• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • klyban
    Anonym (M) skrev 2022-01-07 09:40:32 följande:
    Är gravid och varit lite osäker på om jag vågar ta det under graviditeten eftersom det ändå inte har funnits så länge , velat lite fram och tillbaks. Min kille vill inte att jag tar det när jag är gravid. Nu ska jag föda om ca en månad och har precis haft Covid, ganska lindrigt som tur är men har blivit av med smak och lukt.
    Är absolut inte emot vaccinet , min äldsta dotter som är 15 har tagit första sprutan (hon ville det själv såklart).
    Nu eftersom jag har varit sjuk precis tyckte barnmorskan iallafall att jag ska vänta tills barnet är fött. Så planen är ju att ta vaccinet sen men det blir inte precis nu.

Har du haft COVID-19 precis, så finns ingen större anledning för dig själv att ta en dos i närtid.
    Har du väldigt långt kvar, så får du följa läget och föra en dialog med barnmorskan så h*n kan hjälpa dig med att om det kan behövas eller inte.

EpicF skrev 2022-01-07 10:35:43 följande:
    Studien är inte färdig ännu så vad är det för svar du vill att jag ska ge dig?

Jag kan inte ge dig ett korrekt svar på en studie som pågår.

Först måste det bli plural, och sen är detta EXAKT detta jag berättar för dig.
    Bra du äntligen förstått att vetenskapligt så har vi inget svar än och nått som var så uppenbart idag.
    Och idag ser vi bara ändrade förhållanden på mensen hos vissa, och inget mer än.

Och det är precis det jag säger och att vi väntar på det korrekta svaret, och det finns inte i andra reproduktionssystemssjukdomar.

För om man stirra sig blind på dessa, så kommer vi aldrig få reda på ett svar, som tur är, är inte forskningen så ovetenskaplig, och kunskapen om dessa reproduktionssystemssjukodmar finns redan och om forskningen pekar på någon sån senare.
    Så börjar man adressera denna och inte samtliga reproduktionssystemssjukdomar.

Varför tog det så lång tid för dig att komma fram till det enda svar som finns idag, och att vi måste invänta vad som faktiskt skett?

EpicF skrev 2022-01-07 10:41:10 följande:
    Covid-19 vaccinet fanns inte ens för 150 år sedan....

Personen väljer att vänta på studien innan hon bestämmer sig för att eventuellt ta vaccinet. Det är hennes val. Och är man orolig för mensrubbingar så är det ett klokt och bra val, oavsett om man läst högskolepoäng eller inte. Det är högst frivilligt att ta vaccinet och det är helt ok att vara skeptisk mot ett vaccinet som funnits i ett år.

Om du tror den användare sade detta, så har vi större problem än vi någonsin kunde ana här.

EpicF skrev 2022-01-07 10:43:29 följande:
    Det vet vi inte och kommet aldrig att gå svar på.

Redan bevisat och med tanke på att den ovaccinerade har dominerat sjukvården och döda så länge nu och efter vaccinationens start.
    Verkar som du inte vill veta av verkligheten nu som antivaccer, för nu kom antivaccern argumentationen igen från dig.
    Och nu svarar du att du tagit 3 doser och inte alls är en antivaccer, och sen tänker man "varför då denna antivaccer argumentationen" och om nu det var så.

EpicF skrev 2022-01-07 10:45:25 följande:
    Nej, men det är ett bra hjälpmedel när man är i det tankarna.

Saknar betydelse för extremt många.

Men såklart har man ENDAST sex för ett enda syfte och barn, då är det extremt viktigt, för risken är annars man har sex två ggr och det får ju inte ske, för då måste man ju kolla ägglossning en gång till.

Sen kommer komiken och ägglosstester, som med enkelhet berättar även när denna sker.
    Och sen har vi det lilla abret att spermierna är rätt finurliga de med, och de lever länge nog för en oregelbundenhet också.
    Och du har ett ägg som har en lång resa, så man blir extremt frågande i vad du tror dig säga detta ska betyda.
    För idag bara vi bara rikligt och lätt oregelbundet, och det är inte det minsta vetenskapligt att börja prata om andra reproduktionssystemssjukdomar.
    För det kommer inte hjälpa här, för då kan man lika gärna ge upp nu och ta reda på varför det är rikligt och lätt oregelbundet, och att mensen återkommer för vissa.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-07 10:47:16 följande:
    Det påverkar på det sättet att man inte vet om när man har ägglossning. Var det svaret otydligt? Eller är det så att du inte har någon som helst aning om hur barn blir till och vad som krävs för att ett barn ska bli till?
    Man kan bli med barn även utan man vet om ägglossningen sker, nummer två du kan testa också
    Så extremt enkla problem att lösa.
    EpicF skrev 2022-01-07 10:48:26 följande:
    Nu var det faktiskt du som påstår att mensrubbningar är "jätte vanligt" och inte jag.
    Använd inte dig själv och avgöra hur andra har det, för då blir det alltid fel.
    EpicF skrev 2022-01-07 10:51:58 följande:
    Sedan hade de en högre sexdrift än oss och sex "hela tiden" just för att göra barn.
    ROLF
    nattuw skrev 2022-01-07 12:20:45 följande:
    När det gäller fertilitet eller påverkan på foster är ett "vi såg det inte komma" argument inte till någon större tröst.  Att strunta i eller uppmana andra att strunta i eventuella risker för att det inte passar en viss politisk agenda är därför inte en bra strategi.
    Fakta har bara en agenda och det är att berätta vad som skett i detta fallet, där är vi inte än att vi har svar än.
    Anonym (Fridulf) skrev 2022-01-07 12:14:28 följande:
    ta vaccinet !! Det är riskfritt. Lyssna på staten

