• nattuw

Varför tar ni inte vaccinet?

Tow2Mater skrev 2022-01-02 15:55:47 följande:
    T ex Apple har en vinst på 3000 UDS per sekund. Microsoft over 2000 USD. Antar du inte stödjer dem heller heller.
    Jag stödjer inte företag. Om jag väljer att använda ett företags produkter tjänar de pengar på mig. Om företaget verkar tillräckligt intressant så kan det hända att jag bestämmer mig för att köpa in mig i företaget för att tjäna pengar. Men inte i något av fallen handlar det om företagsstöd utan om rationella överväganden för att uppnå ett visst syfte.
  • nattuw
    Tow2Mater skrev 2022-01-04 03:16:25 följande:
    Japp, du koper en dator, telefon, whatever - de tjänar pengar på dig. Precis som om du tar ett vaccin, de tjänar pengar på dig. Precis som det ska vara.
    Nej. Det är mina skattepengar som går till läkemedelsbolagen vare sig jag väljer att ta något vaccin eller inte. Det finns alltså inte någon valmöjlighet där. Jag kan inte ens själv välja vilket Covid-19 vaccin som skall användas. Hade det varit en vanlig konsumentprodukt hade jag haft ett val.

Det är valfriheten och frågan om mina skattepengar som skall gå till vården verkligen går dit de gör mest nytta som är frågan. Nu börjar det komma nya läkemedel och vaccin mot Covid-19. Återstår då att se hur till exempel Novavax Covid-19 vaccin som bygger på en annan teknik och sägs kunna ge ett längre skydd blir mottaget.
  • nattuw
    Anonym (D) skrev 2022-01-04 10:10:55 följande:

Jag svarade i tråden om varför jag inte tar vaccinet men inlägget blev borttaget för att det provocerade. Det är exakt anledning till varför jag inte tar vaccinet av principskäl. Jag vägrar stödja totalitära och auktoritära politiska ingrepp mot befolkningen, vilket också innefattar censur som jag precis blev utsatt för.

Den ultimata ironin är hur ni vaxxer bekräftar min sanning.

Avvikande uppfattningar i kontroversiella frågor ger alltid en asymmetri som är till nackdel för den som avviker i uppfattning.
  • nattuw
    nattuw skrev 2022-01-04 13:30:34 följande:
    Nu börjar det komma nya läkemedel och vaccin mot Covid-19. Återstår då att se hur till exempel Novavax Covid-19 vaccin som bygger på en annan teknik och sägs kunna ge ett längre skydd blir mottaget.
    Kan tilläggas att aktiekurserna för de bolag som ligger bakom dagens Covid-19 vaccin har vänt nedåt. Om det nu beror på ökad konkurrens, patentstrider eller vinsthemtagningar skall jag låta vara osagt. Men det är inte otroligt att marknaden ser ett slut på Klondyke stämningen.
  • nattuw
    EpicF skrev 2022-01-05 09:12:51 följande:
    Vaccinpassen fyller egentligen inte funktion alls, ger mer en falsk trygghet enligt mig. Jag är personligen helt emot vaccinpass.
    Även från regeringshåll verkar det finnas en viss skepsis mot nyttan med vaccinpass. Från 28 december krävs det ett negativt test för att resa in i Sverige. Däremot finns det från samma datum inte längre något krav på Vaccinpass.

"Regeringen har i dag beslutat om ändringar i inreseförbuden till Sverige. Ändringarna innebär att alla resenärer ska kunna visa upp ett negativt testsvar för pågående covid-19-infektion vid ankomst till Sverige, oavsett vilket land man reser ifrån. Skälen till beslutet är den ökande smittspridningen och en hemställan från Folkhälsomyndigheten. Ändringarna träder i kraft den 28 december.
    ---
    I samband med att krav på negativt covid-19-test införs för alla resenärer kommer det inte längre att krävas att EU:s digitala covidintyg, även kallat covidbevis, visas upp vid inresa till Sverige."
  • nattuw
    klyban skrev 2022-01-06 17:10:49 följande:
    ~9,21 MILJARDER doser berättar att det är testat mer än man gjort NÅGONSIN innan.
    Nej det innebär bara att man gett 9,21 miljarder doser. Det säger inget om huruvida det gjorts några tester.
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2022-01-06 17:19:36 följande:
    För att det inte alls är säkert att man skulle ha svårt att få barn pga vaccinationen. Det är bara en osäker förmodan. Självklart bör man veta det någorlunda säkert innan man sprider det överallt.
    Innan man vet om det påverkar förmågan att få barn bör man tillämpa försiktighetsprincipen.
  • nattuw
    molly50 skrev 2022-01-06 17:16:16 följande:
    Det är trots allt fortfarande frivilligt att ta vaccinet.
    Det finns länder där tvångsvaccinering diskuteras. Det finns länder där det diskuteras om de som inte tagit vaccinet verkligen skall tillåtas att delta fullt ut i samhället. Så frivilligheten är diskutabel.
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2022-01-06 17:23:16 följande:
    OM det finns något som tyder på det. Och det gör det väl inte ändå inte om det bara är att några har fått " biverkningen mensrubbningar". 
    När det kommer till riskhantering är det oftast en bättre strategi att titta på riskerna innan man tar ett beslut. När det är försent så är det försent.
  • nattuw
    klyban skrev 2022-01-06 17:33:39 följande:

Och även studierna och 30000-50000 i deras urval före dessa ~9,21 MILJARDER doser och på var vaccin.
    Så mest testade läkemdelet i världen på så kort tid någonsin, och det ska vi enligt dig bara låtsas inte existerar.
    Det är rätt bekväm inställning, som också är inkorrekt av dig.

