens och lätt oregelbundet och uppstartad mens igen för vissa.
    Och vi står här med att ingen ens vet vad som skett i kroppen hos dessa och vad det har för betydelse.
    Och det är därför ni är fast i ePics semantik som inte berättar en enda sak om vad som verkligen skett här.
    Och detta vill du då förekomma genom klumpa ihop det med redan existerande sjukdomar/åkommor i reproduktionssystemet?
    Och sedan när är du ointresserad av fakta, för jag vet innan när du älskade prata med mig och skicka PM till mig,  så var saklighet och fakta mycket viktigt, och mötte du någon som epic, så vad du som nu, fast tvärtom då.
    Så vad är orsaken att man vill prata om andra mensrubbningar och applicera det på vaccinet?
    Låter inte alls så vetenskapligt, tycker du?
    Jag är här för få svar, inte fantisera ihop egna och om andra sjukdomar i reproduktionssystemet, och svaren är inte här än, för då hade vi pratat om dom stället för andra sjukdomar i reproduktionssystemet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Anonym (A 2) skrev 2022-01-06 23:49:21 följande:
    Jajamensan. Men man behöver läsa lite mer än den meningen, det tror jag att även du förstår. Hoppas jag i alla fall.

Gör du det, läser mer och djupare än så kommer även du inse att det var så som jag sa. Det var inte vaccinet i sig som orsakade narkolepsin utan den genetiska svagheten. Det visade sig att fler barn i andra länder drabbades och hårdare. Om det hade varit vaccininducerat hade färre barn i de länderna drabbats. Eller hur?
    Samband mellan svininfluensavaccin och narkolepsi: "I studien noterades en riskökning för att drabbas av narkolepsi efter Pandemrix på cirka tre gånger i åldersgruppen 0?19 år."
    [Läkemedelsverket; Svininfluensan, Pandemrix och narkolepsi; 20 november 20202]

Läkemedelsverket ser ett samband. Du gör det inte. Var och en får själv bedöma om de tror på dig eller på läkemedelsverket.
    Anonym (A 2) skrev 2022-01-06 23:51:41 följande:
    Tidsaspekten är totalt irrelevant i en diskussion om orsakssammanhang. Det tror jag ändå att du förstår?
    Tidsaspekten är relevant eftersom det pekar på att det tar tid att sammanställa statistik och visa på orsakssamband.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-06 23:55:35 följande:
    Utan vaccin dör fler. För dem är det då definitivt för sent. 

Exakt, risken är gigantiskt, GIGANTISKT GIGANTISKT mycket större att inte vaccinera sig och dö av sjukdomen och sen kan vi skicka på hur många gigantiskt till  för berätta om alla skador som en infektion med COID-19 ger.

Och sen ska man jämföra med de få på vaccinen, svaret där är så extremt övertydligt att det inte ens går missa.
    Det är därför de vill prata om antivetenskap istället och tro det berättar nått.
    En hint, det berättar precis inget mer än att nu är det en antivaccaer man har med att göra.

Det msåte vara jobbigt att söka upp konspirationssidor, lära sig tokigheterna där och sen komma ihåg talepunkterna, som sen ändrar sig dag till annan, och att de sen låtsas om att de aldrig har sagt så.

AndreaBD skrev 2022-01-06 23:57:51 följande:
    Så du säger att folk som skaffar barn måste veta när de har ägglossning? Allvarligt? Jag har tre barn. Jag har aldrig räknat ut när jag har ägglossning.

Vi diskuterade inte ens någon ägglossning eller när mens var i vårat barnskaffande.
    Utan vi fortsatte bara som vanligt och utan skydd, och suprise det blev ett gäng barn helt utan att man brydde sig om detta någon av oss.
    Men kanske det är förhållanden som man inte har sex i annat syfte än reproducera sig, då kanske det är viktigt så man inte behöver ha sex mer än en gång.
    Detta är väldigt märkligt att de inte vill verkligen komma till kärnan på riklig mens och lätt oregelbundet, och hur sen komemr man till de som fått mens igen.
    Det betyder då att de kan reproducera sig igen, för då har vi helt plötsligt en situation där man sen kan använda vaccinen till att hjälpa kvinnor med infertilitet, och det exakt omvända de vill antyda här ibland.

AndreaBD skrev 2022-01-07 00:04:22 följande:
    Tack för den länken. Epic - här har du ett belägg för det som du förnekade.... att mensrubbningar är jätte-vanliga.

"Dessutom är det ju så att mensrubbningar är väldigt vanligt förekommande även i vanliga fall, det är något som nästan varenda kvinna varit med om, och det gör ju det hela väldigt svårvärderat, säger Ebba Hallberg, senior expert vid Läkemedelsverket."

Denna gör det än mer bisarrt, det är precis som dessa två inte vill veta av den faktiska mekanismen som skett här i vaccinationen.
    Det kan bli så lustigt att vaccinet blir fertilitetsläkemedel, men nu tror inte jag det då det inte finns mer fakta än en del fått tillbaka sin mens och det är inte nog för göra en sådan slutsats heller, lika lite som prata om andra sjukdomar i reproduktionssystemet.

Och vad får dom mensen av, ägglossning?
    Och hur lyckades vaccinen med det?

EnAnonumius skrev 2022-01-07 08:51:51 följande:
    Så bara för att DU aldrig har räknat ut den så är det oviktigt för andra kvinnor också?

Trevligt att du blev gravid snabbt. Men nu har inte alla den "turen" att bli gravid snabbt. Och då kan det vara viktigt för just dessa kvinnor att kunna ha koll på sin ägglossning.

De flesta har dock, och det är det enda vi tar med oss.

• Anonym (Fridulf)

ta vaccinet !! Det är riskfritt. Lyssna på staten

• nattuw
    AndreaBD skrev 2022-01-07 00:00:32 följande:
    Eftersom det du skriver inte svarar på min fråga, så frågar jag igen - har du något belägg för, någon länk att de här mensrubbningar skulle kunna innebära risk för infertilitet? Det finns ju olika sorters mensrubbningar. Det här KAN ju vara några som inte alls påverkar fertiliteten. DU påstår att så är fallet. DU får komma med belägg för det. 
    När det gäller fertilitet eller påverkan på foster är ett "vi såg det inte komma" argument inte till någon större tröst.  Att strunta i eller uppmana andra att strunta i eventuella risker för att det inte passar en viss politisk agenda är därför inte en bra strategi.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?