Svart och vitt funkar inte, och det är studier som går upprepa som är fakta.
    Och det är myndigheterna som upprepar dessa fakta, så vi lyssnar inte ens på staten här.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-07 12:27:39 följande:

Först måste det bli plural, och sen är detta EXAKT detta jag berättar för dig.

Bra du äntligen förstått att vetenskapligt så har vi inget svar än och nått som var så uppenbart idag.

Och idag ser vi bara ändrade förhållanden på mensen hos vissa, och inget mer än.

Och det är precis det jag säger och att vi väntar på det korrekta svaret, och det finns inte i andra reproduktionssystemssjukdomar.

För om man stirra sig blind på dessa, så kommer vi aldrig få reda på ett svar, som tur är, är inte forskningen så ovetenskaplig, och kunskapen om dessa reproduktionssystemssjukodmar finns redan och om forskningen pekar på någon sån senare.

Så börjar man adressera denna och inte samtliga reproduktionssystemssjukdomar.

Varför tog det så lång tid för dig att komma fram till det enda svar som finns idag, och att vi måste invänta vad som faktiskt skett?

Jag har aldrig påstått att vi har något vetenskapligt svar ännu. Tvärt om. Jag har sagt till åtskilliga gånger att studien inte är färdig ännu.

Andra reproduktionssystemssjukodmar? Vad är det egentligen du pratar om?

Med tanke på att jag hela tiden har sagt till dig att studien inte är färdig ännu och att vi inte har något svar så är det inte mig det tig långt för att förstå det. Utan dig. Verkar som att du nu har förstått det.

Kanske har du även förstått att mensrubbningar inte enbart innebär rikig mens eller oregelbunden mens.
  • molly50
    nattuw skrev 2022-01-06 17:26:36 följande:
    Det finns länder där tvångsvaccinering diskuteras. Det finns länder där det diskuteras om de som inte tagit vaccinet verkligen skall tillåtas att delta fullt ut i samhället. Så frivilligheten är diskutabel.
    Ja,men än så länge så gäller det inte här i Sverige.
    Och det är väl det som diskuteras här. Inte hur det ser ut i andra länder.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-07 10:43:29 följande:
    Det vet vi inte och kommet aldrig att gå svar på.
    Det är tillräckligt säkert för att man ska kunna utgå ifrån att det ÄR så.  
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-07 10:44:17 följande:
    Nej, jag har inte jämställt det.
    Okej, du vet inte vad du skriver eller så står du inte för det. Inget nytt.
  • molly50
    Anonym (...) skrev 2022-01-06 17:31:51 följande:
    Frivilligt ÄN SÅ LÄNGE. Se bara vad fler och fler länder gör. De inför vaccintvång.

Det är bara en tidsfråga innan vi gör likadant i Sverige, om inte direkt tvång så blir det ett indirekt tvång.

Men så länge det är frivilligt så blir det ingen spruta för mångas del, kanske när 10 år passerat, eller när media är ärliga med biverkningar, eller kanske när staten och läkemedelsföretagen står för eventuell biverkningar och inte som nu; skriver avtal med regeringar för att undslippa ansvar för eventuella biverkningar.

Kommer det vaccintvång så kommer det bli blodigt motstånd på många håll.
    Men än så länge så är det frivilligt.
    Och jag tvivlar på att det skulle bli ett tvång här då det strider mot mänskliga rättigheter.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-07 10:45:25 följande:
    Nej, men det är ett bra hjälpmedel när man är i det tankarna.
    DU sa att man MÅSTE veta det för att kunna få barn. Vilket är en stor skillnad till det du skrev nu.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2022-01-07 10:47:16 följande:
    Det påverkar på det sättet att man inte vet om när man har ägglossning. Var det svaret otydligt? Eller är det så att du inte har någon som helst aning om hur barn blir till och vad som krävs för att ett barn ska bli till?
    Hur kan du vräka ur dig såna påståenden hela tiden! Jag ska faktiskt anmäla det inlägget. Du bör ju någon gång lära dig att man bör uttrycka sig på ett forum.
  • molly50
    EpicF skrev 2022-01-06 17:55:09 följande:
    Absolut, vilket också många säkert har gjort.
    Ja,så är det säkert.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?