Jag påpekade bara att du drog en felaktig slutsats. Antalet utdelade doser säger inget om i vilken utsträckning det gjorts några tester utan bara att det delats ut ett visst antal doser.
  • nattuw

Daily mail tar upp frågan om de många hjärtstoppen inom fotbollen kan härröra från Covid-19 vaccin.
    "Why are so many footballers collapsing? There has been a worrying spike in cardiac arrests and stars retiring with heart-related issues, but leading sports cardiologist insists it is NOT to do with Covid vaccine"
    www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-10314165/Football-seen-worrying-spike-cardiac-arrests-heart-related-issues-2021.html

Det sägs i finansvärlden att om ledningen måste gå ut och säga att det inte finns några problem och inget att oroa sig för så är det dags att dra sig ur för då kommer det en krasch.

• nattuw
    EpicF skrev 2022-01-06 20:38:51 följande:
    Var många (endel kanske är bättre ord) hjärtstopp innom fotbollen fanns även före pandemin.
    Nu var det inte hjärtstoppen i sig som var huvudsaken i mitt inlägg utan behovet att gå ut och lugna allmänheten. Om vi jämför med finansvärlden så innebär behovet av att behöva lugna allmänheten att förtroendet redan är så skadat att det inte går reparera. Om det även väller för vaccin så har vi ett verkligt problem som är betydligt större än en skepsis mot Covid-19 vaccinen. Då riskerar vi att skada tilltron till alla vaccin. Vilket vore olyckligt.
  • nattuw
    Anonym (A 2) skrev 2022-01-06 23:04:17 följande:
    Det här är falsk propaganda.

Narkolepsin orsakades av genetiska svagheter hos individen. Man har bevisat att de länder som inte vaccinerade mot svininfluensan har fler barn drabbats av narkolepsi och de har blivit svårare sjuka. .
    "Vaccinationen med Pandemrix mot svininfluensan 2009?2010 bidrog till en ökad risk för narkolepsi hos barn och unga vuxna."
    [Läkemedelsverket; Svininfluensan, Pandemrix och narkolepsi; 20 november 20202]

Hos läkemedelsverket kan man även läsa att: "Genomsnittstiden från att patienten första gången rapporterat symtom till att senare diagnosticerats med narkolepsi var i genomsnitt 67 veckor, i några fall över två år."
  • nattuw
    Anonym (A 2) skrev 2022-01-06 23:49:21 följande:
    Jajamensan. Men man behöver läsa lite mer än den meningen, det tror jag att även du förstår. Hoppas jag i alla fall.

Gör du det, läser mer och djupare än så kommer även du inse att det var så som jag sa. Det var inte vaccinet i sig som orsakade narkolepsin utan den genetiska svagheten. Det visade sig att fler barn i andra länder drabbades och hårdare. Om det hade varit vaccininducerat hade färre barn i de länderna drabbats. Eller hur?
    Samband mellan svininfluensavaccin och narkolepsi: "I studien noterades en riskökning för att drabbas av narkolepsi efter Pandemrix på cirka tre gånger i åldersgruppen 0?19 år."
    [Läkemedelsverket; Svininfluensan, Pandemrix och narkolepsi; 20 november 20202]

Läkemedelsverket ser ett samband. Du gör det inte. Var och en får själv bedöma om de tror på dig eller på läkemedelsverket.
    Anonym (A 2) skrev 2022-01-06 23:51:41 följande:
    Tidsaspekten är totalt irrelevant i en diskussion om orsakssammanhang. Det tror jag ändå att du förstår?
    Tidsaspekten är relevant eftersom det pekar på att det tar tid att sammanställa statistik och visa på orsakssamband.
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2022-01-07 00:00:32 följande:
    Eftersom det du skriver inte svarar på min fråga, så frågar jag igen - har du något belägg för, någon länk att de här mensrubbningar skulle kunna innebära risk för infertilitet? Det finns ju olika sorters mensrubbningar. Det här KAN ju vara några som inte alls påverkar fertiliteten. DU påstår att så är fallet. DU får komma med belägg för det. 
    När det gäller fertilitet eller påverkan på foster är ett "vi såg det inte komma" argument inte till någon större tröst.  Att strunta i eller uppmana andra att strunta i eventuella risker för att det inte passar en viss politisk agenda är därför inte en bra strategi.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?